تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 13, 2024
18:05 جمعه، 23ام آذرماه 1403
کد خبر: 179714

کارشناسان دیجیتال مارکتینگ نگران هوش مصنوعی نیستند

منبع: پیوست

کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ نگرانی از هوش مصنوعی ندارند و معتقدند که برخلاف نگرانی‌های رایج هوش مصنوعی جایگزین نیروی انسانی در این حوزه نخواهد شد. به عقیده آنها ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها تهدیدی برای مشاغل بازاریابی و سئو نیستند، بلکه به‌عنوان ابزاری برای ارتقای مهارت‌ها و بهبود عملکرد حرفه‌ای عمل می‌کنند. این تکنولوژی می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک و کم‌سرمایه، همچون مشاوری حرفه‌ای، راه‌حل‌های نوآورانه ارائه دهد و به آن‌ها در دستیابی به اهداف بازاریابی کمک کند.

کارن آهنگری، مدیر سئو بیت‌پین، درباره اهمیت سئو در بازاریابی دیجیتال در همایش «کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ» گفت: سئو یکی از بخش‌های کلیدی بازاریابی است که شرکت‌های بزرگ اهمیت آن را بهتر از کسب‌وکارهای نوپا درک می‌کنند. چون در بلندمدت، با وجود هزینه‌های کمتر نسبت به دیگر کانال‌های بازاریابی، تأثیر زیادی بر رشد کسب‌وکار دارد.

او تأکید کرد: استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود رقابت‌پذیری و مدیریت منابع در این حوزه کمک کند. اما سئو و بازاریابی با حضور هوش مصنوعی از بین نمی‌روند، مگر اینکه متخصصان به این فناوری فقط به چشم یک ماشین ورودی و خروجی نگاه کنند. اگر فکر کنند که می‌توانند تنها با یک درخواست از هوش مصنوعی، محتوای سئو شده تولید کنند و مستقیماً در پلتفرم‌ها استفاده کنند، این کار نه‌تنها کیفیت را پایین می‌آورد، بلکه در نهایت جایگاه نیروی انسانی در این حوزه را به خطر می‌اندازد.

کارن آهنگری به اهمیت شناخت ابزارهای هوش مصنوعی و کاربرد آنها در بهبود مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به نتایج بهتر، باید از مدل‌های هوش مصنوعی مناسب هر نوع محتوا استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، کلود (Claude)، جمنای (Gemini)، و Chat GPT هرکدام در زمینه‌های خاصی عملکرد بهتری دارند و نمی‌توان از همه آنها به یک شکل استفاده کرد. او همچنین تأکید کرد که کسب‌وکارها نباید تنها به ابزارهای رایگان اکتفا کنند و افزود: ابزارهای رایگان معمولاً فیچرها و امکانات لازم برای برآورده کردن نیازهای حرفه‌ای را ندارند و بیشتر شبیه کارآموزانی هستند که از خود ما در حال یادگیری‌اند. استفاده از ابزارهای پولی به دلیل امکانات پیشرفته‌تر و دقت بالاتر، می‌تواند به موفقیت بیشتر در این حوزه کمک کند.

ابزارهای هوش مصنوعی، دستیار مارکتینگ بدون زمان و مکان
پوریا حداد، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیلاگر، درمورد اهمیت ابزارهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ گفت: امروزه ابزارهای هوش مصنوعی دارای نقش مهمی در موفقیت دیجیتال مارکترها و مدیرانی که دانش تخصصی بازاریابی ندارند، هستند. این ابزارها، مانند یک دستیار و متخصص بازاریابی برای پلتفرم‌های دیجیتال در هر زمانی و در هر مکانی قابل دسترسی است. با تحلیل Google Analytics، توسط ابزار AI می‌توانند اطلاعات دقیقی از رفتار کاربران، نحوه بارگذاری محتوا و کانال‌های ورودی به دست بیاورند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان استراتژی‌های مؤثرتری برای محتوا و کمپین‌های مناسبتی طراحی و به عنوان یک تحلیل‌گر کمپین و استراتژی تبلیغات استفاده کرد.

او اضافه کرد، نقش اپراتورهای ابزارهای هوش مصنوعی به‌اندازه توسعه‌دهندگان این فناوری مهم است و استفاده صحیح از این ابزارها می‌تواند تحلیل‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر کند. حداد گفت: تولید محتوا با ترکیب هوش مصنوعی و خلاقیت انسانی می‌تواند نتایج بسیار بهتری داشته باشد. دیجیتال مارکترها باید از ابزارهایی استفاده کنند که علاوه بر تحلیل داده‌ها، شاخص‌های کلیدی موفقیت (KPI) را تعیین کنند، نوع محتوا و نحوه تعامل با کاربران را مشخص کنند و بهترین پلتفرم‌ها برای انتشار محتوا را به طور شخصی‌سازی شده با پروژه آنها پیشنهاد دهند.

حداد، مدیر پیشین گیم‌سنتر همراه اول، به ابزارهایی اشاره کرد که می‌توانند فرآیندهای بازاریابی را آسان‌تر کنند، از جمله ابزارهای خودکارسازی استراتژی مربوط به مشتری (Customer Automation) و ابزارهایی مثل Breeze که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند. حداد گفت: کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند با استفاده از این ابزارها، بدون نیاز به هزینه‌های بالا، نتایج خوبی بگیرند. هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی خود است و با وجود چالش‌هایی که وجود دارد، مسیر روشنی پیش‌رو دارد. آموزش نیروهای فعلی و استفاده از ابزارهای مناسب می‌تواند راه‌حل خوبی برای پیشرفت در این حوزه باشد.

نقش ابزارهای هوش مصنوعی در خودکارسازی کسب‌وکارها
کیان کیایی، مدیرعامل شبکه دایره هوشمند و سرویس های BARRO و OrbitAI، در سخنرانی خود به نقش هوش مصنوعی در بهبود کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، از بخش زیادی از ظرفیت مهارت‌های انسانی و هوش مصنوعی استفاده نمی‌شود. اما با استفاده از ابزارهای مناسب می‌توان این ظرفیت‌ها را فعال کرد و فرآیندهای مختلف را به صورت حرفه‌ای خودکارسازی کرد. او همچنین به تکنولوژی RAG (Retrieval-Augmented Generation) پرداخت و توضیح داد که این فناوری به کسب‌وکارها امکان می‌دهد داده‌های موجود را تقویت و غنی‌سازی کنند و سپس از این داده‌ها برای تولید اطلاعات جدید و کاربردی استفاده کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی بدون نیاز به کدنویسی
کیایی به ابزارهای نوکد (No-Code) و لوکد (Low-Code) مانند n8n و Flowise اشاره کرد و توضیح داد که این ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند بدون نیاز به برنامه‌نویسی، سیستم‌های خودکار طراحی کنند. او گفت: این ابزارها امکان ساخت چت‌بات‌های خدمات مشتری، مدیریت ایمیل و زمان‌بندی، و حتی سیستم‌های امتیازدهی به نیروی انسانی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، این ابزارها قابلیت اتصال به سرویس‌هایی مثل گوگل و مایکروسافت را دارند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا می‌توانند به‌راحتی برای نیازهای مختلف تنظیم شوند.

مدیریت بحران و تولید محتوا با هوش مصنوعی
یکی از نکات کلیدی سخنان کیایی، کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت بحران بود. او توضیح داد: در شرایط بحرانی مثل آتش‌سوزی، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری و تحلیل کنند تا تصمیمات بهتر و سریع‌تری برای چنین شرایطی برای ایجاد تاب‌آوری گرفته شود. او همچنین به امکان تولید محتوای خودکار اشاره کرد و گفت: به‌عنوان مثال، می‌توان محتوای مرتبط با ذهن‌آگاهی را در توییتر به صورت خودکار تولید کرد، بدون اینکه نیازی به دخالت انسان باشد.

بهینه‌سازی منابع با ابزارهای هوش مصنوعی
کیایی بر ضرورت مدیریت بهینه منابع تأکید کرد و گفت: «استفاده از ابزارهای منبع‌باز مثل Flowise می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند، چون این ابزارها برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی نیازی به سرورهای گران‌قیمت ندارند و در این رابطه می‌توان از زیرساخت‌ها و سرورهای مبتنی بر ابر بهره ببرید. علاوه بر این، این ابزارها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند حجم زیادی از داده‌ها و درخواست‌ها را به‌صورت بهینه مدیریت کنند.

نوآوری و شجاعت در استفاده از فناوری
کیایی همچنین ادامه داد: «کسب‌وکارها نباید از پیشرفت‌های هوش مصنوعی بترسند. این فناوری ابزاری است که می‌تواند شما را به یک پیشرو در کسب‌وکار و جامعه تبدیل کند.» او ابزارهایی مثل n8n را مثال زد که می‌توانند فرآیندهایی مانند مدیریت ارتباط با مشتری، جمع‌آوری اطلاعات از سرویس‌های خارجی، و حتی خودکارسازی پرداخت‌ها در وردپرس را ساده‌تر کنند. استفاده از فناوری‌های نوین نه تنها عملکرد کسب‌وکارها را بهبود می‌بخشد، بلکه به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیز کمک می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.