برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.
ایرانکد سامانهای نوین برای شناسایی و جلوگیری از قاچاق کالا
ایرانکد سامانهای برای شناسایی هرنوع کالای وارداتی، تولیده شده برای چرخه واردات و تولید و توزیع شده برای چرخه مصرفی ایران است. این سامانه از سال ۱۳۸۵ وارد چرخه تولید شده و با تخصیص یک شناسه منحصر به فرد به هر کالا، عملکردی مشابه اثر انگشت برای محصولات دارد.
تمامی افرادی که به نحوی واردکننده، تولید کننده و صادرکننده کالایی هستند؛ باید برای ثبت کالای خود و دریافت شناسه مخصوص در این سامانه ثبت نام بکنند.
ایرانکد چیست؟
ایران کد با ایجاد شناسه ویژه روی محصولات، امکان بررسی اصالت کالا، مواد اولیه به کار رفته در تولید آن و همچنین نظارت و کنترل بازار را فراهم میآورد. این اقدام به ویژه در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و تقلبی به بازار کشور بسیار موثر خواهد بود. از همین سو ایرانکد گام مهمی در راستای ارتقاء کیفیت و ایمنی کالاها و همچنین حمایت از تولیدات داخلی برداشته است.برای مثال؛ با اسکن شناسه مواد غذایی مثل شکلات، میتوان از تاریخ تولید، شرکت تولید کننده و مواد تشکیل دهنده آن مطلع شد. در وهله اول هر کالایی که در ایران کد ثبت میشود از لحاظ اصالت و کیفیت کالا توسط متخصصان بررسی میشود. این سامانه با شناسایی و کدگزاری کالا بر اساس اطلاعات پایه، قابلیت شناسایی اقلام در گردش زنجیره تامین کالاهای کشور را دارد. از همین سو زیربنایی برای تسهیل در طراحی سیستم های کدینگ عمومی جهت تعامل بین سازمانی را فراهم میکند. ایران کد با ایجاد زبانی مشترک مرجع اطلاعاتی برای شرکتها و محصولات را در سطح ملی میشود. این سامانه با تحلیل فرایندهای مختلف در زنجیره تامین و توسعه درون سازمانی، زیرساختهای توسعه روش های نوین تجارت را ایجاد میکند.
جلوگیری از کالای قاچاق
شناسه برای کالا همانند اثرانگشتی منحصر به فرد است. دادهای از اطلاعات کالا، در سامانه جایی مثل کتابخانه دیجیتالی ذخیره میشود. مصرف کنندگان به سادگی میتوانند با تلفن همراه هوشمند خود، شناسه را اسکن کنند و به دادههای ذخیره شده وصل شوند. از همین سو امکان دنبال مسیر تولید تا توزیع کالا به مصرف کنندگان داده میشود. بنابراین ایرانکد راهی برای شناسایی کالای قاچاق در چرخه بازار است. این سامانه ضمن افزایش اطمینان مصرف کنندگان، باعث افزایش شفافیت در بازار و برقراری رقابتی سالم برای تولیدکنندگان داخلی میشود. از سوی دیگر کالاهایی که عرضه و توزیع آن برای بازار دارای حساسیت است، مثل کالاهای یارانهای با داشتن شناسه که ردپایی از مسیر طی شده کالا را نشان میدهد، در زمان فروش غیرقانونی به راحتی قابل رهگیری هستند.
تفاوت ایرانکد با بارکد در چیست؟
درحقیقت ایرانکد سامانهای برای شناسایی و طبقهبندی کالا و خدمات است. ایرانکد شمارهای ۱۶ رقمی را برای نشان اصالت به کالا برچسب میکند. ۷ رقم اول این شماره مربوط به اطلاعات ماهیتی کالا است و از ساختار طبقهبندی ملی اقلام استخراج میشود. ۵ رقم دوم نشانه کد عضویت شرکت محصول است و ۴ رقم آخر اطلاعات شرکتی کالا را در بر می گیرد که باتوجه به تنوع، الگوها و مشخصات کالا از طرف شرکت نماینده به آن اختصاص داده می شود. در حالی که بارکد فقط یک فونت است که برای خوانش ماشینهایی مثل اسکنر دیجیتالی استفاده میشود. بنابراین با استفاده از بارکد شناسه ایرانکد برای ابزار ماشینی قابل پردازش است.
آیا استفاده از ایرانکد اجباری است؟
براساس تصویبنامه هیات وزیران و به استناد اصل قانون تجارت الکترونیکی، وزارت بازرگانی موظف است نسبت به طراحی و پیاده سازی نظام ملی طبقهبندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایرانکد اقدامات لازم را انجام بدهد. از این رو مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران (وابسته به وزارت بازرگانی) ماموریت دارد تا نظام ایرانکد را در سطح کشور طراحی و پیاده سازی نماید. بنابراین اخذ ایرانکد برای کالاهای وارداتی و صادراتی اجباری است.
عضویت در سامانه ایرانکد مختص اشخاص حقیقی و حقوقی
برای ثبتنام در این سامانه ابتدا باید در بخش منو، گزینه درخواست عضو جدید را انتخاب کرده و پس از پذیرفتن شرایط ذکر شده با انتخاب گزینه شخص حقوقی به صفحه جدیدی وارد میشوید. پس ثبت اطلاعات هویتی،آدرس و ثبت اطلاعات رابط پیگیری، باید تاریخچهای در زمینه نوع فعالیت خود در سامانه ثبت کنید. در بخش دیگر، اطلاعاتی درباره مجوز مثل زمان و مکان صدور را وارد کنید. لازم به ذکر است در صورتی که مجوزهای مربوطه را تهیه نکردهاید و در حال دریافت مجوز هستید می توانید تیک گزینه ی مربوطه در پایین صفحه را فعال کرده و بعد از دریافت مجوز اطلاعات را در این بخش وارد کنید. بخش آخر مربوط به جزئیات کامل محصول ازجمله مشخصات فنی و تعداد محصول است. پس از ثبت همه موارد در آخر با کلیک روی گزینه ذخیره، درخواست شما مورد بررسی قرار میگیرد. مدارک لازم برای دریافت ایرانکد شامل؛
پروانه کسب
پروانه ساخت
کارت بازرگانی
پروانه بهره برداری
کارت ملی صاحب جواز کسب
آگهی ثبت برند تجاری
فیش واریزی هزینه های ثبت نام که باید به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران واریز شده باشد.
ثبتنام برای اشخاص حقیقی هم به همین منوال است. فقط در بین گزینه حقیقی یا حقوقی باید گزینه حقوقی را انتخاب کنید.
مدارک لازم برای ثبتنام اشخاص حقوقی شامل؛
آگهی ثبت شرکت
پروانه بهره برداری
کارت ملی مدیر عامل
علامت تجاری و آگهی ثبت برند
روزنامه رسمی به همراه آخرین تغییرات
کارت بازرگانی (ویژه ی وارد کنندگان و صادر کنندگان)
جواز ساخت (ویژه ی شرکت های آرایشی، بهداشتی، دارویی و غذایی)
فیش واریزی هزینه ی ثبت نام که باید به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران باشد.
هزینه ثبتنام اولیه در سامانه ایرانکد در سال ۱۴۰۳، ۸،۱۰۰،۰۰۰، ریال است و هزینه سالانه برای ثبت ۱ الی ۱۰۰ کد ۴،۰۵،۰۰۰ ریال است.
تفاوت سیستم UPC (Universal Product Code) با ایران کد
Upc سیستم آمریکایی با کارایی مشابه به ایرانکد اما با تفاوت بسیار است. این سیستم شناسه جهانی به جز ایالت متحده در کشورهای مختلفی استفاده میشود. Upc با یکپارچه سازی به سیستم مالیاتی و گمرکی برای کاهش هزینهها و افزایش کارایی، استفاده از فناوریهای نوین مثل هوش مصنوعی و بلاکچین برای افزایش امنیت و خطای کمتر، توسعه زیرساخت ها تبدیل به یکی از مهم ترین سیستمهای شناسایی کالا شده است. تفاوت اصلی که میتوان درباره کارایی این سیستم آمریکایی با ایران کد گفت آگاهی و حساسیت عامه مردم کشورهای دیگر برای بررسی اصالت کالا نسبت به ایران است.
درواقع ایرانکد مزیتی برای پیشرفت در تجارت بینالملل محسوب میشود و مانند پلی برای رسیدن به تجارت الکترونیک است.