تلفن همراه

فناوری

December 18, 2024
16:27 چهارشنبه، 28ام آذرماه 1403
کد خبر: 180213

کاربران آیفون علاقه‌ی زیادی به اپل اینتلیجنس ندارند

منبع: دیجی کالا مگ

یک نظرسنجی که توسط SellCell، یک پلتفرم خرید و فروش کالاهای دست دوم فناوری، انجام شده، نشان می‌دهد که در حالی که تقریبا نیمی از کاربران آیفون (۴۷.۶%) هوش مصنوعی را یک عامل مهم در هنگام خرید گوشی هوشمند در نظر می‌گیرند، ۷۳% از کسانی که از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل موسوم به اپل اینتلیجنس استفاده کرده‌اند، احساس می‌کنند که این ویژگی‌ها ارزش چندانی به تجربه‌ی کاربری آن‌ها اضافه نمی‌کند. این احساس تنها مختص اپل نیست؛ این مطالعه همچنین دریافته است که ۸۷% از کاربران سامسونگ نیز نارضایتی مشابهی را از ابزارهای هوش مصنوعی موجود در دستگاه‌های گلکسی ابراز کرده‌اند.

اپل بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی خود را در اکتبر ۲۰۲۴ با انتشار iOS 18.1 معرفی کرد. از جمله پرکاربردترین ابزارها، ابزارهای نوشتن بود که در ویرایش متن و خلاصه‌سازی کمک می‌کنند و خلاصه‌های اعلان‌ها که اطلاعات کلیدی را از چندین اعلان در یک نمای واحد جمع می‌کنند. این ابزارها به ترتیب توسط ۷۲% و ۵۴% از پاسخ‌دهندگان استفاده شدند. سایر ویژگی‌ها، مانند پیام‌های اولویت‌دار، پاک‌سازی در عکس‌ها و پاسخ هوشمند، استقبال کمتری داشتند، به طوری که میزان استفاده از آن‌ها بین ۴۴.۵% تا ۲۰.۹% بود. ویژگی‌هایی مانند جستجوی زبان طبیعی در Photos و خلاصه‌های رونویسی حتی کمتر محبوب بودند و کمتر از ۱۵% کاربران آن‌ها را امتحان کردند.

یکی از یافته‌های اصلی این مطالعه این بود که علی‌رغم عدم استفاده‌ی عمومی از ویژگی‌های فعلی، کاربران اپل در مقایسه با همتایان سامسونگی خود، بیشتر احتمال داشت که هوش مصنوعی را یک عامل تعیین‌کننده‌ی مهم در هنگام خرید تلفن در نظر بگیرند. در حالی که تقریبا نیمی از کاربران آیفون بیان کردند که هوش مصنوعی یک ملاحظه‌ی بسیار یا تا حدی مهم است، فقط ۲۳.۷% از کاربران سامسونگ همین احساس را داشتند. با این حال، بسیاری از کاربران اپل دستگاه‌های خود را به iOS 18.1 به روز نکرده‌اند تا به این ویژگی‌ها دسترسی پیدا کنند، که ۵۷.۶% از آن‌ها این را دلیل اصلی عدم استفاده از «اپل اینتلیجنس» ذکر کرده‌اند. دیگران ذکر کردند که این ویژگی‌ها را بی‌فایده می‌دانند یا نگران دقت و حریم خصوصی هستند.

با وجود پیشرفت‌های هوش مصنوعی، وفاداری به برند در میان کاربران اپل در سال‌های اخیر تضعیف شده است، به طوری که این نظرسنجی نشان می‌دهد ۱۶.۸% از صاحبان آیفون در صورت اثبات برتری قابل توجه قابلیت‌های «گلکسی AI»، به فکر تغییر به سامسونگ خواهند بود. این نشان‌دهنده‌ی کاهش چشمگیر وفاداری است، به طوری که تنها ۷۸.۹% از پاسخ‌دهندگان اکنون خود را به طور قطعی متعهد به اکوسیستم اپل می‌دانند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۹۲% بود. در مقابل، فقط ۹.۷% از کاربران سامسونگ تمایل خود را برای تغییر به اپل به دلیل ویژگی‌های بهتر هوش مصنوعی ابراز کردند، که نشان می‌دهد اپل برای حفظ پایگاه کاربری خود با رقابت جدی‌تری روبرو است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که اکثریت کاربران گوشی‌های هوشمند تمایلی به پرداخت هزینه برای خدمات هوش مصنوعی ندارند. فقط ۱۱.۶% از کاربران اپل گفتند که حاضرند برای چنین ویژگی‌هایی اشتراک بخرند، در مقایسه با تنها ۴% از کاربران سامسونگ. هنوز مشخص نیست که آیا ورود iOS 18.2 که ویژگی‌هایی مانند Genmoji و ادغام ChatGPT را معرفی می‌کند، می‌تواند نظرات را تغییر دهد یا خیر.

این نظرسنجی در اواخر سال ۲۰۲۴ انجام شد و شامل بیش از ۲۰۰۰ نفر شرکت‌کننده با سن ۱۸ سال و بالاتر در ایالات متحده بود. گروه شرکت‌کنندگان شامل کاربران آیفون و سامسونگ گلکسی بود که دستگاه‌های آن‌ها از امکانات هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.