اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 11, 2024
16:47 چهارشنبه، 21ام آذرماه 1403
کد خبر: 179642

دست‌وپنجه نرم کردن معلم و شاگرد با کلاس‌های غیرحضوری در بستر پلتفرم و اینترنت بی‌کیفیت

منبع: زومیت

غیر حضوری شدن مدارس دانش‌آموزان را به سامانه‌هایی برگردانده که همچنان با توجه به سرعت و کیفیت اینترنت، جای کلاس‌های حضوری را پر نمی‌کنند.
آلودگی هوا از روز شنبه مدارس تهران و چند استان دیگر را غیر حضوری کرد. روز چهارشنبه علاوه بر مدارس، دانشگاه‌ها هم غیر حضوری شدند و سامانه‌های مجازی که پس از کرونا کمرنگ‌تر شده بودند، دوباره به تلفن‌های همراه دانش‌آموزان و دانشجویان بازگشتند.

در حالی که به نظر می‌رسد کیفیت پلتفرم «شاد» به عنوان اصلی‌ترین محل برگزاری کلاس‌های غیرحضوری دانش‌آموزان نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده باشد، دانش‌آموزان همچنان در دسترسی به آن با چالش‌هایی مواجه هستند. علاوه بر این سرعت و کیفیت اینترنت باعث شده والدین و معلم‌ها هم از برگزاری غیر حضوری کلاس‌ها ناراضی باشند.

مدیر یکی از مدارس حاشیه شهر تهران می‌گوید مشکل کد یکتای اتباع باعث شده ثبت‌نام بعضی از دانش‌آموزان این مدرسه در «شاد» با مشکل مواجه شود و آنها نتوانند از این پلتفرم استفاده کنند. از سوی دیگر همه دانش‌آموزان باید به صورت دستی به گروه‌های کلاس‌ها اضافه شوند و این فرآیند برای مدارسی که جمعیت زیادی دارند زمان‌بر است در نتیجه این مدرسه کلاس‌های خود را به «بله» منتقل کرده است.

معلم مدرسه دیگری می‌گوید با این وجود که شاد نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما هنوز زمانی که کلاس‌های همه مقاطع به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، این پلتفرم به سختی بالا می‌آید. او اضافه می‌کند: «شاد اجازه بارگذاری فایل‌های سنگین را نمی‌دهد و امنیت آن هم ضعیف است. پارسال چند بار هک شد و سوالات بعضی از مدارس لو رفت. به نظر من آموزش از طریق شاد واقعا سخت و فرسایشی است و این پلتفرم نتوانسته در شبیه‌سازی کلاس‌های آموزشی حضوری موفق عمل کند. بیشترین بار روی دوش معلم است.»

او درباره مشکلات اینترنتی می‌گوید: «فکر می‌کنم مشکلات زیرساختی شاد نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده است. به عنوان مثال ما برای ارسال فایل‌ها مشکلات زیادی داشتیم و الان کمی بهتر شده اما سرعت اینترنت همچنان خوب نیست و این ارسال با سرعت خیلی کمی اتفاق می‌افتد.»

معلم دیگری می‌گوید کیفیت صدا و سرعت ارسال مطالب در شاد نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته اما در دسترسی به دانش‌آموزان همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد. او اضافه می‌کند: «دسترسی به دانش‌آموزان در شاد سخت است چون متوجه نمی‌شویم که مطالب را آموخته‌اند یا خیر. علاوه بر این تشخیص اینکه آنها در کلاس حضور دارند یا صرفا حضور خود را اعلام کرده و از کلاس بیرون رفته‌اند دشوار است و مسئولیت دبیر را چند برابر می‌کند.»

به گفته او سال گذشته فایل‌های صوتی دانش‌آموزان آپلود نمی‌شده و ویدیوهایی که دبیر برای آنها ارسال می‌کرده، حتی اگر حجم کمی داشتند باز نمی‌شدند. با این حال در روزهای گذشته هیچ‌کدام از این مسائل برای آنها چالشی ایجاد نکرده است.

دانش‌آموزان و والدین همچنان چالش دارند
در حالی که به نظر می‌رسد معلم‌ها نسبت به سال‌های گذشته نارضایتی کمتری از شاد دارند، دانش‌آموزان و والدین همچنان از این اپلیکیشن راضی نیستند. یکی از والدین می‌گوید اپلیکیشن شاد برای iOS باگ‌های زیادی دارد و به سختی می‌توان با آن کار کرد.

مادر دیگری می‌گوید: «در بسیاری از مواقع بعد از یک روز پیام‌ها در شاد بارگذاری می‌شوند یا موفق به دانلود آنها می‌شویم. آموزش در مدارس هم از کیفیت لازم برخوردار نیست چه برسد به آموزش آنلاین که کلا دانش‌آموزها با آن چالش دارند.»

البته مشکل فقط شاد نیست و والدین از بسترهای دیگری که کلاس‌های مجازی روی آنها برگزار می‌شود هم شکایت دارند. یکی از والدینی که کلاس‌های آنلاین فرزندش در ادوبی برگزار می‌شود می‌گوید: «کلاس‌های آنلاین فرزند ما در ادوبی برگزار می‌شود و اینترنت یاری نمی‌کند. ده‌ها بار از کلاس بیرون می‌افتیم و تا دوباره موفق به وارد شدن به کلاس شویم، دانش‌آموز استرس می‌گیرد.»

کیفیت اینترنت خوب نیست
بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم مشکلات زیرساختی اینترنت را تایید کرده و در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: «از چند ماه پیش با حجم عظیمی از حملات DDoS از خارج به کل شبکه‌های داخل کشور مواجه بوده‌ایم که تاثیر زیادی بر کیفیت سرویس‌ دریافتی کاربران داشته است.»

اکبری سامانه‌ای را معرفی کرده که در آن حملات DDoS به صورت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود و بر اساس آمارهای آن زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک ماه گذشته، ۳۰ هزار بار مورد حمله DDoS قرار گرفته است. با این حال مشخص نیست برای مقابله با این حملات چه تمهیداتی در نظر گرفته شده و چه تاثیری روی کیفیت اینترنت در روزهای آینده که همچنان مدارس و ادارات غیر حضوری هستند، می‌گذارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.