بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 22, 2024
17:21 یکشنبه، 2ام دیماه 1403
کد خبر: 180512

درخواست ورود بانک مرکزی برای رگولاتوری طلای آ‌نلاین توسط نهادهای نظارتی

نهادهای نظارتی مانند قوه قضائیه و دادستانی خواستار ورود بانک مرکزی به حوزه رگولاتوری خرید و فروش طلای آنلاین شده‌اند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با پیوست با اعلام این خبر گفت: در حال ‌حاضر بحث رمزارزها و پلتفرم‌های طلا، به دلیل حجم بالای پرونده‌هایشان، یکی از مطالبات جدی قوه ‌قضائیه است.

نوش‌آفرین مومن واقفی در واکنش به این گفته که تا کنون اتحادیه‌ها و وزارت صمت به صورت خاص مسئول رگولاتوری کسب و کارهای حوزه طلا بودند گفت: مکاتبات متعددی در این حوزه انجام شده است. در حال حاضر بالای ۶۰۰ تا ۷۰۰ پلتفرم فروش طلا وجود دارد که تعداد زیادی از آنها حتی اسم‌شان شناخته‌شده نیست. در این شرایط بحث خالی‌فروشی بسیار جدی است. زمانی کسب‌وکارها کوچک‌اند به همین دلیل همه از دور نگاه می‌کنند تا ببینند فضا به چه سمتی می‌رود.

در حال حاضر بالای ۶۰۰ تا ۷۰۰ پلتفرم فروش طلا وجود دارد که تعداد زیادی از آنها حتی اسم‌شان شناخته‌شده نیست.

او ادامه داد: به نظر من عقب‌نشینی در خصوص این موضوع بیش از حد بوده‌ است، به طوری که بسیاری از این کسب‌وکارها توسعه پیدا کرده‌اند و درگاه‌های پرداخت بسیار زیادی دارند. با این اوصاف باید دید آیا واقعاً این حجم از طلا وجود دارد یا اینکه عملاً هوا خریدوفروش می‌شود؟ در حال حاضر با همکاری وزارت صمت اقداماتی در دست انجام است.

مومن واقفی با اشاره به اینکه برخی نهادها خواستار تنظیم‌گری و ورود بانک مرکزی به این حوزه شده‌اند گفت: وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از نهادها می‌گویند کنترل از دست‌شان خارج شده و به خاطر اینکه توسعه نامعقول شکل گرفته است، بانک مرکزی باید بررسی کند که آیا این حجم از ذخایر طلا واقعاً وجود دارد یا خیر.

آیا واقعاً این حجم از طلا وجود دارد یا اینکه عملاً هوا خریدوفروش می‌شود؟

او اضافه کرد: صحبت از تنظیم‌گری به معنای آنچه در فضاهای دیگر رخ داده نیست و بیشتر منظور بر وجود یک چارچوب کلان برای نگهداری طلا و پاسخگویی در صورت بروز هرگونه اتفاق است. از سوی دیگر تنظیم‌گری تنها مختص بانک مرکزی نیست و سایر اصناف مربوطه مانند وزارت صمت نیز سر میز خواهند بود.

نمی‌توانیم پدیده‌هایی مثل نئوبانک را متوقف کنیم
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه سال گذشته بانک مرکزی در مورد شعب دیجیتال بانک‌ها آیا رویکرد بانک مرکزی مقاومت در برابر نئوبانک‌هاست گفت: به نظر من در آن مصوبه بانک مرکزی وارد حوزه نئوبانک نشده است. به نظر می‌رسد برای ورود به این حوزه برنامه‌ریزی لازم است. این نکته هم مغفول نماند که ما واقعاً نئوبانک در مفهوم بین‌المللی در کشور نداریم.

او ادامه داد: بعضی مواقع به رسمیت شناختن چیزی دست ما نیست، زیرا فارغ از آنچه انتظار داریم مسیر خود را طی می‌کند.
او اضافه کرد: مقاومت در برابر بازیگران جدید در مقطعی مانع شکل‌گیری اسنپ، دیجی‌کالا، تارا و امثال آن نشد، با توجه به اینکه در بین مردم، به خاطر تجربه مشتری خوب، جایگاه دارند. بنابراین هر چقدر در ورود به این فضا مقاومت نشان دهیم و دیرتر وارد آن شویم، چالش‌ها و صورت‌مساله سخت‌تری را باید حل کنیم.

مقاومت در برابر بازیگران جدید در مقطعی مانع شکل‌گیری اسنپ، دیجی‌کالا، تارا و امثال آن نشد، با توجه به اینکه در بین مردم، به خاطر تجربه مشتری خوب، جایگاه دارند.

او در واکنش به این گفته که مصوبه سال گذشته بانک مرکزی موجب شد تا نئوبانک‌هایی که به نوعی فعالیتشان را آغاز کرده بودند به نوعی عقب‌گرد کنند و مدل سرویس‌دهی‌اشان تحت شعاع بانک اصلی قرار گیرد گفت: به نظر من این انتقاد شما کاملاً بجاست و ما در این زمینه عقب‌گرد داشته‌ایم، امیدواریم بتوانیم در این مسیر مجدداً رو به جلو حرکت کنیم.

بازنگری مدل کسب و کار ریال دیجیتال
او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای ریال دیجیتال گفت: پنج ۶ سال پیش که معاون شرکت خدمات انفورماتیک بودم، کاربرد ذهنی من از اولویت کاربردهای بلاک‌چین برای صنعت بانکی، بحث هویت دیجیتال بود. بر اساس این نوع هویت و استفاده از ویژگی‌های بلاک‌چین، می‌توانستیم سرویس‌های متنوع و نوآورانه جدید در صنعت بانکی ایجاد کنیم. در کنار آن پرداخت قطعاً یکی دیگر از کاربردهای پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است. در حال حاضر که ریال دیجیتال با بحث پرداخت شروع شده، تنها کاربردش در این مرحله کیف پولی ‌است که نسبت به شبکه شتاب آفلاین است.

او ادامه داد: از این جنبه توسعه و بهره‌گیری از آن در بحث تاب‌آوری شبکه پرداخت ارزشمند است، ولی از نظر مدل کسب‌وکار تکلیف مشخصی ندارد.

او اضافه کرد: تا زمانی که مدل کسب‌وکار شفاف نباشد، توسعه‌پذیری نخواهیم داشت. البته اگر این کیف پول با قابلیت‌های قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک‌چین ترکیب نشود، باز هم نوآوری خاصی اتفاق نیفتاده است. بر همین اساس یکی از موضوعاتی که روی آن کار می‌کنیم، بازنگری مدل کسب‌وکاری ریال دیجیتال است تا نیازهای واقعی دیگری را دربرگیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.