رسانه‌های اجتماعی

February 3, 2025
18:28 دوشنبه، 15ام بهمنماه 1403
کد خبر: 184468

گزارش پادرو از افزایش فروش اینستاگرامی در ۲ سال گذشته

منبع: دیجیاتو

برآوردها نشان می‌دهد که حجم بازار خرده‌فروشی در اینستاگرام در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

براساس گزارش فروشگاه‌ساز پادرو، فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال در این پلتفرم موفق شده‌اند در شرایط فیلترینگ، حجم فروش خود را تا سه‌برابر افزایش دهند. به‌رغم محدودیت‌های اعمال‌شده بر شبکه‌های اجتماعی از پاییز ۱۴۰۱، اینستاگرام همچنان، به‌عنوان پرمخاطب‌ترین پلتفرم، برای کسب‌وکارهای ایرانی درحال‌گسترش است.

به گزارش روابط‌عمومی پادرو، بررسی داده‌های مرتبط با فروشگاه‌های اینستاگرامی که از طریق این پلتفرم محصولات خود را می‌فروشند، حاکی از آن است که حجم بازار این فروشگاه‌ها با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه شده. برآوردها نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ حجم بازار خرده‌فروشی در اینستاگرام به بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است اما تحلیل‌های منطقه‌ای حاکی از آن است که درصورت نبود فیلترینگ، این رقم می‌توانست به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.

«پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو، با اشاره به پتانسیل بالای بازار ایران در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه، گفت: «بازار خرده‌فروشی ایران باتوجه‌به شباهت‌های جمعیتی، فرهنگی و ضریب نفوذ اینترنت، مشابهت‌های بسیاری با بازار ترکیه دارد. با نگاهی به روند رشد بازار تجارت اجتماعی در ترکیه طی 5 سال اخیر، می‌توان نتیجه گرفت اگر موانعی مانند فیلترینگ و کیفیت پایین اینترنت در ایران وجود نداشت، سهم خرده‌فروشی آنلاین ایران حداقل دوبرابر رقم فعلی می‌بود و فرصت‌های توسعه در این بخش نیز از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شد.»

پورپزشک در ادامه به روند بازیابی بازار پس از فیلترینگ گسترده سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: «بررسی میزان فروش ۳۰۰ فروشگاه برتر پادرو نشان می‌دهد که اگرچه تعداد سفارش‌ها پس از فیلترینگ آبان ۱۴۰۱ به پایین‌ترین سطح خود رسید، طی ۲ سال گذشته روندی صعودی داشته و دی‌ ۱۴۰۳ به بیش از سه‌برابر فروش آبان ۱۴۰۱ رسیده است.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «با‌توجه‌به کاهش ۶۰ درصدی سفارش‌های فروشندگان اینستاگرامی در آبان ۱۴۰۲ نسبت به تیر همان سال، درصورت نبود فیلترینگ، بازار فروشندگان اینستاگرامی می‌توانست تا سال ۱۴۰۴ به ارزشی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان دست یابد.»

در شش ماه گذشته، وعده‌های متعددی برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی داده شده است، اما تاکنون اینستاگرام به‌عنوان پرکاربردترین پلتفرم برای کسب‌وکارهای ایرانی، رفع فیلتر نشده است.

پورپزشک در این باره توضیح می‌دهد: «پس از اعمال قوانین جدید برای دسترس‌پذیری درگاه‌های بانکی و الزام به ایران‌اکسس‌شدن آن‌ها، نرخ تراکنش‌های ناموفق فروشندگان پادرو به ۶۷ درصد رسید. این بدان معناست که ۶۷ درصد از مشتریانی که قصد خرید از فروشندگان را داشتند، نتوانستند فرآیند خرید خود را از طریق درگاه پرداخت آنلاین پادرو تکمیل کنند.»

او افزود: «این مشکل تنها محدود به پادرو نبوده و بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی دیگر نیز با این چالش مواجه شده‌اند. علاوه بر این، کاربران برای تکمیل فرآیند خرید در اینستاگرام، با مشکلات قطع و وصل شدن فیلترشکن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شرکت‌های مختلف نیز در تلاش هستند تا با ارائه راهکارهای متنوع، تأثیرات این مشکلات را به حداقل برسانند.»

پورپزشک همچنین به تأثیر تورم و مشکلات اقتصادی بر رفتار خرید کاربران اشاره کرد و گفت: «فیلترینگ و محدودیت‌های دسترسی فقط بخشی از مشکلات پیش‌روی کسب‌وکارهای آنلاین هستند. تورم و شرایط سخت اقتصادی نیز بر رفتار خرید کاربران تأثیر گذاشته است. به‌طور مثال، متوسط تعداد کالاهای هر سبد خرید از ۳ عدد به کمتر از ۲ عدد کاهش یافته است. این کاهش ناشی از افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید کاربران است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.