سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 4, 2024
12:00 چهارشنبه، 14ام آذرماه 1403
کد خبر: 179011

جریمه سنگین در انتظار مایکروسافت

منبع: زومیت

مایکروسافت در بریتانیا، با یک شکایت ضدانحصاری دسته‌جمعی مواجه شده است.
بنابر گزارش تک‌کرانچ، به‌تازگی مایکروسافت با یک شکایت ضدانحصاری در بریتانیا مواجه شده است که روی نحوه‌ی قیمت‌گذاری مجوزهای نرم‌افزار ویندوز سرور تمرکز دارد. شاکیان این پرونده به‌دنبال دریافت غرامتی بالغ بر یک میلیارد پوند (حدود ۱٫۲۵ میلیارد دلار) هستند تا بتوانند بخشی از ضرر واردشده را جبران کنند.

اتهام اصلی پرونده‌ی ضدانحصاری ردموندی‌ها در بریتانیا این‌طور بیان شده است که مایکروسافت از مشتریانی که از خدمات ابری رقبای خود مانند آمازون وب‌سرویس (AWS)، گوگل کلود پلتفرم (GCP) و علی‌بابا کلود استفاده می‌کنند، هزینه‌های بیشتری را برای استفاده از ویندوز سرور دریافت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، مشتریانی که از خدمات ابری مایکروسافت (Azure) استفاده نمی‌کنند، مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی می‌شوند.

این روزها، رقابت در بازار ابر محاسبات به‌شدت افزایش‌ یافته است و شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت به‌شدت در تلاش هستند تا مشتریان بیشتری را برای پلتفرم‌های ابری خود جذب کنند. در این میان، مایکروسافت با اتخاذ سیاست‌های قیمت‌گذاری متفاوت برای مشتریان خود، به نظر می‌رسد که از موقعیت مسلط خود در بازار نرم‌افزار، سوءاستفاده می‌کند.

شکایت علیه مایکروسافت در حالی مطرح می‌شود که نهادهای نظارتی در سراسر جهان به‌شدت به فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر مایکروسافت توجه دارند. در ماه‌های اخیر، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) نیز تحقیقات گسترده‌ای را در مورد فعالیت‌های ضدرقابتی احتمالی مایکروسافت آغاز کرده است که نتیجه‌ی آن می‌تواند برای غول دنیای نرم‌افزار، جبران‌ناپذیر باشد.

شکایت جمعیِ مشتریان خدمات ابری مایکروسافت در بریتانیا می‌تواند پیامدهای مهمی برای بازار خدمات مبتنی‌بر ابر داشته باشد. در صورت اثبات اتهامات وارده، مایکروسافت مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین و تغییر سیاست‌های قیمت‌گذاری خود در این کشور می‌شود. همچنین پرونده‌ی مورد بحث، می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای پرونده‌های مشابه در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

وکیل پرونده بیان کرد که تمام مشتریان بریتانیایی خدمات ابری مایکروسافت به‌صورت خودکار در این پرونده‌ی حقوقی شرکت داده شده‌اند؛ مگر اینکه به‌طور صریح اعلام کنند که تمایلی به حضور در آن ندارند. شرکت در پرونده برای مشتریان هیچ هزینه‌ای در ابتدای کار ندارد؛ اما اگر پرونده به نفع مشتریان یا مایکروسافت به نتیجه برسد، ممکن است هزینه‌هایی مثل هزینه‌های دادرسی یا وکالت از آن‌ها دریافت شود.

در نهایت، شکایت جمعی علیه مایکروسافت نشان می‌دهد که رقابت در بازارهای دیجیتال بسیار پویا و پیچیده است و شرکت‌های بزرگ فناوری باید به‌طور مداوم برای حفظ موقعیت خود تلاش کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.