استارتآپها در صف ورود دوباره به بورس
چرخ ورود به بورس استارتآپها پس از گذشت دو سال بالاخره به حرکت درآمد. یکتانت، کافهبازار، مایکت، دیجیکالا، دیوار و صنایع ارتباطی آوا در صف ورود به بورس قرار گرفتند؛ برخی روی تابلوی نوآفرین برخی دیگر روی تابلوی فرابورس.
بازار نوآفرین پس از گذشت بیش از یک سال سرانجام در تاریخ ۸ دیماه ۱۴۰۳ با دو تابلو رشد و دانشبنیان به صورت رسمی آغاز به کار کرد و قرار است کافهبازار، یکتانت، مایکت و صنایع ارتباطی آوا روی تابلوی دانشبنیان قرار بگیرند. هرچند مدیران این شرکتها همه امیدوارند پس از گذشت یک دوره امکان ورود به تابلوی بورس برای این شرکتها فراهم باشد.
دیجی کالا و دیوار شرایط دیگری دارند، به نظر میرسد دیجیکالا در آستانه ورود به فرابورس قرار گرفته است و بهزودی خبر آن به صورت رسمی اعلام میشود. پس از سهامداری همراه اول در دیجیکالا به نظر میرسد موانع ورود به بورس این مارکتپلیس برداشته شده و دیگر همهچیز برای ورود به بورس دیجیکالا به عنوان نماد نسل اول فروشگاههای اینترنتی فراهم شده است. در صورت ورود به بورس کافهبازار و دیجیکالا میتوان گفت نسل اول استارتآپهای ایرانی پس از طی مسیر پرپیچ و خم در نهایت در صف پذیرش بورس قرار گرفتند. مسیری که با تغییر در سهامداری هر کدام از این استارتآپها رخ داد؛ همراه اول وارد دیجیکالا شد و سرآوا از هلدینگ هزاردستان خارج شد.
اما دیوار به نظر میرسد هنوز به نتیجه قطعی برای ورود به بورس نرسیده و ورود به بازار سرمایه را در مقطع زمانی کنونی، مستلزم بررسی شرایط پذیرش و اتخاذ تصمیم مبنی بر آن میداند.
نزدیک شدن به لمس یک آرزو
علیرضا کامرانیانفر، قائممقام مدیرعامل یکتانت، درباره ورود یکتانت به بازار نوآفرین گفت: بازار نوآفرین مسیر اختصاصی برای استارتآپها به منظور ورود به بورس است و به همین خاطر برای گام ابتدایی با بازار نوآفرین شروع کردیم.
او همچنین درباره امکان ورود پس از بازار نوآفرین به بازار اصلی هم گفت: بازار نوآفرین قدم ابتدایی است. علاوه بر اینکه تفاوت خاصی در این زمینه وجود ندارد و بازار مناسب استارتآپها بازار نوآفرین است، چشمانداز ما به طور حتم محدود به نوآفرین نخواهد بود.
وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت، مهمترین نتیجه ورود استارتآپها به بازار نوآفرین را قرارگیری درست آنها در اقتصاد دیجیتال کشور عنوان کرد. او با اشاره به اینکه فرایند بازدهی سرمایهگذاری در حوزه IT معمولاً درازمدت است گفت: به نظر من ورود استارتآپها به این بازار میتواند گره اقتصاد دیجیتال و طولانی بودن روند سرمایهگذاری را برطرف و تسهیل کند.
مدیرعامل مایکت همچنین گفت که بازار فرابورس از دید استارتآپها همان بورس است. ورود به این بازار به منزله دسترسی و برخورداری از سرمایهگذاران حرفهای و آشنا با اصول و ضوابط بازار سرمایه و سبدهای متنوع سرمایهگذاری است.
او نوپا و جدید بودن این بازار را عامل بروز و وجود ابهامات و پیچیدگیهایی دانست که به تبع مسیر ورود شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد. رحیمیان هدف از تشکیل و کلیت این بازار را امری مثبت قلمداد کرد که شکلگیری آن پیشزمینهای برای تسهیل مسیر دستیابی به بورس است.
تامین مالی شرکتهای نوپا، توسعه اکوسیستم نوآوری، افزایش شفافیت و حاکمیت شرکتی، ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری جدید، تسهیل تجاریسازی فناوری و برندسازی و معرفی برندها از اهداف اصلی تشکیل بازار نوآفرین به شمار رفته است.
حسین افشین، معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری، در روز افتتاح بازار نوآفرین تعداد شرکتهای پذیرششده در بازار نوآفرین فرابورس را ۱۵ شرکت اعلام کرد؛ از این تعداد شرکت، ۹ مجموعه دانشبنیان هستند که در تاریخ ۸ دیماه عرضه اولیه سهام در این بازار صورت گرفت.
محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس، نیز با اشاره به خصوصیات شرکتهایی که در بازار نوآفرین پذیرش میشوند توضیح داد: شرکتهای متقاضی پذیرش باید حداقل ۱۰ میلیارد و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه و چشمانداز روشن از سودآوری داشته باشند. در تابلو دانشبنیان نیز دارا بودن حداقل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه و دریافت مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری ضروری است.
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه پذیرش در تابلوی رشد آسانتر از بازارهای اول و دوم فرابورس است گفت: یکی از ویژگیهای بازار نوآفرین این است که در هیات پذیرش این بازار نمایندهای از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری حضور دارد تا ارزیابی شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی به صورت کاملاً تخصصی انجام شود.