اپراتورها

تلفن همراه

January 27, 2025
10:19 دوشنبه، 8ام بهمنماه 1403
کد خبر: 183912

از شر تماس‌های تبلیغاتی خلاص شوید

منبع: ایسنا

حتما برای شما هم پیش آمده که با تماس تلفنی ضبط شده مواجه شدید که برای تبلیغ خدمات گوناگون تماس گرفته‌اند؛ می‌توانید با شماره ۱۹۵ یا مراجعه به سامانه https://۱۹۵.cra.ir و سپس با انتخاب دسته‌بندی تلفن ثابت، انتخاب سرویس مکالمه، انتخاب اپراتور و تماس صوتی تبلیغاتی نسبت ثبت شکایت مربوط به تماس‌های صوتی تبلیغاتی اقدام کنید.

جایگاه تلفن همراه امروز به گونه‌ای شده که بدون استفاده مداوم از آن، اقتصاد جوامع هم با مشکل مواجه می‌شود. اگرچه تلفن همراه تأثیرات مثبتی مانند صرفه‌جویی در زمان ایجاد تعاملات اجتماعی دارد اما در عین حال باید مراقب بود که به ابزاری برای سوء استفاده و آزار مشترکان تبدیل نشود. به طوری که دریافت پیامک و بعد از آن تماس‌های تبلیغاتی طی سال‌های گذشته صدای بسیاری از مشترکان را درآورده است.

بر این اساس حتما برای شما هم اتفاق افتاده که از خط ناشناس تماسی داشته‌اید و پس از پاسخگویی، با یک پیام صوتی از قبل تعریف شده مواجه شدید که معمولا رویکرد آنها تبلیغات و بازاریابی یک محصول یا یک خدمت است.

البته برقراری تماس تبلیغاتی به تلفن‌های ثابت نیز رسیده به گونه‌ای که در زمان‌های مختلف از جمله زمان استراحت، تلفن خانه زنگ می‌خورد و با برداشتن گوشی تماس تبلیغاتی با محتوای خدماتی که به آن نیازی نیست برقرار می‌شود.

بنابراین به دنبال افزایش نارضایتی مشترکان تلفن همراه اوایل پاییز سال جاری کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خدمت محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد که براساس آن محتوای صوتی که توسط مشترک یک دارنده پروانه به صورت خودکار یا غیرخودکار با هدف تبلیغ یک محصول به مشترکین همان دارنده پروانه یا دیگر دارندگان پروانه ارسال می‌شود. پس از مدت کوتاهی با دستور وزیر ارتباطات به رگولاتوری، این سازمان موظف به برخورد با تماس‌های تبلیغاتی صوتی و ارسال کنندگان پیامک‌های مزاحم شد.

بهترین راه جلوگیری از تماس‌های تبلیغاتی

سامانه‌های ۱۹۵ و #۸۰۰ * طی سالهای گذشته برای مسدود کردن پیامک و تماس‌های تبلیغاتی راه‌اندازی شده‌اند و اخیرا نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از امکان فراهم شدن ثبت شکایت از تماس‌های صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی خبر داده است.

به این ترتیب مشترکینی که تماس‌های تبلیغاتی صوتی را دریافت می‌کنند پس از اطمینان از اینکه شماره تماس گیرنده به کدام اپراتور مربوط می‌شود، می‌توانند با تماس با شماره ۱۹۵ یا مراجعه به سامانه https://۱۹۵.cra.ir و سپس با انتخاب دسته‌بندی تلفن ثابت، انتخاب سرویس مکالمه، انتخاب اپراتور و تماس صوتی تبلیغاتی برای ثبت شکایت مربوط به تماس‌های صوتی تبلیغاتی اقدام کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.