پست

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 16, 2024
13:39 دوشنبه، 26ام آذرماه 1403
کد خبر: 179964

افزایش پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا

منبع: پیوست

تعدد پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا همچنان باعث نشده است ممنوعیت ارسال طلا از طریق شرکت ملی پست، برداشته شود. نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت فلزات گرانبها در بسته‌های پستی و چالش‌های موجود در قبول و توزیع این نوع مرسولات همچنان دست‌های پست را در برابر تقاضای بازار بسته نگه داشته است. نبود راهکاری یکپارچه در این زمینه، پلتفرم‌های آنلاین طلا را به سمت افزایش شعب حضوری یا راهکارهای خصوصی برده است.

در عین حال که هر روز به تعداد پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا اضافه می‌شود، همچنان ممنوعیت ارسال طلا از طریق شرکت ملی پست، ادامه دارد. در حال حاضر ارسال فلزات گرانبها مانند طلا با پست ممنوع است و دلیل این ممنوعیت، بیش از هرچیز به نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت فلزات گرانبها در بسته‌های پستی و چالش‌های موجود در قبول و توزیع این نوع مرسولات برمی‌گردد.

مهرداد ملک‌محمدی مدیرعامل «تاپین»پیشخوان مجازی حمل و نقل پستی در این رابطه می‌گوید: «نبود زیرساخت‌های لازم برای تشخیص اصالت طلا و مشکلات قبول و توزیع آن باعث شده است که شرکت ملی پست نتواند مسئولیت ارسال طلا را به عهده بگیرد. موضوع فقط به تحویل و دریافت طلا هم مرتبط نیست. بسیاری از شرکت‌های حمل هم زیرساخت حمل طلا و فلزات گران‌بها را ندارند. این نوع مرسولات مانند اوراق بهادار هستند و بسته‌بندی و چاپ مخصوص خود را می‌طلبند. وزن دقیق، کنترل کیفیت طلا، ماشین‌های حمل مخصوص و گاوصندوق‌های خاص تنها بخشی از این زیرساخت‌ها برای قانونمند شدن و توسعه‌مند شدن صنعت در لجستیک در شاخه ارسال طلاست.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر هم برخی شرکت‌ها یا کاربران با پذیرش ریسک از طرف خودشان به صورت غیرمشهود طلاهای خود را ارسال می‌کنند که کار بسیار پرریسک و اشتباهی است. ما در تاپین مدتهاست به دنبال راهکاری برای حل مسئله بوده و همچنان هم هستیم. اما فعلا به نتیجه متقنی با شرکت ملی پست نرسیده‌ایم، چون ابتدا باید زیرساخت‌های شرکت ملی پست آماده شود. اما به خاطر دارم اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم در رابطه با این مسئله پیگیری‌هایی کرده بود.»

مذاکراتی که معوق ماند
رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم در این باره می‌گوید: «در اتحادیه کسب و کارهای مجازی از دوره وزارت آذری جهرمی و عیسی زارع‌پور در حال رایزنی‌هایی با شرکت ملی پست درباره رفع این مشکل بودیم. ارسال طلا به صورت مشهود ریسک بالایی دارد و امکان مفقود شدن طلا در سیستم توزیع به همراه آماده نبودن زیرساخت‌های شرکت ملی پست، این روند را دچار اختلال کرده است. اما حالا با تعدد کسب و کارهای حوزه خرید و فروش آنلاین طلا باید این چالش مرتفع شود.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه در سال‌های اخیر با تضعیف قدرت اتحادیه کسب و کارهای مجازی و به خاطر مشکلاتی که برای انتخابات اتحادیه رخ داده است، مذاکرات درباره ارسال طلا از طریق شرکت ملی‌ پست متوقف شده است و ادامه آن به تعیین سرنوشت اتحادیه کسب و کارهای مجازی موکول شده است.»

کسب و کارهایی که منتظر نماندند
در برابر این تعلل و توقف اما به نظر می‌رسد پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا متوقف نشده‌اند، مدیرعامل زرپاد شاهین رفیع‌پور درباره راهکار «زرپاد» برای ارسال طلا به شهرستان‌ها می‌گوید: «ما در مجموعه زرپاد سامانه‌ لجستیکی را در اختیار داریم که از فعالیت آن قریب به ۵ سال می‌گذرد، البته در رابطه با مصنوعات طلا هم قبل‌‌تر از این سامانه استفاده می‌کردیم. از یک گرم تا یک تن، هوایی و از طریق سامانه لجستیک ما تحت نظارت مجموعه انتظامی ناجا با رعایت تمامی پروتکل‌های امنیتی امکان ارسال به شهرستان فراهم شده است. ماشین‌های ضدگلوله، دوربین‌های خاص و نگهبانان مسلح بخشی از این پروتکل هستند.»

او دراین باره توضیح می‌دهد: «شبکه لجستیک در وهله اول به صورت هوایی در شهرهایی که فرودگاه دارند انجام می‌شود و در مرحله بعد از فرودگاه به صورت زمینی مرسوله به مناطق مورد نظر ارسال می‌شود، تمامی مرسوله‌ها تحت پوشش بیمه نامه حمل طلا بیمه ایران هستند.خزانه‌های فرودگاه‌ها و مبادی هم که به صورت صندوق‌های فیزیکی هستند تحت پوشش بیمه قرار دارند. علاوه بر اینکه به جز تبریز، مشهد، اصفهان، تهران و شیراز که همین حالا دفاتر فیزیکی تبادل آنها فعال است ما درصدد توسعه شعب فیزیکی زرپاد هم در سراسر کشور هستیم.»

مهدی فدایی مدیرعامل «طلاسی» هم درباره راهکار طلاسی در زمینه چالش ارسال طلا به شهرستان‌ها اضافه می‌کند: «در تهران در دو مرکز خرید هروی سنتر و کورش مال امکان تحویل طلا به کاربران طلاسی وجود دارد. اما برای شهرستان‌ها از نمایندگی‌های شرکت «زربد» شرکت فعال در زمینه فروش طلا و طراحی و تولید پلمب امنیتی استفاده می‌کنیم. زربد در کل کشور ۶۰ شعبه دارد و کاربران طلاسی می‌توانند طلاهای خریداری شده خود از پلتفرم طلاسی را از شعب زربد دریافت کنند.»

مدیرعامل طلاسی همچنین درباره تعامل با پست در این باره توضیح می‌دهد: «فعلا شرکت ملی پست، توانایی رفتن زیربار مسئولیت ارسال طلا را ندارد، اما زمزمه‌هایی درباره همکاری شرکت‌های پست خصوصی و راهکارهای نوآورانه در آنها شنیده‌ایم. در واقع ارسال طلا از طریق پست مستلزم یک همکاری سه‌جانبه از طرف پلتفرم‌های طلا، شرکت‌های بیمه و شرکت ملی پست است که باید به سمت آن حرکت کنیم.»

سعید صادقی عضو هیات مدیره و معاونت بازاریابی «میلی‌گلد» هم درباره راهکار میلی‌گلد برای ارسال طلا به شهرستان‌ها توضیح می‌دهد: «شعب دریافت طلای ما در تهران فعال است و در تلاش هستیم تا در سایر استان‌ها نیز شعب تحویل طلای حضوری را راه‌اندازی کنیم. چون شرکت پست مسئولیت ارسال طلا را نمی‌پذیرد ما به دنبال همکاری با شرکت‌های بیمه هستیم تا بخشی از مشکل شرکت پست برای حمل طلا برطرف شود.»

مدیران شرکت ملی پست هم در اظهار نظری کوتاه به پیوست اعلام کردند این شرکت در حال برنامه‌ریزی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان است، تا فرایند قبول و ارسال مرسولات محتوی طلا را در آینده نزدیک میسر کند. طبق شنیده‌ها شرکت چاپار هم در حال اقداماتی برای امکان ارسال مرسوله‌های طلا به شهرستان‌ها است که در تماس با پیوست اظهار نظر در مورد آن را به رونمایی از محصولشان در این باره موکول کرد.

در نهایت به نظرمی‌رسد گرچه برخی استارت‌‌آپ‌ها و شرکت‌های خصوصی هم در حال رایزنی‌ با شرکت ملی پست یا آماده کردن زیرساخت‌های خود برای رفع این چالش هستند اما همچنان هیچ راهکار جامع و یکپارچه‌ای برای حل این مسئله توسط پست صورت نگرفته است. گرچه اقدام به موقع شرکت پست می‌تواند هم از بعد درآمدزایی و هم از بعد توسعه خدمات حرف تازه‌ای را برای این شرکت دولتی و خدماتی به ارمغان بیاورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.