هوش مصنوعی

December 24, 2024
15:48 سه شنبه، 4ام دیماه 1403
کد خبر: 180913

شخصی‌سازی درمان با فناوری‌های نوین

منبع: پیوست

فعالان جامعه پزشکی در پنل کاربردهای هوش‌مصنوعی در پزشکی اعلام کردند هوش‌مصنوعی زودتر از تصور جامعه پزشکی وارد این حوزه شده است. همچنین به نظر می‌رسد کارایی این فناوری از مرحله تشخیص فراتر رفته و در موارد متعدد در فرآیند درمان و پس از آن نیز نقش دارد. همچنین بیشتر استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پزشکی کشور در حال حاضر تهیه و تحلیل تصاویر عنوان شده است.

علی هادی‌پور، متخصص هوش مصنوعی در پزشکی قابلیت‌های هوش مصنوعی در صنعت پزشکی کشور را بیشتر روی تصاویر متمرکز دانست. او اعلام کرد که این فناوری در زمینه تصاویر با ۴۰ درصد، در زمینه تشخیص با ۳۰ درصد و در سایر زمینه‌های دارو و مراقبت مجموعا با ۳۰ درصد نقش و تاثیر دارد.

طبق گفته هادی‌پور، کل تعداد مقالات تاثیر هوش مصنوعی در پزشکی از سال ۱۴۰۳ به قبل در جهان حدود ۳ هزار مقاله علمی برآورد شده است. در این بین ایران جایگاه پانزدهمین کشور فعال در این زمینه را به خود اختصاص داده است.

هادی‌پور با ابراز امیدواری نسبت به ترفیع رتبه ایران در این حوزه، از جمله قابلیت‌های ورود هوش‌مصنوعی در صنعت پزشکی را ارائه از راه دور خدمات پزشکی با هزینه کم عنوان کرد. البته هادی‌پور با اشاره به حساسیت بالای داده‌های پزشکی گفت: از حساسیت داده بیماران، نگهداری آن و مباحث اخلاق در استفاده از این ابزار در فرآیند درمان و پس از آن گفت که باید به آنها توجه شود.

شخصی‌سازی درمان با فناوری
به گفته مصطفی آلام، متخصص جراحی دهان: ورود و رسیدن هوش مصنوعی به مشاغل پزشکی را از منظر عموم جامعه جزو آخرین حوزه‌ها بود اما امروزه خلاف این انتظار اتفاق افتاده است. ورود و پذیرش هوش مصنوعی در حوزه پزشکی متمرکز بر تشخیص پزشکی بود و خیلی زود در حوزه پزشکی نمود پیدا کرد.

او معتقد است کارایی این فناوری در دندانپزشکی در حال حاضر در محورهای پیش‌بینی از نتیجه کار و ماندگاری نوع درمان تعریف می‌شود و امروزه هوش مصنوعی این اقدامات را با درصد قابل اعتنایی در درمان دندان انجام می‌دهد.

کامیار عباسی، متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت بزرگترین کمک هوش مصنوعی به متخصصان این حوزه و مراجعه‌کنندگان را در مشخص کردن حدود کار نهایی اعلام کرد. به گفته او: با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی روند درمان و کار نهایی برای مراجعه‌کنندگان آسان خواهد بود.

همچنین عباسی معتقد است: هوش مصنوعی با بررسی اسناد مختلف مانند عکس‌ها نتایج احتمالی را ارائه می‌دهد و این در تسریع و تسهیل فرآیند درمان موثر است.

محسن گل‌کار، متخصص فک و صورت هم مهم‌ترین تاثیر هوش مصنوعی را در درمان بیماری‌های مربوط به فک، ضایعه‌های صورت عنوان کرد.

فناوری‌های نوین درمان را شخص‌سازی می‌کنند
او در مورد کاربردهای این فناوری در پزشکی گفت: تشخیص سریع، طول عمر بیشتر بیمار، جراحی سبک و در نهایت تحمیل هزینه‌های کمتر به سیستم سلامتی از مهم‌ترین نتایج و آثاری است که گل‌کار این موارد را ناشی از هوش مصنوعی دانست.

همچنین گلکار معتقد است هوش مصنوعی در صنعت پزشکی برای ما در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و داده‌ها در حال حاضر آنچنان قابل اتکا نیست. با پیشرفت این ابزار و کاهش خطاهای آن استفاده از آن احتمالا گسترس خواهد یافت.

حکمیه زالی، متخصص پروتئومیکس هم برای ۱۰ سال آینده پزشکی پیش‌بینی کرد درمان شخصی‌محور با استفاده از فناوری‌های نوین را در پیش داریم. طبق گفته او، از این پس درمان دیگر به صورت یکسان صورت نخواهد گرفت و مراحل درمانی کاملا اختصاصی و ویژه انجام می‌شود.

استفاده از چیپ‌های میکروفلایدیک یکی از ترفندهایی است که زالی استفاده از آن را در تشخیص سرطان موثر خواند و درباره ساختار این چیپ‌ها گفت: ساختار این چیپ‌ها بدین صورت است که آزمایشگاه روی همین چیپ وجود دارد و زمان تشخیص تا اقدام به حداقل می‌رسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.