هوش مصنوعی

December 24, 2024
17:07 سه شنبه، 4ام دیماه 1403
کد خبر: 180940

شناسایی اخبار غلط از نتایج ورود هوش مصنوعی به حوزه رسانه است

منبع: پیوست

در پنل فرصت‌های هوش‌مصنوعی در صنایع مختلف که در نمایشگاه تلکام برگزار شد، فعالان این حوزه در مورد مزایا و تاثیر AI بر فعالیت‌های حوزه سلامت، رسانه و امور مالی گفتند.

آرش برجی‌خانی، مدیر توسعه کسب و کار دیجیتال پیشتاز طب، علت بقا و دوام هوش مصنوعی را نفوذ آن به امور روزانه عنوان کرد و گفت: حوزه سلامت هم از این قاعده مستثنی نیست. این ابزارها موجب افزایش دسترسی‌پذیری مردم به درمانگر و شیوه‌های درمانی شده است. او معتقد است هوش در مرحله تشخیص عملکرد بسیار خوبی دارد.

برجی‌خانی همچنین گفت: تعداد پردازش در لحظه، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی با پردازش داده و آموزش دیدن ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت گام را فراتر گذاشته و احتمال ابتلا را مشخص و معرفی می‌کند‌. اتصال مستمر داده به منابع هوش مصنوعی، میزان دقت ‌و صحت کار را افزایش می‌دهد. شخصی‌سازی کردن درمان از دیگر نتایج ورود هوش مصنوعی به حوزه پزشکی است.

مهدی قیصری، مدیر تحول نوآوری هلدینگ امید، هوش مصنوعى را پدیده‌ای دانست که صنعت بانکداری کشور به شدت درگیر آن شده است. او معتقد است این ابزارهای نوین موجب ارتقای سطح انتظار مردم شده است و به عبارتی مشتریان استفاده از هوش مصنوعی در بانک را مطالبه می‌کنند. قیصری مهم‌ترین نیازمندی استفاده از هوش مصنوعی را داده دانست.
او با اشاره به تعدد رویکردها و مدل‌های مختلفی در این رابطه AIFirst را رویکرد عمده بانک‌های کشور خواند. این یک رویکرد مشتری محور، بدون شعبه و داده‌محوری است که منجر به شکل‌گیری بانکداری داده محور شده است.
قیصری همچنین گفت: یکی از موارد مهم بانکداری داده‌محور پیشگیری از تقلب است. ما پس از وقوع تقلب از آن مطلع می‌شویم. اما با هوش مصنوعی می‌توان زودتر این اتفاق را شناسایی و پیشگیری کرد. مدیریت ریسک از دیگر موارد مهمی است که قیصری به آن اشاره کرد. اعطای تسهیلات و اعتبار شامل ریسک است که به عقیده قیصری با استفاده از رویکردهای جدید می‌تواند ریسک را تا حد بسیاری تقلیل دهد. همچنین تجربه مثبت مشتری بهترین نتیجه استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی است.
قیصری گفت: ما در بانک سپه به سمت دیجیتالی شدن فرآیندها و به سمت استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که نیاز بانک بود حرکت کردیم. فراهم بودن زیرساخت که در ادامه نیاز به سرمایه‌گذاری را پیش می‌کشد در استفاده بانک‌ها از هوش مصنوعی یک سوال اساسی و از چالش‌های استفاده هوش مصنوعی در صنعت بانکداری است.
طبق گفته او تعداد نیروی انسانی متخصص هوش مصنوعی در کشور به شدت چشمگیر است که چالش مطرح در این حوزه نگهداشت آنهاست.

اکبر عابدی، مدرس دانشگاه ورود و تلفیق هوش مصنوعی با صنایع مالی را عامل شکل‌گیری و گسترش اقتصاد دیجیتال دانست. چندسالی است هوش مصنوعی وارد او نوآوری‌های فناوری‌های مالی را شامل مزایای و معایبی خواند که مانند همان تیغ دولبه است.
عابدی از اهمیت تجمیع و تمرکز داده کاربران بر بسترهای دیجیتالی گفت. او درباره اهمیت این اطلاعات گفت: جنگ‌های آینده احتمالا سر همین اطلاعاتی خواهد بود که امروزه خودمان در اختیار بسترهای دیجیتالی قرار می‌دهیم. او از ورود هوش مصنوعی به مدیریت مالی شخصی‌سازی شده در حال حاضر و تشدید آن در آینده بسیار نزدیم خبر داد.
طبق گفته عابدی بانک پاسارگاد اولین شعبه مجازی بانک را البته به صورت آزمایشی تاسیس کرد. به نظر او این اتفاقی است که به زودی در بانک‌ها و بیمه‌ها شاهد خواهیم بود.

مهدی معینی، ریس کمیته فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تحولات رخ داده در اقتصاد دیجیتال به ویژه بیمه را پس از کرونا چشمگیری توصیف کرد.
او معتقد است استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت داده و مدیریت ریسک موثر خواهد بود.
طبق گفته معینی پیشگیری از اتلاف وقت، انرژی و هزینه نتایج ورود این فناوری به صنایع گوناگون است. او همچنین اشاره کرد که بحث اصلی، رقابت سالم میان بازیگران این حوزه است.
آرزو مددی، تهیه‌کننده و سردبیر رادیو و تلویزیون نقش هوش مصنوعی را را در تولید محتوا، پایش اطلاعات، شناسایی اخبار غلط و بررسی بازخوردها بسیار کمک‌کننده دانست.
او با اشاره به همه‌پرسی‌ای که میان سردبیران خبرگزاری صدا و سیما صورت گرفت اعلام کرد که سرعت عمل افرادی که از هوش مصنوعی در فعالیت‌شان استفاده می‌کردند بسیار قابل توجه بود.
مددی معتقد است چیدمان کنداکتور بر اساس هوش مصنوعی شامل نتایج و بازخوردهای مثبتی خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که هوش مصنوعی منجر به شخصی‌سازی تماشا و استفاده از محتوا برای کاربران شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.