تسلا در کالیفرنیا سرویس تاکسی خودران راهاندازی میکند
تسلا، شرکت تحت رهبری ایلان ماسک، در حال آمادهسازی برای راهاندازی یک سرویس تاکسی خودران در ایالت کالیفرنیا است. این سرویس که میتواند در آینده مسافران را بدون راننده در سراسر این ایالت جابهجا کند، بخشی از چشمانداز تسلا برای توسعه خودروهای خودران در سطح ملی محسوب میشود. واشنگتن پست میگوید این سرویس براساس مجوز جدیدی که تسلا برای کسب آن تلاش میکند، باید به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار گیرد.
بر اساس ایمیلهایی که واشنگتن پست به دست آورده است، تسلا اواخر سال گذشته درخواستی برای دریافت مجوز حمل و نقل مسافری به کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC) ارسال کرده است. در حال حاضر، این شرکت مجوز آزمایش خودروهای خودران با حضور یک راننده در پشت فرمان را دارد، اما دریافت این مجوز جدید به تسلا اجازه میدهد خودروهای خودران را بهصورت رایگان برای مسافران ارسال کند.
این اقدام بخشی از استراتژی بلندمدت ماسک برای گسترش خودروهای کاملا خودران است، پروژهای از نگاه ماسک گامی «حیاتی» برای تسلا است. ماسک همواره تاکید کرده که ارزش واقعی تسلا در فناوری خودران آن نهفته است، با این حال مشکلات ایمنی مرتبط با فناوری خودران این شرکت، موجب تحقیقات و فراخوانهای متعدد علیه آن شده است.
چالشهای قانونی و رقابت با دیگر شرکتها
تسلا برای فعالیت در کالیفرنیا، نیاز به دریافت مجوز «Transportation Charter Party» دارد، مجوزی که به شرکتهای حملونقل اجازه میدهد خودروهای خود را با رانندگان استخدامشده اداره کنند. سخنگوی CPUC تایید کرده که درخواست تسلا در دست بررسی است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.
تسلا همچنین قصد دارد همین سرویس را در شهر آستین ایالت تگزاس نیز راهاندازی کند، جایی که مقررات نسبتا آسانتری دارد. با این حال فرآیند دریافت تاییدیه در کالیفرنیا سختگیرانهتر است و شرکت Waymo، زیرمجموعه گوگل، سالها برای دریافت مجوزهای لازم وقت صرف کرد.
تسلا در حالی برای دریافت مجوز تلاش میکند که برخی کارشناسان ایمنی نسبت به توسعه خودروهای خودران توسط تسلا ابراز نگرانی کردهاند. فیلیپ کوپمن، استاد دانشگاه کارنگی ملون، درباره درخواست مجوز تسلا میگوید: «دریافت مجوزها یک مرحله قانونی است، اما سوال اصلی اینجاست: آیا این خودروها در جادهها ایمن خواهند بود؟»
در کنار این چالشهای فنی و ایمنی، نفوذ روزافزون ماسک در دولت آمریکا نیز بحثبرانگیز شده است. او که اکنون رهبری اداره بهرهوری دولت آمریکا (DOGE) را برعهده دارد، دسترسی بیسابقهای به نهادهای تنظیمکننده حملونقل و ایمنی خودرو، از جمله وزارت حملونقل و سازمان ملی ایمنی ترافیک (NHTSA) پیدا کرده است. برخی کارشناسان این روابط نزدیک را یک تضاد منافع جدی میدانند.
شرکت اوبر، بزرگترن ارائه دهنده تاکسیهای اینترنتی در آمریکا، پیش از این امیدوار بود تا از تاکسیهای خودران شرکت تسلا در ناوگان خود استفاده کند. دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر، در مصاحبه جدیدی اعلام کرد که ماسک مخالف همکاری دو شرکت در زمینه خودروهای خودران است و میخواهد تاکسیهای خودران را به صورت مستقل و در رقابت با دیگر فعالان بازار از جمله اوبر ارائه کند.
طرحهای بلندپروازانه برای آینده خودرانها
ماسک علاو بر تمرکز روی راهاندازی سرویسهای تاکسی خودران در ایالتهای مختلف، سال گذشته از «Cybercab» رونمایی کرد، خودرویی که براساس شکل و شمایل اولیه خود، فاقد فرمان و پدال خواهد بود و تنها از طریق سیستمهای هوش مصنوعی هدایت میشود.
با این حال، کاهش نظارتهای فدرال بر صنعت خودروهای خودران موجب نگرانی برخی از متخصصان شده است. طبق گزارش واشنگتن پست، تعداد اعضای تیم نظارتی دولت که وظیفه بررسی خودروهای خودران را بر عهده داشت، به تازگی به حدود نصف کاهش یافته است. متیو وانزلی، استاد حقوق فناوری در دانشگاه کاردوزو، این تغییرات را نگرانکننده توصیف کرده و هشدار داده است: «ما به مهندسان بیشتری نیاز داریم، نه کمتر. در غیر این صورت، این صنعت بدون هیچ محدودیتی به راه خود ادامه خواهد داد.»
متخصصان نگرانیهای جدی درمورد امنیت مسافران در خودروهای خودران دارند. در حال حاضر هنوز هیچ سیستم خودروی خودرانی برای استفاده بدون نظارت انسان مجوز دریافت نکرده است اما در صورت کسب مجوز، نگرانیهای مربوطه نیز افزایش مییابد.
با اینکه تسلا به سرعت در حال پیشروی در پروژه خودروهای خودران است، چالشهای فنی، ایمنی و قانونی متعددی در این مسیر وجود دارد. اگر این شرکت بتواند موانع قانونی را پشت سر بگذارد و امنیت خودروهای خودران را اثبات کند، ممکن است به یکی از پیشگامان اصلی صنعت حملونقل خودران تبدیل شود. اما در غیر این صورت، این پروژه ممکن است با مقاومتهای قانونی و نگرانیهای ایمنی جدیتری مواجه شود.
شرکت تسلا در سال جدید میلادی (۲۰۲۵) با کاهش فروش در بازارهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی همچون آلمان مواجه شده است. در نتیجه کاهش فروش، ارزش سهام این شرکت بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست داده است و شرکت تحت رهبری ماسک دیگر در کلوپ هزار میلیارد دلاریها قرار ندارد. برخی این ریزش ارزش را به جبههگیریهای متعدد سیاسی ماسک نسبت میدهند. موفقیت تاکسیهای خودران تسلا میتواند بخش مهمی از افول شرکت را جبران کند.