هوش مصنوعی

March 1, 2025
15:23 شنبه، 11ام اسفندماه 1403
کد خبر: 186727

موزیلا از اطلاعات کاربران فایرفاکس برای هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند

منبع: زومیت

موزیلا در اشاره به نگرانی کاربران درباره‌ی شرایط جدید فایرفاکس، تأکید کرد که داده‌های آن‌ها برای هوش مصنوعی استفاده نمی‌شود.
موزیلا در واکنش به انتقادهای کاربران نسبت‌به شرایط استفاده‌ی جدید مرورگر فایرفاکس اعلام کرد که این تغییرات به‌معنای استفاده از داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی نیست، بلکه هدف آن شفاف‌سازی درباره‌ی حقوق و مجوزهای کاربران است. بااین‌حال، بسیاری از کاربران معتقدند که زبان کلی این شرایط ممکن است به موزیلا اجازه‌ی دسترسی گسترده به داده‌های کاربران را بدهد.

موزیلا روز چهارشنبه شرایط جدید استفاده را معرفی و اطلاعیه‌ی حریم خصوصی فایرفاکس را به‌روزرسانی کرد. در پست وبلاگی این شرکت آمده است که این اسناد باید ساده و قابل‌فهم باشند و نباید هیچ نکته‌ی غافلگیرکننده‌ای درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد موزیلا وجود داشته باشد.

اما تغییرات باعث نگرانی کاربران شد و به‌همین‌دلیل، موزیلا پست خود را به‌روزرسانی کرد و تأکید کرد که شرایط جدید، مالکیت داده‌های کاربران را به این شرکت نمی‌دهد و حقوق آن‌ها فراتر از موارد ذکرشده در اطلاعیه‌ی حریم خصوصی نیست.

کاربرانی که شرایط جدید موزیلا را بررسی کردند، نسبت‌به زبان گسترده‌ی آن اعتراض داشتند. در بخشی از این شرایط آمده است: «وقتی اطلاعاتی را از طریق فایرفاکس وارد یا بارگذاری می‌کنید، مجوزی غیرانحصاری، بدون حق امتیاز و جهانی به ما می‌دهید تا از این اطلاعات برای کمک به شما در مرور، تجربه و تعامل با محتوای آنلاین، مطابق با استفاده‌ی شما از فایرفاکس، بهره ببریم.»

برخی کاربران و منتقدان، بند جدید موزیلا را مبهم و گسترده دانسته‌اند. برندان آیک، مدیرعامل مرورگر رقیب Brave، در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت، این تغییرات ممکن است در راستای تغییر مدل کسب‌وکار موزیلا و کسب درآمد از طریق فروش داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی یا سایر کاربردها باشد.

بااین‌حال، موزیلا تأکید دارد که اطلاعیه‌ی حریم خصوصی همچنان اعمال می‌شود و هنگام استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، داده‌های کاربران به هیچ نهاد دیگری ارسال نخواهد شد. همچنین، داده‌هایی که با تبلیغ‌کنندگان به اشتراک گذاشته می‌شوند، ناشناس‌سازی شده‌اند.

سخنگوی موزیلا اعلام کرد، تغییرات جدید با هدف استفاده از داده‌های کاربران برای هوش مصنوعی یا فروش آن‌ها انجام نشده است و تنها به موزیلا اجازه می‌دهد داده‌ها را مطابق اطلاعیه‌ی حریم خصوصی پردازش کند.

موزیلا همچنین دلیل انتخاب برخی اصطلاحات را توضیح داد: «غیرانحصاری» یعنی موزیلا مجوز انحصاری برای داده‌های کاربران ندارد، «بدون حق امتیاز» به‌دلیل رایگان بودن فایرفاکس است و «جهانی» به این دلیل که فایرفاکس در سراسر جهان دردسترس است.

بااین‌حال، بسیاری از کاربران موزیلا همچنان نگران هستند و این مسئله می‌تواند باعث کاهش تعداد کاربران این مرورگر شود. سهم فایرفاکس در بازار جهانی تنها ۲.۵۴ درصد است و بعد از کروم، سافاری و مایکروسافت اج در جایگاه چهارم قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.