تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

December 29, 2024
17:41 یکشنبه، 9ام دیماه 1403
کد خبر: 181474

عینک‌های ری‌بن به صفحه نمایش مجهز می‌شوند

منبع: پیوست

فایننشال تایمز می‌گوید شرکت متا برای بهبود عملکرد عینک‌های هوشمند ری‌بن در سال آینده این محصولات را به یک صفحه نمایش مجهز می‌کند که از آن برای نمایش هشدار‌ها یا پاسخ‌های دستیار هوشمند متا استفاده می‌شود. متا با سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه واقعیت ترکیبی و مجازی، محصولات متعددی از جمله یک عینک هوشمند و چندین هدست واقعیت مجازی را به کاربران عرضه کرده است.

نسخه جدید عینک‌های هوشمند متا که در حال حاضر با قیمت ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسند احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شوند و نمایشگری برای نمایش هشدارها یا پاسخ‌های دستیار هوشمند به همراه خواهند داشت.

بزرگترین شرکت شبکه اجتماعی جهان در سال‌های اخیر و پس از تغییر بند از فیسبوک به متا تمرکز روی فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده را افزایش داده است و مارک زاکربرگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت، امیدوار است این پوشیدنی‌ها به پلتفرم رایانشی بعدی تبدیل شوند. رقبایی همچون اپل، گوگل و اسنپ یز محصولات مشابهی را به بازار عرضه کرده‌ و یا در دست توسعه دارند.

متا در ماه سپتامبر از نمونه اولیه عینک‌های واقعیت افزوده جدیدی به نام Orion نیز رونامیی کرد که به گفته افراد مطلع، روند توسعه این محصول پس از استقبال آزمایش کنندگان با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

افراد مطلع می‌گویند متا در تلاش است تا این نمونه غیرتجاری را در آینده به یک دستگاه مصرفی برای کاربران تبدیل کند اما هنوز تاریخی برای عرضه آن مشخص نشده است.

طراحی فشرده عینک Orion، قاب سبک و صفحه نمایش نوآرانه این محصول که محتوای سه‌بعدی را به جهان واقعی اضافه می‌کند سال‌ها پس از آن توجه کاربران فناوری را به خود جلب کرده است که تلاش‌های دیگر غول‌های فناوری از جمله عینک مجیک لیپ گوگل و هولولنز از مایکروسافت با شکست مواجه شدند.

متا از اظهارنظر درمورد استراتژی عینک‌های هوشمند خودداری کرده است اما در اواسط ماه دسامبر، اندروی بازورث، رئیس فناوری متا، نوشت که سال ۲۰۲۵ «مهمترین سال در تاریخ Reality Labs خواهد بود.» ریلیتی لبز واحدی از شرکت متا است که روی عینک‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی کوئست کار می‌کند.

ریلیتی لز از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از قمار تهاجمی مارک زاکربرگ در حوزه متاورس، زیان‌ده بوده است. این بخش در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۴ حدود ۱۳ میلیارد دلار هزینه کرد و این مخارج تنها یک میلیارد دلار درآمد را به دنبال داشته‌اند.

پس از عرضه جدید‌ترین نسخه عینک‌های ری‌بن در سپتامبر ۲۰۲۳، این محصول در کمال تعجب با استقبال کاربران روبرو شد. مدل فعلی این عینک‌ها به اسپیکر‌های داخل گوش، عینک و میکروفون برای گوش دادن به موسیقی، عکس گرفتن و صحبت با دستیار هوش مصنوعی متا مجهز است.

در حالی که اولین نسخه صفحه نمایش این عینک‌ها احتمالا چیزهای ساده‌ای مثل متن و تصاویر را به نمایش می‌گذارد، اما گام مهمی به سمت چشم‌انداز بلندمدت زاکربر برای عینک‌های واقعیت افزوده‌ای محسوب می‌شود که بتوانند جهان مجازی را روی جهان واقعی به نمایش بگذارند.

مایکل میلر، رهبر بخش سخت‌افزار واقعیت افزوده در شرکت Niantic، توسعه دهنده بازی پوکمان گو و دیگر بازی‌های واقعیت افزوده، می‌گوید: «متا [با عینک‌های ری‌بن] اثبات کرد که این عینک‌های سبک، حتی بدون صفحه نمایش، می‌توانند جالب و مفید باشند.»

با این حال متا در حال حاضر اولین روزهای آزمایش هدست‌های AR را پشت سر می‌گذارد. عینک‌های Orion این شرکت از طریق مچ بند‌هایی کنترل می‌شوند که می‌توانند سینگال‌هایی را از تمام بدن،‌ از جمله مغز با استفاده از یک رابط عصبی دریافت کنند. فردی مطلع از برنامه‌های متا می‌گوید این شرکت در حال بررسی طرحی برای استفاده از یک حلقه به همراه گردانه یا یک شی توپی برای کنترل هدست‌ها است.

متخصصان می‌گویند این پلتفرم برای ساخت عینک‌های جذابی که عملکرد سخت‌افزاری و عمر باتری لازم را داشته و در عین حال قیمت مناسبی داشته باشند، با موانع بزرگی روبرو است. همچنین چالش‌های مهمی در زنجیره عرضه به چشم می‌خورد.

یکی از نوآوری‌های بزرگ Orion، استفاده از لنز‌های سیلیکون کاربیدی است. این ماده که پیش از این کاربرد چندانی در این حوزه نداشته است به متا اجازه داد تا تصویر بزرگتر و روشن‌تری را برای کاربران Orion به نمای بگذارد.

با این حال، هزینه بالا و نبود تاسیسات گسترده تولید لنز‌های سیلیکون کاربید یکی از چالش‌های مهم تبدیل Orion به یک محصول تولید عمده و مقرون‌به‌صرفه است.

میلر می‌گوید: «اگر حالا هدف پیش برد تجاری سازی Orion باشد، یکی از راه‌ها می‌تواند کاهش میدان دید… و استفاده از مواد شیشه فراوان‌تر باشد.»

متخصصان می‌گویند که محصولاتی مثل عینک‌های متا ری‌بن و اپل ویژن پرو به راحتی کاربران با ایده عینک‌های هوشمند کمک می‌کنند، زیرا در گذشته عدم پذیرش اجتماعی باعث شد تا حدود یک دهه پیش طرح عینک گوگل با شکست مواجه شود.

اولین عینک‌های ری‌بن متا که در سال ۲۰۲۱ عرضه شدند از استقبال چندانی برخوردار نبودند. با این حال نسل جدید این عینک‌ها که در اکتبر ۲۰۲۳ عرضه شد در مدت دو ماه بیشتر از فروش دو ساله نسخه قبلی فروش کرد. مرسوله‌های پوشیدنی‌های در طرح عینک در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۷۳ درصد افزایش یافته است.

متا در حالی فعالیت خود را در حوزه عینک‌های هوشمند افزایش می‌دهد که زاکربرگ تمرکز روی ساخت جهان آنلاین با آواتار‌های سه بعدی که به عنوان متاورس شناخته می‌شد را کاهش داده است. او در عوض برای پیشتازی در حوزه هوش مصنوعی، میلیارد‌ها دلار روی این فناوری هزینه کرده و مدل‌های زبانی خاص خود را به صورت متن‌باز توسعه داده است.

لوک آلوارز، از شرکای بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Hiro Capital، که روی بازی‌ها و فناوری متاورس سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌گوید: «آنچه در مورد ری‌بن و Orion جذابیت دارد این است که چطور استراتژی هوش مصنوعی متا در حال ادغام با واقعیت ترکیبی است. شاید [زاکربرگ] در نهایت بخش بزرگی از سیستم‌عامل نسل بعدی را مالک شود، هدف روشنی که به آن اشاره کرده است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.