انقلابی در صنعت بازیسازی: مایکروسافت از مدل هوش مصنوعی Muse رونمایی کرد
مایکروسافت با معرفی یک مدل جدید هوش مصنوعی به دنبال تحولی بزرگ در صنعت بازی سازی است. مدل Muse که قادر است صحنههای بازیهای ویدیویی را بهطور خودکار تولید کند، گامی بزرگ در مسیر ادغام هوش مصنوعی با روند توسعه بازیها است. این مدل که با استفاده از دادههای هفت ساله بازیکنان ایکسباکس و کنترلرهای آنها توسعه یافته، به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا فرآیندهای پیچیده انیمیشنسازی و برنامهنویسی را به کمک هوش مصنوعی خودکارسازی کنند.
به گزارش پیوست، Muse اولین مدل از نوع خود است و مایکروسافت امیدوار است این فناوری بتواند هزینههای توسعه بازیها را کاهش دهد و زمان ساخت عناوین جدید را کوتاهتر کند. اما همزمان، نگرانیهایی در خصوص تاثیر این نوع هوش مصنوعی بر کیفیت بازیها و آینده مشاغل در این صنعت نیز مطرح شده است.
هوش مصنوعی Muse: استفاده از دادههای واقعی
پست وبلاگی مایکروسافت میگوید، مدل Muse اولین بار طی مقالهای در مجله علمی نیچر معرفی شده است. این مدل بر پایه دادههای گیمپلی گیمیرها در بازی Bleeding Edge توسعه یافته است. بازی Bleeding Edge که در سال ۲۰۲۰ توسط استودیوی Ninja Theory منتشر شد، یک بازی چندنفره آنلاین است که بهطور کامل دادههای بازیکنان را ثبت و ذخیره میکند.
مایکروسافت با همکاری Ninja Theory توانسته است بیش از یک میلیارد تصویر از محیط بازی را همراه با دادههای کنترلرهای بازیکنان جمعآوری کند و از آنها برای آموزش مدل World and Human Action Model (WHAM) استفاده کند.
کاتیا هوفمن، مدیر ارشد تحقیقاتی مایکروسافت، در یک ارائه زنده اعلام کرد: «اگر برای اولین بار تصاویر تولیدشده توسط این مدل را ببینید، احتمالا تصور میکنید اینها ویدیوهای واقعی از گیمپلی بازی هستند.»
هوش مصنوعی در خدمت توسعه دهندگان
هدف مایکروسافت از عرضه مدل Muse، رفع برخی از چالشهای بزرگ صنعت بازیسازی است. صنعت بازیسازی با وجود درآمد بالا، یکی از پر هزینهترین صنایع است و روند توسعه بازیها یک فرایند پر هزینه و زمانبر است که باعث شده تا بسیاری از عناوین محبوب تنها توسط چند کمپانی عرضه شوند.
مایکروسافت Muse را بهعنوان اولین مدل World and Human Action Model (WHAM) معرفی کرده که قادر است تصاویر بازی و واکنشهای کنترلی بازیکنان را شبیهسازی کند. مدل Muse در تلاش است تا با چند ویژگی کلیدی به فعالان صنعت بازی کمک کند:
ایجاد خودکار محیطهای بازی: مدل Muse میتواند مناظر، اشیاء و تعاملات را بهصورت خودکار ایجاد کند و برای این کار دیگر نیازی به به برنامهنویسی دستی نیست.
تولید گیمپلی شبیهسازیشده: این مدل میتواند واکنشهای بازیکنان و کنترلهای آنها را نیز شبیهسازی کند.
افزایش سرعت توسعه بازیها: مدل Muse میتواند بخشهای زیادی از فرآیند ساخت بازی را خودکار کند و هزینههای تولید را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
مایکروسافت که خود مالکیت ایکسباکس و شرکت بازیسازی اکتیویژن را در اختیار دارد در کنار دیگر شرکتهای بازیسازی در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی هزینههای تولید بازی را کاهش دهد. با افزایش هزینههای ساخت بازیهای پرهزینه، بسیاری از استودیوها به دنبال روشهایی برای بهینهسازی فرآیندهای توسعه هستند.
نگرانی از کاهش فرصتهای شغلی و تاثیر هوش مصنوعی بر کیفیت
با این حال، عرضه این مدل نگرانیهایی رایج هوش مصنوعی را پیشتر شاید از صنعت بازی به دور بود به این بخش نیست منتقل میکند. با عرضه این فناوری شاهد نگرانیهایی مثل کاهش نیاز به نیروی کار و در نتیجه احتمال بیکاری و کاهش فرصتهای شغل در این صنعت هستیم. برخی از توسعهدهندگان نگران هستند که جایگزینی فرآیندهای دستی با هوش مصنوعی، به از دست رفتن مشاغل منجر شود.
حتی در سمت مصرفکننده نیز نگرانیهایی وجود دارد. بسیاری از بازیکنان نگران هستند که استفاده از مدلهای تولیدی ممکن است باعث کاهش کیفیت کلی بازیها شود.
عرضه عمومی و آینده Muse
مایکروسافت قصد دارد مدل Muse را از طریق Azure AI Foundry در اختیار توسعهدهندگان قرار دهد. این شرکت همچنین در تلاش است تا ابزارهای مرتبط با این مدل را بهصورت متنباز منتشر کند تا دیگر محققان نیز بتوانند از آن برای بهبود فناوریهای هوش مصنوعی در بازیهای ویدیویی کمک بگیرند.
با انتشار مدل هوش مصنوعی Muse، دنیای بازیهای ویدیویی وارد مرحلهای جدیدی از تعامل با هوش مصنوعی میشود، تحولی که میتواند روند توسعه بازیها را بهطور کلی دگرگون کند.