دولت هوشمند و پنجرهای به شفافیت دستگاههای دولتی
ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از جمله اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بینیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفت و آنطور که اعلام شده بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه شد و ۵۷ میلیون ایرانی به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.
حکمرانی هوشمند در واقع استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و در فرآیندها در سازمانهای دولتی است که باعث مشارکت بیشتر شهروندان با تعامل مستقیم با دولت میشود. این حکمرانی به شهروندان امکان می دهد به طور آشکار به دادههای مربوط به مدیریت دولتی و تخصیص بودجه دسترسی داشته باشند و قطعا این شفافیت، اعتماد به دولتها را بهبود میبخشد.
در همین راستا بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران با تحول در حکمرانی خود به سمت دولت هوشمند گام برداشته و از فناوری برای حل چالشهای مدیریتی بهره بردند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همین هدف یعنی ارائه خدمات متنوع دولتی به صورت الکترونیکی و یکپارچهسازی آنها برای شهروندان راهاندازی شد.
این پنجره به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم میکند. همچنین با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده و امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری، از دیگر مزایای این سامانه محسوب میشود.
آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه میشود. همچنین ۱۴ درصد خدمات دستگاههای اجرایی هوشمندسازی شده است و بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق این پنجره به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.
محمد محسن صدر- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره گفتخ است بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۴ میلیون و سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۳ میلیون مراجعه بوده است.
همچنین سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و پنجره واحد خدمات دانشگاهی وزارت علوم با بیش از ۱، ۵ میلیون، سامانه خدمات الکترونیک انتظامی- سخا با بیش از یک میلیون، درگاه ملی مجوزهای کشور با بیش از یک میلیون و سازمان امور مالیاتی با بیش از ۶۰۰ هزار مراجعه در رتبه های بعدی مردم برای دریافت خدمات الکترونیکی دولت هوشمند به شمار می رود.
مهمترین تکلیف سالیانه برای دولت هوشمند
طبق آیین نامه اجرایی هوشمندسازی خدمات دولت دستگاههای اجرایی مکلف هستند سالی ۲۰ درصد خدمات خود را هوشمند کنند به طوریکه تا پایان برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ درصد خدمات هوشمند شده باشد.
همچنین دستگاههای اجرایی باید تا پایان سال ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند.