رئیس پژوهشگاه ICT: بهرهگیری از هوش مصنوعی، راهکاری فناورانه برای پیشگیری از تصادفات
در نشستی که با موضوع «ارتقای فرهنگ ایمنی و پیشگیری از تصادفات» در سالن بین المللی همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، لیلا محمدی، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر نقش فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی، تحلیل کلانداده و اینترنت اشیا در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تأکید کرد. وی هماهنگی ملی بین وزارتخانهها و سایر دستگاه های مرتبط برای اجرای حکمرانی داده را یکی از ملزومات اساسی در مدیریت ایمنی جادهای دانست.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) این نشست با حضور لیلا محمدی (رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات)، حسین کرمانپور (مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت)، علیرضا رئیسی (معاون بهداشتی وزارت بهداشت)، زینب عبادی (مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک)، نماینده انجمن حرکت و نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران برگزار شد.
در این پنل تخصصی، دو محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت: شرکت کنندگان در پنل حوادث رانندگی را ناشی از عوامل متعددی از جمله خودرو، جاده و عوامل انسانی عنوان کردند که بی تردید تاثیر عوامل انسانی بسیار چشم گیر و قابل توجه است. در عوامل انسانی عوامل متعددی از جمله عدم رعایت قوانین رانندگی، خواب آلودگی، عدم توجه به جلو، عدم تمرکز اشاره شدند. در همین راستا، تأکید شد که اجرای قوانین باید در ابتدا از سوی مسئولان الگو شود تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.
لیلا محمدی در سخنان خود، تصادفات جادهای را یک معضل چندوجهی توصیف کرد و اظهار داشت که بهره گیری از فناوری های نوین در مراحل مختلف ( پیشگیری از حادثه، حین حادثه و پس از حادثه) بسیار کمک کننده می باشد. وی با اشاره به اهمیت تحلیل دادهها در شناسایی علل اصلی ایجاد سوانح و تصادفات رانندگی، گفت: «در گام اول، باید بررسی شود که کدام عامل یا عوامل بیشترین نقش را در ایجاد سوانح و تصادفات شهری و جادهای کشور دارد، زیرا این موضوع اهمیت بالایی در ارائه راهکارهای مؤثر در مدیریت سوانح و کاهش مصدومیت های ناشی از آن دارد.»
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرمایهگذاری در حوزه پیشگیری را مهمترین بخش کاهش تصادفات و سوانح رانندگی دانست و تأکید کرد که فناوریهای نوین میتوانند نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کنند. او افزود: «سیستمهای هوشمند نظارت بر ترافیک شهری و بینشهری قادرند با صدور هشدارهای بهموقع، از زنجیرهای از حوادث و سوانح چه در داخل شهر و چه خارج شهر جلوگیری کنند.» همچنین، رویکردهای جدید در زمینه تلفیق حوزه های روانشناسی با هدف رفتارشناسی رانندگان با بهره گیری از تحلیل دادهها مبتنی بر الگوریتم های هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «این فناوریها میتوانند الگوهای رفتاری خطرآفرین را شناسایی کرده و در پیشگیری از تصادفات مؤثر باشند.»
در ادامه سخنان، لیلا محمدی به اهمیت موضوع جمع آوری داده ها با بهره گیری ار فناوری اینترنت اشیا (IoT) در بهبود ایمنی شهری و جادهای اشاره کرد و گفت: «موضوع اتصال خودروها به شبکه ارتباطی و تبادل داده با آن، در کنار توسعه خودروهای هوشمند اعم از خودران و متصل، میتواند گامی اساسی در کاهش میزان تصادفات و سوانح رانندگی و در نتیجه کاهش تلفات و مصدومیت ها باشد.» وی تأکید کرد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تلاش برای توسعه زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی و پردازشی لازم است، از سوی دیگر با تخصیص فرکانس مورد نیاز اپراتورها موجب توسعه سریعتر نسل پنجم شبکه ارتباطی (۵G) در داخل شهرها و جادهها است تا امکان تبادل داده بین وسایل نقلیه و سیستمهای هوشمند ترافیکی فراهم شود. در آینده با فراگیری این فناوری، صدور هشدارهای آنی و بهنگام و اتخاذ عکس العمل مناسب از برخوردهای زنجیرهای کاسته شده و با بهینهسازی مدیریت ترافیک، نقشی حیاتی در کاهش سوانح رانندگی ایفا کند.
وی در پایان، بر ضرورت اجرای حکمرانی داده در کشور تأکید کرد و خواستار هماهنگی ملی با مشارکت همه بازیگران زیست بوم این حوزه در سایر دستگاه ها برای جمع آوری، ذخیره و تحلیل یکپارچه دادههای ارزشمند در حوزه های مختلف از جمله مدیریت حمل و نقل شهری و جاده ای شد. دکتر محمدی خاطرنشان کرد: با در دسترس بودن این داده ها شرکت های نوپا و دانش بنیان می توانند محصولات فناورانه برای کاهش تصادفات و کاهش آسیب های بعد از آن ارایه دهند. همچنین لازم است که روش های نوین در اموزش رانندگان با استفاده ار ابزارهایی همانند واقعیت افزوده (VR) به کار گرفته شود تا در افراد به طور تاثیرگذار با تبعات رفتارهای خطرآفرین در هنگام رانندگی مواجه شوند. و نکته مهم دیگر توجه به تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در توسعه فناوری های نوین مرتبط با این حوزه است.
این نشست با تأکید بر نقش فناوری در کاهش تصادفات و ضرورت همکاری بین دستگاههای اجرایی به پایان رسید.
شایان ذکر است این نشست ذیل کنگره علمی «مدیریت درمان مصدومان سوانح ترافیکی» که یکی از برنامه های مهم پویش«نه به تصادف» برگزار شد.