نماینده مجلس: معاون علمی رئیس جمهور به بهانه هوش مصنوعی به بانکداری ورود نکند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری باید در حیطه وظایف ذاتی و قانونی خود فعالیت کند و و بانکداری به بهانه هوش مصنوعی، ورود نکند.
ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری باید به وظایف ذاتی خود بپردازد و به حیطه وظایف ارگانها و دستگاههای دیگر و بخش خصوصی ورود نکند، تصریح کرد: وظیفه این معاونت تقویت دسترسی برای شرکتهای دانش بنیان، اجرای قانون جهش تولید، قانون ساخت بار اول، فعالیت در بخش ماده ۱۱ قانون جهش تولید، اعتبار مالیاتی، تسهیل دسترسی به تسهیلات مالی از طریق بانکهای عامل و فینتکها، ایجاد سیستمهای هوشمند در حوزه تصمیم سازی DSS در حوزه اجرای قوانین مرتبط با دانش بنیانها برای نمایندگان مجلس و نهادهای مرتبط به منظور افزایش توان تصمیمگیری هرچه بهتر و مواردی از این دست است و نباید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در حوزه تخصصی اجرایی سایر نهادها و ارگانها، ورود کند و به فکر ایجاد نئو بانک و بانکداری مستقیم باشد.
وی افزود: در حال حاضر ما در کشور زیرساختهای هوشمند مالی و بانکداری، شبکههای نوین اعتبارسنجی و پرداخت الکترونیک و هوشمند که توسط بخش خصوصی با نظارت بانک مرکزی ایجاد شده است را به تعداد مناسب داریم و فقط نیاز است که منابع مالی که در اختیار معاونت علمی و صندوق شکوفایی قرار دارد از طریق بانکهای عامل و فینتکهای که تحت نظارت بانک مرکزی هستند، در دسترس شرکتهای دانش بنیان قرار گیرند و نظارت و مدیریت در بخش بانکداری و نئو بانک و سیستمهای هوشمند آن صرفاً بر عهده بانک مرکزی باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ورود این معاونت در حوزه سیستم بانکداری و ایجاد نئوبانک مختص به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، اظهار کرد: متأسفانه مکانیزم هوشمند شبکه سیستمهای دانش بنیان و اجرای قوانین جهش تولید به صورت سنتی انجام میشود و بهتر است این معاونت جای بانکداری به دنبال ایجاد مکانیزم و اتوماسیون سیستمهای هوشمند تسهیلگری دانش بنیان به عنوان یک وظیفه ذاتی باشد و در این مسیر حرکت کند.
جراره با اشاره به اینکه باید معاونت مذکور در راستای ایجاد داشبوردهای مدیریتی و نظارتی بر خط برای ارکان نظام، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط در خصوص نحوه اجرای قوانین دانش بنیان گام بردارد، عنوان کرد: متأسفانه شاهد هستیم شرکتهای دانش بنیان در حوزه صادرات، کاملاً به صورت سنتی فعالیت میکنند و اطلاعات و توانمندیهای صادراتی این شرکتها برای بخش صادراتی کشور کاملاً مبهم است، همچنین این شرکتها به اطلاعات و نیازهای روز بازارهای صادراتی کشورهایی که کشور ما در آنها روابط دارد به صورت هوشمند و متمرکز دسترسی ندارند و به صورت عملیاتی سوئیچهای تبادل دیتا هوشمند دو طرفه (عرضه و تقاضا) برای ایجاد سازوکار توسعه کسب و کار برخط صادراتی بین شرکتهای دانش بنیان صادراتی و نهادهای صادراتی وجود ندارد.
وی افزود: این روند باید توسط معاونت علمی به صورت مکانیزه و مبتنی بر شبکههای جدید و مبتنی بر شبکههای هوشمند، ایجاد شود.
نماینده مجلس با بیان اینکه معاونت علمی متأسفانه وظایف اصلی خود را رها کرده و به جای تقویت زیرساختهای خود در بخشهای مختلف بر اساس وظایف قانونی به حوزه تخصصی دیگر دستگاهها و نهادها از جمله بانک مرکزی و وزارت ارتباطات ورود کرده است، خاطرنشان کرد: در این رابطه به رئیس جمهور و معاونت علمی متذکر میشویم که معاونت علمی روی مأموریت اصلی خود تمرکز کند و زیرساختهای خود برای شرکتهای دانش بنیان بر اساس وظایف قانونی محوله توسعه بخشد؛ تنها راه مقابله باتحریمهای ظالمانه افزایش توان داخلی و توان صادراتی غیر نفتی است و قرار نیست با استفاده از یک کلمه هوش مصنوعی معاونت علمی در تمام فعالیتهای اجرایی در حوزه هوش مصنوعی ورود کند.
جراره در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سازماندهی و رگولاتوری هوش مصنوعی، طرحی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد سازمان ملی هوش مصنوعی در حال بررسی است، اظهار کرد: سازمان ملی هوش مصنوعی باید زیر نظر ریاست جمهور و با مشارکت سازمانها و نهادهای تخصصی در حوزههای مختلف فعالیت کند و تمامی موضوعات را به صورت مستقل پیش نبرد و نقش تسهلیگری و رگولاتوری بین دستگاهی و توسعهای را به پیش برد.