تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 14, 2024
17:09 شنبه، 24ام آذرماه 1403
کد خبر: 179811

آمارهای مهم هوش مصنوعی برای کسب‌و‌کارها

منبع: پیوست

هوش مصنوعی در حال تغییر بازی در حوزه‌های مختلف از جمله بازاریابی، تجارت الکترونیک، امنیت سایبری و تولید است، اما تاثیر این پدیده بر کسب و کارهای مدرن چقدر است؟

با در نظر گرفتن این موضوع، طیف متنوعی از آمارهای مرتبط با هوش مصنوعی در این گزارش آمده که به تأثیر و پتانسیل آینده هوش مصنوعی برای بازاریابان و شرکت‌ها و کسب و کارها تاکید می‌کند.

آمار هوش مصنوعی: ارقام کلیدی
تا سال ۲۰۲۴، حدود ۳۵ درصد از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، هوش مصنوعی ۱۵.۷ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند.
ارزش بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ از ۸۲۶ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
۵۱ درصد از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک از هوش مصنوعی بهره می‌برند.
تا سال ۲۰۲۵، ۸۵ میلیون شغل به دلیل اتوماسیون از بین خواهد رفت.
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، هوش مصنوعی حدود ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد کند.
استفاده از هوش مصنوعی در فروش، به شرکت‌ها کمک کرده است تا 50 درصد مشتریان بیشتری جذب کنند.

اندازه بازار هوش مصنوعی
بازار هوش مصنوعی در حال رشد سریع و تحول در زمینه‌های مختلف است. آمارهای زیر از رشد چشمگیر این بازار حکایت دارد:

ارزش بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۸۴ میلیارد دلار رسید (افزایش حدود ۵۰ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۲۳).
پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۸۲۶ میلیارد دلار برسد.
نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) بازار هوش مصنوعی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ حدود ۳۳.۲ درصد خواهد بود.
ارزش بازار نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به رقم بزرگ ۱۲۶ میلیارد دلار می‌رسد.
پیش‌بینی می‌شود بازار هوش مصنوعی در امنیت سایبری تا سال ۲۰۲۶ به ۳۸.۲ میلیارد دلار برسد.
همچتیت ارزش بازار هوش مصنوعی مرتبط با خدمات مشتریان تا سال ۲۰۲۶ به ۲۴.۶ میلیارد دلار خواهد رسید.
ارزش بازار هوش مصنوعی برای خودروهای خودران نیز تا سال ۲۰۲۶ به ۵۴.۲۳ میلیارد دلار می‌رسد.

آمار استفاده از هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی در میان کسب‌وکارها در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و عملیات و استراتژی‌ها را متحول می‌کند:

در حال حاضر، ۳۵ درصد از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی در عملیات خود استفاده می‌کنند.
۴۲ درصد از کسب‌وکارها اعلام کرده‌اند که در حال آزمایش هوش مصنوعی هستند.
۳۷ درصد از کسب‌وکارها در حال تدوین استراتژی برای هوش مصنوعی هستند.
بازار جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۶.۵۵ میلیارد دلار ارزش داشت و پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ سالانه ۳۷.۳ درصد رشد کند.
به دلیل بحران همه گیری کرونا، ۵۲ درصد از شرکت‌ها سرعت پذیرش هوش مصنوعی را افزایش دادند.
۵۶ درصد از کسب‌وکارها حداقل در یک بخش از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۲۰ معادل ۵۰ درصد بوده است.

آمار هوش مصنوعی در محیط کار
هوش مصنوعی در حال تغییر بازار کار است و اتوماسیون بر میلیون‌ها کارگر در سراسر جهان تاثیر گسترده‌ای خواهد داشت. در اینجا آمارهایی ارائه شده که نشان میدهد این تغییر چقدر بزرگ است:

۸۱ درصد از کارکنان معتقدند هوش مصنوعی عملکرد شغلی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
۵۶ درصد از کارکنان اداری گزارش داده‌اند که به عنوان بخشی از وظایف روزانه خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
۸۹ درصد از افراد معتقدند هوش مصنوعی می‌تواند از آن‌ها در انجام نیمی از فعالیت‌های کاری روزانه حمایت کند.
۶۱ درصد گزارش داده‌اند که هوش مصنوعی روزهای کاری آن‌ها را پربارتر و کارآمدتر کرده است.
۴۹ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی توانایی آن‌ها را در تصمیم‌گیری بهبود داده است.
۵۱ درصد معتقدند استفاده از هوش مصنوعی به تعادل بهتر کار و زندگی کمک می‌کند.

آمار هوش مصنوعی در امنیت سایبری
هوش مصنوعی در حال تحول امنیت سایبری است و نقش کلیدی در شناسایی تهدیدات، پیش‌بینی حملات و واکنش مؤثر دارد. در ادامه برخی از آمار مهم درباره نحوه استفاده کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای حفظ امنیت آورده شده است:

۵۱درصداز کسب‌وکارها از هوش مصنوعی عمدتاً برای شناسایی تهدیدات، ۳۴درصد برای پیش‌بینی و ۱۸درصد در جهت واکنش استفاده می‌کنند.
۶۲درصداز سازمان‌ها هوش مصنوعی را برای امنیت سایبری به طور کامل اجرا کرده‌اند یا در حال بررسی استفاده‌های جدید هستند.
امروزه، ۷۱درصداز سازمان‌ها نسبت به دو سال پیش بودجه بیشتری را به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در امنیت سایبری اختصاص می‌دهند.
انتظار می‌رود ارزش بازار هوش مصنوعی در امنیت سایبری تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳۳.۸ میلیارد دلار برسد که ناشی از افزایش حملات سایبری است.
تا سال ۲۰۲۷، بازار جهانی فناوری‌های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی با نرخ رشد مرکب سالانه ۲۳.۶درصد رشد خواهد کرد.
بیش از ۸۰درصداز شرکت‌های مخابراتی از هوش مصنوعی برای امنیت استفاده می‌کنند.

آمار هوش مصنوعی در فروش
هوش مصنوعی در حال تغییر چشمگیر در زمینه فروش است و مزایای زیادی به همراه دارد. آمار زیر نشان‌دهنده ارزش اثبات‌شده هوش مصنوعی در جنبه‌های مختلف عملیات فروش، از ایجاد سرنخ فروش تا کاهش هزینه‌ها است:

هوش مصنوعی در فروش باعث افزایش ۵۰ درصد در ایحاد سرنخ‌ها در فروش شده است.
بهره مندی از هوش مصنوعی در فروش موجب کاهش ۶۰-۷۰درصدمدت زمان تماس‌ها شده است.
استفاده از هوش مصنوعی در فروش به کاهش بین ۴۰-۶۰ درصد هزینه‌ها انجامیده است.
۷۹درصداز پاسخ‌دهندگان نظرسنجی باور دارند که استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش باعث افزایش درآمد شده است.
هوش مصنوعی تحلیل خدمات مشتری و بخش‌بندی آن را بهبود می‌بخشد.
۵۷درصداز شرکت‌های موفق از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
ارزش بازار هوش مصنوعی برای فروش با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۱۱درصدتا سال ۲۰۲۷ به ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

آمار هوش مصنوعی در تحقیقات بازار
هوش مصنوعی روند تحقیقات بازار را نیز دست خوش تغییر کرده و آن را سریع‌تر و هوشمندانه‌تر کرده است. در ادامه برخی آمار مرتبط آمده است:

۸۰ درصدمعتقدند هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر تحقیقات بازار خواهد داشت.
۹۳ درصد از پژوهشگران، هوش مصنوعی را یک فرصت و ۷درصد آن را یک تهدید می‌دانند.
۶۳درصد باور دارند که هوش مصنوعی طی دهه آینده تحلیل داده‌ها را به‌طور کامل بر عهده خواهد گرفت.

آمار هوش مصنوعی در تولید
صنعت تولید با استفاده از هوش مصنوعی سریع‌تر و کارآمدتر می‌شود. آمارهای کلیدی زیر کاربرد و پتانسیل آینده هوش مصنوعی در این صنعت را نشان می‌دهند:

بر اساس نظر تولیدکنندگان، استفاده از هوش مصنوعی زمان تولید را ۵۰ درصدکاهش می‌دهد.
۶۴درصداز تولیدکنندگان در سراسر جهان از هوش مصنوعی در عملیات خود استفاده می‌کنند.
بازار هوش مصنوعی در تولید در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱.۸۲ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود با نرخ رشد مرکب سالانه ۲۴.۲درصدتا سال ۲۰۲۷ به ۹.۸۹ میلیارد دلار برسد.
۲۳درصداز تولیدکنندگان شرکت کننده در نظرسنجی معتقدند که برای بهره‌گیری کامل از هوش مصنوعی، استعداد کافی در اختیار ندارند.
پیش‌بینی می‌شود فناوری‌های هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۵ حداقل ۴۰درصد تولید را افزایش دهند.
نتایج یک نظرسنجی از موسسه بزرگ حسابرسی دیلویت (Deloitte) نشان داد که ۹۳درصد از کسب‌وکارها معتقدند هوش مصنوعی، یک فناوری کلیدی برای رشد و نوآوری است.
کنترل کیفیت با ۵۹ درصد به عنوان مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی شناخته شده است.

آمار هوش مصنوعی در زنجیره تأمین
هوش مصنوعی در زنجیره تأمین نیز موجب افزایش دقت و کارایی شده است. مزایا و آمار کلیدی هوش مصنوعی نیز در این حوزه شامل موارد زیر می‌شود:

هوش مصنوعی می‌تواند خطاهای پیش‌بینی در زنجیره تأمین را ۲۰-۵۰درصدکاهش دهد.
استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند زیان‌های فروش را تا ۶۵درصدکاهش دهد.
هوش مصنوعی می‌تواند انباشت بیش از حد را ۲۰-۵۰ درصدکاهش دهد.
کاربران اولیه هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تأمین گزارش داده‌اند که استفاده از این فناوری موجب کاهش هزینه‌های لجستیکی تا ۱۵درصد، افزایش موجودی‌ تا ۳۵درصد بالاتر و افزایش سطح خدمات تا ۶۵درصد شده است.
انتظار می‌رود ارزش بازار هوش مصنوعی در زنجیره تأمین تا سال ۲۰۲۸ به ۲۰ میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد مرکب سالانه ۲۰.۵درصد رشد کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.