بازار موبایل آمریکای لاتین در سلطه سامسونگ است
بازار گوشیهای هوشمند آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۴ شاهد تحولات جالبی بود؛ از رکوردهای جدید تا تغییر در انتخاب مصرفکنندگان.
طبق دادههای کانالیس، بازار گوشیهای هوشمند در آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد کرده است. میزان عرضهی گوشیها در سال ۲۰۲۴ به ۱۳۷ میلیون واحد رسید که رکورد مطلقی در این منطقه بهشمار میآید.
سامسونگ همچنان با سلطهی خود در بازار آمریکای لاتین، با فروش ۴۲٫۹ میلیون دستگاه گوشی و سهم بازار ۳۱ درصد، در جایگاه نخست قرار دارد. این برند با رشد ۱۲ درصدی در تعداد گوشیهای فروختهشده نسبت به سال گذشته به موفقیت خود ادامه میدهد.
در رتبهی دوم موتورولا قرار دارد که در این بازه ۲۲٫۸ میلیون دستگاه گوشی فروخت و ۱۷ درصد سهم بازار را تصاحب کرد. البته میزان فروش این برند درمقایسهبا سال ۲۰۲۳ حدود ۴ درصد کاهش یافته است. در جایگاه سوم شیائومی قرار دارد که با فروش ۲۲٫۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند و سهم ۱۷ درصدی از بازار، نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد.
طبق گفتهی کانالیس، ترنشن (Transsion) در رتبهی چهارم برترین فروشندگان گوشی هوشمند آمریکای لاتین قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۲٫۸ میلیون دستگاه گوشی فروخت و ۹ درصد سهم بازار را دراختیار دارد. برند آنر که در جایگاه پنجم قرار دارد، با فروش ۸ میلیون دستگاه گوشی و سهم بازار ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳، رشد چشمگیر ۷۹ درصدی را تجربه کرد.
اگر به وضعیت بازار آمریکای لاتین در سهماههی چهارم ۲۰۲۴ نگاه کنیم، شرایط کمی متفاوت به نظر میرسد. سامسونگ همچنان با فروش ۱۰٫۲ میلیون دستگاه گوشی و ۳۱ درصد سهم بازار، نسبت به بازهی زمانی مشابه سال ۲۰۲۳ رشد ۱۷ درصدی داشته است. شیائومی با فروش ۵٫۴ میلیون دستگاه گوشی و سهم بازار ۱۶ درصد و رشد ۱۱ درصدی، در رتبهی دوم قرار دارد. موتورولا نیز با عرضهی ۵٫۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، سهم بازار ۱۵ درصد و کاهش ۱۴ درصدی نسبت به سهماههی چهارم ۲۰۲۳، در جایگاه بعدی قرار گرفت.
مردم در آمریکای لاتین تمایل بیشتری به خرید گوشیهای ارزانتر پیدا کردهاند. سهم فروش گوشیهایی که کمتر از ۲۰۰ دلار قیمت دارند، از ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته که این تغییرات به ضرر گوشیها ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار بوده است.
تصویر بالا نشان میدهد هر برند در سه ردهی قیمتی مختلف چگونه عمل کردهاند، همانطور که انتظار میرفت، سهم بازار سامسونگ با کاهش قیمت گوشی، افت کرده است.