جریمه سنگین در انتظار مایکروسافت
مایکروسافت در بریتانیا، با یک شکایت ضدانحصاری دستهجمعی مواجه شده است.
بنابر گزارش تککرانچ، بهتازگی مایکروسافت با یک شکایت ضدانحصاری در بریتانیا مواجه شده است که روی نحوهی قیمتگذاری مجوزهای نرمافزار ویندوز سرور تمرکز دارد. شاکیان این پرونده بهدنبال دریافت غرامتی بالغ بر یک میلیارد پوند (حدود ۱٫۲۵ میلیارد دلار) هستند تا بتوانند بخشی از ضرر واردشده را جبران کنند.
اتهام اصلی پروندهی ضدانحصاری ردموندیها در بریتانیا اینطور بیان شده است که مایکروسافت از مشتریانی که از خدمات ابری رقبای خود مانند آمازون وبسرویس (AWS)، گوگل کلود پلتفرم (GCP) و علیبابا کلود استفاده میکنند، هزینههای بیشتری را برای استفاده از ویندوز سرور دریافت میکند. بهعبارتدیگر، مشتریانی که از خدمات ابری مایکروسافت (Azure) استفاده نمیکنند، مجبور به پرداخت هزینههای اضافی میشوند.
این روزها، رقابت در بازار ابر محاسبات بهشدت افزایش یافته است و شرکتهای بزرگ فناوری مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت بهشدت در تلاش هستند تا مشتریان بیشتری را برای پلتفرمهای ابری خود جذب کنند. در این میان، مایکروسافت با اتخاذ سیاستهای قیمتگذاری متفاوت برای مشتریان خود، به نظر میرسد که از موقعیت مسلط خود در بازار نرمافزار، سوءاستفاده میکند.
شکایت علیه مایکروسافت در حالی مطرح میشود که نهادهای نظارتی در سراسر جهان بهشدت به فعالیتهای شرکتهای بزرگ فناوری نظیر مایکروسافت توجه دارند. در ماههای اخیر، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) نیز تحقیقات گستردهای را در مورد فعالیتهای ضدرقابتی احتمالی مایکروسافت آغاز کرده است که نتیجهی آن میتواند برای غول دنیای نرمافزار، جبرانناپذیر باشد.
شکایت جمعیِ مشتریان خدمات ابری مایکروسافت در بریتانیا میتواند پیامدهای مهمی برای بازار خدمات مبتنیبر ابر داشته باشد. در صورت اثبات اتهامات وارده، مایکروسافت مجبور به پرداخت جریمههای سنگین و تغییر سیاستهای قیمتگذاری خود در این کشور میشود. همچنین پروندهی مورد بحث، میتواند بهعنوان یک الگو برای پروندههای مشابه در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
وکیل پرونده بیان کرد که تمام مشتریان بریتانیایی خدمات ابری مایکروسافت بهصورت خودکار در این پروندهی حقوقی شرکت داده شدهاند؛ مگر اینکه بهطور صریح اعلام کنند که تمایلی به حضور در آن ندارند. شرکت در پرونده برای مشتریان هیچ هزینهای در ابتدای کار ندارد؛ اما اگر پرونده به نفع مشتریان یا مایکروسافت به نتیجه برسد، ممکن است هزینههایی مثل هزینههای دادرسی یا وکالت از آنها دریافت شود.
در نهایت، شکایت جمعی علیه مایکروسافت نشان میدهد که رقابت در بازارهای دیجیتال بسیار پویا و پیچیده است و شرکتهای بزرگ فناوری باید بهطور مداوم برای حفظ موقعیت خود تلاش کنند.