فناوری اطلاعات

January 30, 2025
14:05 پنجشنبه، 11ام بهمنماه 1403
کد خبر: 184124

ساخت شهربازی هوشمند در کشور برای اولین ‌بار

منبع: ایسنا

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه طراحی و ساخت ربات‌های تعاملی با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای اولین بار در کشور یک شهربازی رباتیکی تعاملی را ساخته است. این شهربازی علاوه بر ایجاد سرگرمی برای کودکان تلاش کرده که با استفاده از هوش مصنوعی سبک جدیدی را در تفریح و آموزش کودکان با استفاده از تکنولوژی به وجود آورد.

صفری، کارشناس ارشد بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان درباره چگونگی شکل‌گیری این شرکت، گفت: شرکت ما حدود هشت سال است که در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت می‌کند. شروع فعالیت این شرکت از دانشگاه امیرکبیر آغاز شده و بنیانگذارانش دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

وی با اعلام اینکه اولین محصولی که در شرکت ما طراحی شد، ربات انسان‌نما بوده، درباره دیگر محصولات این شرکت گفت: بعد از ساخت اولین ربات، شرکت فعالیت خود را در زمینه طراحی بازی‌های هوشمند و تعاملی آغاز کرد و این فعالیت منجر به ایجاد اولین شهربازی رباتیکی کشور شد و تاکنون شعب متعددی از این شهربازی طراحی و راه‌اندازی شده است. در زمان همه‌گیری کرونا ساخت یک اسباب‌بازی هوشمند را آغاز کردیم که در حال حاضر تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. این اسباب‌بازی با استفاده از هوش مصنوعی در قالب بازی‌های خاص و متنوع، به کودکان آموزش‌هایی نظیر آموزش حروف الفبای فارسی و انگلیسی، ریاضیات و اعمال مختلف آن و همچنین بازی‌هایی برای تقویت حافظه و … ارائه می‌دهد. این بازی که نهایی شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، جزء بازی‌های اپلیکیشن پایه است و تیم تحقیق و توسعه این شرکت دائما در حال بروزرسانی و توسعه بازی‌های این اسباب بازی هوسمند است.

صفری درباره ویژگی‌های منحصر به فرد شهربازی رباتیکی تعاملی تصریح کرد: بازی‌هایی که در این شهربازی استفاده می‌شود، کاملا به صورت تعاملی است. بازی‌های مرسومی را که در دیگر شهربازی‌ها مشاهده می‌کنید، در این شهربازی نمی‌بینید. در این شهربازی‌ علومی مانند هوش مصنوعی، مکانیک و الکترونیک در کنار تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شده است. بازی‌ها به نوعی، ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکی‌ هستند. برای مثال در بسیاری از شهربازی‌ها بازی صخره‌نوردی وجود دارد که به شکل‌های مختلف و به صورت فیزیکی انجام می‌شود. اما در این شهربازی صخره‌نوردی به این صورت است که علاوه بر جنبه فیزیکی، جنبه‌های مجازی بازی هم در نظر گرفته شده است. با نصب ویدئوپروژکتورها، یک سری نورهای مختلف منعکس می‌شود که هر کدام امتیاز خاصی دارند و کودکان تنها از طریق لمس آنها به امتیاز می‌رسند. در حال حاضر این شهربازی در سه شعبه در تهران و اهواز در حال فعالیت است.

کارشناس ارشد بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان درباره عملکرد شرکت‌های فعالِ کشور در حوزه ساخت و تولید اسباب بازی و شهربازی بیان کرد: شرکت‌های بسیاری در حوزه اسباب‌بازی در کشور در حال فعالیت هستند، اما شهربازی‌های رباتیکی و بازی هوشمند ما هیچ نمونه داخلی ندارد و می‌توان گفت حتی در خاورمیانه نیز نمونه مشابهی یافت نمی‌شود.

به گفته وی، بازی هوشمند ما صرفا دو نمونه مشابه در آمریکا و هند دارد.

وی در خصوص مزیت این شهربازی نسبت به شهربازی‌های دیگر افزود: بیشتر شهربازی‌ها صرفا به جنبه تفریحی توجه دارند. اما شهربازی ما همواره تلاش کرده تا ابعاد علوم شناختی را نیز مورد توجه قرار دهد تا کودکان بتوانند استعدادهای خود را پیدا کرده و رشد دهند. تلاش شرکت ما بر آموزش محور بودن این شهربازی بوده است. در واقع هر یک از بازی‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که علاوه بر آموزش نکات علمی به کودکان، هوش هیجانی آنها را نیز گسترش دهند. از آنجا که بسیاری از بازی‌ها باید به صورت گروهی و با سایر کودکان انجام شود، در نتیجه کودکان کارگروهی و همکاری با یکدیگر را به خوبی می‌آموزند.

صفری با اعلام اینکه بیشترین توان نیروی انسانی این شرکت در جهت توسعه محصولات صرف می‌شود، درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای توسعه محصولات این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: عمده فعالیت‌های روزانه ما برای تحقیق و توسعه محصولات صرف می‌شود، به همین جهت بخش گسترده‌ای از نیروهای انسانی شرکت در واحد تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند.

به گفته وی افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، می‌توانند با ارسال درخواست خود، اقدام به راه‌اندازی یک شعبه از شهربازی ما کنند و این شرکت تمامی مراحل، از طراحی و ساخت تا راه‌اندازی این شعب را انجام خواهد داد، همچنین در موضوع بازاریابی و مدیریت و آموزش کارکنان نیز به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند بهره‌برداری خوبی از شهربازی داشته باشند.

کارشناس ارشد بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان، بیشترین میزان ارزبری صنعت شهربازی در کشور را مربوط به واردات تجهیزات برای ساخت شهربازی‌ها دانست و خاطر نشان کرد: ساخت شهربازی در کشور به این شکل است که تجهیزات در خارج از کشور خریداری می‌شود و در داخل اسمبل و استفاده می‌شوند؛ اما ما در شرکت خود تجهیزات را تولید می‌کنیم که در خاورمیانه بی‌رقیب است. به همین دلیل این تجهیزات و محصولات توان صادر شدن دارند، اما در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی چنین امکانی وجود ندارد.

به نقل از صندوق نوآوری، وی در خصوص میزان اشتغالزایی این شرکت، خاطر نشان کرد: به صورت مستقیم ۵۵ نفر در این شرکت اشتغال دارند، اما با توجه به اینکه محل اصلی احداث این شهربازی‌ها در مراکز و مال‌های تجاری است و مطابق با آمارهای بازاریابی و فروشی که از این محصولات داریم، با راه‌اندازی یک شعبه از این شهربازی میزان ورودی این مراکز و مال‌های تجاری به شدت افزایش پیدا می‌کند که طبیعتا سطح فروش سایر کسب و کارهای موجود درآن مرکز تجاری نیز به تناسب زیاد می‌شود.

صفری در خصوص نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، گفت: حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت تولید و توسعه محصولات دانش‌بنیان بسیار خوب بوده است. بسترسازی و تسهیل صندوق نوآوری برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار مؤثر و کاربردی است که سازوکار روتین و مناسبی برای حضور این شرکت‌ها در عرصه‌های بین‌المللی فراهم کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.