بازی

فناوری اطلاعات

December 4, 2024
11:15 چهارشنبه، 14ام آذرماه 1403
کد خبر: 179006

30 سال تجربه گیمرها با پلی استیشن

منبع: روزنامه ایران

پلی استیشن(PS) به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین‌های دنیای بازی، حالا دیگر 30 ساله شده است و به مناسبت این روز، شرکت سونی سازنده این کنسول بازی ویدیویی خانگی، خدماتی ویژه به گیمرها ارائه داده تا بتواند هم کاربران قدیمی خود را وفادارتر کند و هم موفق به جذب گیمرهای بیشتری برای بازی بر بستر پلی‌استیشن شود.

از شکست و جدایی تا درخشش در بازار گیم
اما پلی استیشن چه زمانی متولد شد و خاستگاه آن کجاست؟ درپاسخ باید گفت که ساخت این کنسول از سال ۱۹۸۸ با همکاری سونی و نینتندو آغاز شد ولی به دلایلی تا 3دسامبر 1994 به بازار وارد نشد. در 3دسامبر برای اولین بار این کنسول در ژاپن تولید و راهی بازار شد اما مسئولان شرکت سونی همواره نگران شکست این طرح بزرگ بودند.
مردم ژاپن به سختکوشی معروفند و با اینکه در روزهای اول این کنسول چندان مورد توجه نبود ولی با تلاش مداوم و استراتژی‌ ژاپنی‌ها، در نهایت این پلتفرم بعد از گذشت سه دهه، حالا دیگر به عنوان یکی از موفق‌ترین‌های دنیای بازی خوش درخشیده است.

نارفیقی نینتندو کوتاراگی، مبتکر ژاپنی ۷۴ ساله
پلی‌استیشن، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: در اوایل دهه ۹۰ میلادی، بازی‌های ویدیویی بیشتر به‌عنوان سرگرمی کودکان شناخته می‌شدند و تصاویر سه‌بعدی به‌کلی غیرممکن به نظر می‌رسیدند. اما حالا این نگاه تغییر کرده است. وی افزود: پلی استیشن داستان پرفراز و نشیبی داشته است. این کنسول بازی، ابتدا به‌عنوان پروژه‌ای مشترک میان «سونی» و «نینتندو» برای طراحی دستگاهی با قابلیت پخش دیسک‌های فشرده آغاز به کار کرد. اما در سال ۱۹۹۱ و تنها ساعاتی پس از اعلام این همکاری، «نینتندو» با اعلام نام یک پروژه مشابه در همکاری با شرکت «فیلیپس»، به‌طورغیرمنتظره‌ای از این شراکت کنار کشید.این اقدام که به‌عنوان خیانت از آن یاد شد، سونی را در موقعیتی دشوار قرار داد. کوتاراگی در ادامه به مخالفت‌های داخلی با ادامه کار این کنسول در شرکت سونی هم اشاره کرد و گفت: اکثر مدیران با ورود به دنیای بازی‌های ویدیویی مخالف بودند. حتی شرکت‌های بازیسازی ژاپنی نیز فکر می‌کردند طراحی بازی‌های سه‌بعدی غیرممکن است و ما را به شکست محکوم می‌دانستند. با وجود این چالش‌ها، اولین نسخه «پلی‌استیشن» روز۳ دسامبر ۱۹۹۴ در ژاپن عرضه شد و تنها چند ماه بعد در بازارهای غربی نیز در دسترس قرار گرفت. مدیرعامل سونی در آن زمان، نوریو اوهگا، یک خلبان باتجربه بود که دائم به دنبال یک طراحی جدید برای دسته‌های بازی و کنترلر آن بود. درنهایت هم مثلث، دایره، ضربدر و دکمه‌های مربعی برای کنسول پلی‌استیشن طراحی شد که در طول سال‌ها تغییر چندانی نداشته است.

آینده گیم در دست واقعیت مجازی
کوتاراگی که اکنون مدیریت یک شرکت در حوزه هوش مصنوعی و روباتیک را برعهده دارد، پیش‌بینی کرده است که آینده بازی‌های ویدیویی به سمت «بازی‌های ابری» و «واقعیت مجازی» پیش خواهد رفت. وی تأکید کرد: ما وارد عصری می‌شویم که همه چیز از زبان گرفته تا زمان و فضا، قابل محاسبه خواهد بود. این پیشرفت‌ها نه تنها در دنیای بازی بلکه در حوزه‌هایی مانند پزشکی و هنر نیز تحولی اساسی ایجاد خواهد کرد.

ممنون که بازی کردی
پلی استیشن در بیانیه‌ای با عنوان «ممنون که بازی کردی»، به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس این شرکت، طرفدارانش را خطاب قرار داد. در این بیانیه با اشاره به سفر 30ساله این کمپانی و خلق داستان‌هایی جذاب دراین مسیر، از کاربران پلی استیشن به دلیل این تجربیات جالب، تشکر شده و آمده است: ما دوستی‌های جدیدی بوجود آوردیم و معنای بازی را دوباره تعریف کرده‌ایم از اینکه بخشی از سفر ما بوده‌اید، متشکریم. ما بدون شما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم و به همین مناسبت جوایزی نیز برای شما دراین روز بزرگ در نظر گرفته‌ایم. از خدماتی که توسط سونی به مناسبت 30سالگی پلی استیشن ارائه شده، می‌توان به اشتراک رایگان پلاس پرمیوم 30ماهه اشاره کرد.
یکی دیگر از کارهای جالبی که سونی به مناسبت 30سالگی پلی استیشن انجام داده، ارائه نسخه‌های محدودی از کنسول PS5 Proبا طرح رنگی قدیمی است که می‌توان آن را ادای احترام به اولین کنسولPS این کمپانی دانست. تنها 12 هزار و 300 عدد از این کنسول‌های شماره‌دار برای خرید در سطح جهانی در دسترس مشتریان خواهد بود بنابراین علاقه‌مندان پروپاقرص پلی استیشن یا کلکسیونرها می‌توانند با شرکت در قرعه‌کشی، شانس خود را برای خرید این کنسول بیازمایند. با خرید این پلی استیشن، لوازم جانبی هم در اختیار دوستداران پلی‌استیشن قرار می‌گیرد. از این لوازم جانبی می‌توان به برخی کنترلرهای بیسیم، جلد کنسول برای دیسک درایو، استند عمودی، محفظه اصلی اتصال کابل به کنترلر پلی استیشن، برچسب، گیره کاغذ و پوستر پلی استیشن اشاره کرد. این جوایز از 10 تا 23 دسامبر در اختیار بازیکنان برخی کشورها قرار می‌گیرد که البته نام ایران در میان آنها نیست. بازیکنان دراتریش، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده امریکا، تایوان، سنگاپور، کره و مالزی می‌توانند با شرکت در قرعه‌کشی، این خدمات را دریافت کنند. همچنین سونی 78ساله از بازی‌های جدید پلی استیشن خبر داده که از آنها می‌توان به Sly 2: Band of Thieves، Sly 3: Honor Among Thieves و Jak and Daxter: The Precursor Legacy اشاره کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.