برخط شدن تمام خدمات دستگاههای اجرایی تا پایان سال
کلیه دستگاههای اجرایی موظف شدند تمامی خدمات خود را به صورت برخط و از طریق پنجره ملی و پنجره واحد دستگاهها تا پایان سال ۱۴۰۳ ارائه کنند و وزارت ارتباطات باید سامانهای برای رصد ارائه خدمات هوشمند ایجاد کند.
برای نظارت بر حسن اجرای این الزام پیشبینی شده در آییننامه اجرایی بند ج ماده ۱۰۷ قانون هفتم، کارگروه نظارت بر استقرار دولت هوشمند با مسئولیت وزیر ارتباطات و با عضویت وزیر اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان اداری و استخدامی و دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشکیل میشود. این کارگروه به منظور راهبری و نظارت بر استقرار دولت هوشمند تشکیلی خواهد شد و موظف شده تا حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه دهد. همچنین وزارت ارتباطات نیز موظف است سامانهای برخط برای دسترسی عموم مردم به وضعیت هوشمندسازی دستگاههای اجرایی با امکان درج گزارش پیشرفت توسط دستگاههای اجرایی و با مشارکت برخط مردم راهاندازی کند.
به منظور بهینهسازی فرایندها و حل مسائل دستگاههای اجرایی وزارت ارتباطات موظف است با رعایت قانون، دادههای عمومی شده سامانه وضعیت هوشمندسازی دستگاههای اجرایی را به صورت داده باز در پایگاه ملی اطلاعات دادههای باز کشور قرار دهد.
متن کامل آییننامه بند ج ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم توسعه در مورد هوشمند سازی خدمات دولت
طبق بند ج ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم توسعه دستگاههای اجرایی کشور باید خدمات خود را تا پایان سال اول اجرای برنامه بهصورت برخط و امن ارائه کرده و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را برای کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بالای هجده سال از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی یا اخذ مدارک و مستندات بهصورت دستی ارائه کنند.
دستگاههای اجرایی نیز موظفند با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، ظرف سه ماه، تمامی خدمات خود را بهروزرسانی و برای خدمات فاقد شناسه، شناسه خدمت دریافت کنند و سالیانه شناسنامه خدمات خود را بهروزرسانی کنند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز بر اساس این آییننامه اجرایی موظف شده ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، نسبت به ارائه طرح چهارساله ارتقای فنی پنجره ملی و پنجره واحد دستگاهی به کارگروه اقدام کند و این طرح پس از تصویب در کارگروه و ابلاغ آن، برای همه دستگاههای اجرایی لازم الاجرا است.
همچنین به منظور ارائه خدمات برخط یکپارچه به کاربران، دستگاههای اجرایی موظفند صرفاً با استفاده از ریزخدمات تبادلی (میکرو سرویس) ورود و احراز هویت منطبق با استانداردهای فنی اعلامی وزارت ارتباطات برای اجازه ورود کاربران به پنجره ملی یا پنجره واحد دستگاه را پیادهسازی و اجرا کنند و وزارت ارتباطات نیز موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، استانداردهای فنی را ابلاغ کند.
دستگاههای اجرایی برای ثبت نام کاربران خود برای مراجعه به پنجره واحد دستگاهی باید از طریق خدمات پنجره ملی انجام دهند و حسب نیاز اطلاعات تکمیلی را در پنجره واحد دستگاه دریافت کنند.
سازمان اداری و استخدامی نیز موظف است الزامات چرخه هوشمندسازی خدمات دستگاههای اجرایی را با همکاری وزارت ارتباطات، ظرف یک ماه ، تدوین و به دستگاههای اجرایی اعلام کند.
دستگاههای اجرایی موظفند برنامه خود در مقاطع یک ساله و هر سال ۲۰ درصد خدمات را مبتنی بر الزامات چرخه هوشمندسازی ابلاغی سازمان اداری و استخدامی ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این الزامات به کارگروه نظارت بر دولت هوشمند، پیشنهاد کنند. کارگروه نیز موظف است ظرف یک ماه پس از دریافت پیشنهاد، برنامه هر دستگاه را تصویب و ابلاغ کند.
دستگاههای اجرایی برای هوشمند کردن خدمات خود باید خدمات با فراگیری برای افراد خانوار و کسب و کارها و طرح پروژههای پیشران مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات و اولویتهای ارزیابی دولت الکترونیکی را در اولویت کاری خود قرار دهند.
به منظور سنجش هوشمندسازی و بهینهسازی خدمات دستگاههای اجرایی، وزارت ارتباطات موظف است شاخصهای ارزیابی دستگاههای اجرایی را مشتمل بر کارایی و اثربخشی ارائه خدمات هوشمند به کارگروه نظارت بر استقرار دولت هوشمند پیشنهاد کند و پس از تصویب و ابلاغ شاخصها توسط کارگروه وزارت موظف است هر ۶ ماه یکبار با استفاده از ارزیاب مستقل نسبت به پایش آن اقدام کند.