دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 9, 2025
12:28 یکشنبه، 21ام بهمنماه 1403
کد خبر: 184867

دولت هوشمند و پنجره‌ای به شفافیت دستگاه‌های دولتی

منبع: ایسنا

ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از جمله اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بی‌نیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفت و آن‌طور که اعلام شده بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه شد و ۵۷ میلیون ایرانی به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.

حکمرانی هوشمند در واقع استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و در فرآیندها در سازمان‌های دولتی است که باعث مشارکت بیشتر شهروندان با تعامل مستقیم با دولت می‌شود. این حکمرانی به شهروندان امکان می دهد به طور آشکار به داده‌های مربوط به مدیریت دولتی و تخصیص بودجه دسترسی داشته باشند و قطعا این شفافیت، اعتماد به دولت‌ها را بهبود می‌بخشد.

در همین راستا بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران با تحول در حکمرانی خود به سمت دولت هوشمند گام برداشته و از فناوری برای حل چالش‌های مدیریتی بهره بردند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همین هدف یعنی ارائه خدمات متنوع دولتی به صورت الکترونیکی و یکپارچه‌سازی آنها برای شهروندان راه‌اندازی شد.

این پنجره به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده و امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری، از دیگر مزایای این سامانه محسوب می‌شود.

آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه می‌شود. همچنین ۱۴ درصد خدمات دستگاه‌های اجرایی هوشمندسازی شده است و بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق این پنجره به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.

محمد محسن صدر- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره گفتخ است بیشترین مراجعه کاربران به سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۴ میلیون و سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۳ میلیون مراجعه بوده است.

همچنین سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و پنجره واحد خدمات دانشگاهی وزارت علوم با بیش از ۱، ۵ میلیون، سامانه خدمات الکترونیک انتظامی- سخا با بیش از یک میلیون، درگاه ملی مجوزهای کشور با بیش از یک میلیون و سازمان امور مالیاتی با بیش از ۶۰۰ هزار مراجعه در رتبه های بعدی مردم برای دریافت خدمات الکترونیکی دولت هوشمند به شمار می رود.

مهم‌ترین تکلیف سالیانه برای دولت هوشمند

طبق آیین نامه اجرایی هوشمندسازی خدمات دولت دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند سالی ۲۰ درصد خدمات خود را هوشمند کنند به طوریکه تا پایان برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ درصد خدمات هوشمند شده باشد.

همچنین دستگاه‌های اجرایی باید تا پایان سال ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.