هوش مصنوعی

March 9, 2025
15:08 یکشنبه، 19ام اسفندماه 1403
کد خبر: 187788

ChatGPT پرکاربردترین ابزار در محیط‌های کاری است

روندهای فصلی کار، سیاست‌های شرکتی یا تغییر نگرش به اتوماسیون ممکن است بر نرخ پذیرش هوش مصنوعی تأثیر بگذارد.

رشد سریع هوش مصنوعی دیپ‌سیک بی‌سابقه بود اما اکنون از مرکز توجه دور شده است. تحقیقی جدید نظرات تازه‌ای درباره پذیرش جهانی هوش مصنوعی‌های مختلف ارائه می‌دهد. پژوهشی که شرکت «DeskTime» بین ژانویه ۲۰۲۳ تا دسامبر ۲۰۲۴ انجام داده و ۲ هزار و ۳۸۵ کارمند از ۹۷ شرکت را بررسی کرده، نشان می‌دهد ChatGPT همچنان پرکاربردترین ابزار هوش مصنوعی در محیط‌های کاری سراسر جهان است و میزان پذیرش آن درحال افزایش است.

براساس این نظرسنجی، تا دسامبر ۲۰۲۴، حدود ۷۵.۹ درصد از دفاتر جهانی چت جی‌پی‌تی را در فرایندهای کاری خود ادغام کرده‌اند. در‌این‌میان، هند پیشتاز است و ۹۲ درصد محل‌های کاری در این کشور از این ابزار استفاده می‌کنند.

استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT در آمریکا کمتر از میانگین جهانی است
طبق گزارش «TechRadar»، در ایالات متحده میزان استفاده از چت جی‌پی‌تی در محیط‌های کاری از ۶۸ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۷۲ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است. با این رشد، سرعت پذیرش آن در مقایسه با سایر مناطق کندتر بوده است اما مدتی که کاربران صرف استفاده از چت جی‌پی‌تی می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و ۴۲.۶ درصد کارکنان گزارش داده‌اند که میزان استفاده از این ابزار را افزایش داده‌اند.

همچنین استفاده شخصی از چت جی‌پی‌تی میان کارکنان آمریکایی به ۲۸.۳ درصد رسیده است که نسبت به ۱۷ درصد سال ۲۰۲۳ افزایش قابل‌توجهی داشته است. این موضوع نشان می‌دهد هرچند تعداد بیشتری از کارکنان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند اما پذیرش گسترده‌تر در سطح شرکت‌ها کند شده است.

مطالعه DeskTime همچنین نشان می‌دهد ۷۵ درصد دفاتر کاری در ایالات متحده سال ۲۰۲۴ از ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی استفاده کرده‌اند که نسبت به ۷۶ درصد سال گذشته، اندکی کاهش یافته است.

جالب اینجاست که میزان پذیرش هوش مصنوعی طی سال نوسان داشته است؛ میزان استفاده در ژانویه ۲۰۲۴ به ۶۳ درصد کاهش یافت اما در اکتبر به ۸۱ درصد افزایش پیدا کرد. این تغییرات نشان می‌دهد روندهای فصلی کار سیاست‌های شرکتی یا تغییر نگرش نسبت به اتوماسیون ممکن است بر نرخ پذیرش تأثیر بگذارند.

تردید کسب‌وکارها در پذیرش ChatGPT
باوجود استفاده گسترده، کاهش سرعت پذیرش چت جی‌پی‌تی در محیط‌های کاری نشان می‌دهد کسب‌وکارهایی که قبلاً از آن استفاده نکرده‌اند، همچنان در پذیرش این ابزار تردید دارند. «آرتیس روزنتالس» (Artis Rozentals)، مدیرعامل DeskTime، دراین‌باره می‌گوید:

«میزان استفاده از چت جی‌پی‌تی در دفاتر مختلف متفاوت است اما همچنان در نزدیک به ۷۵ درصد محیط‌های کاری ایالات متحده استفاده می‌شود. رشد کند پذیرش این ابزار ممکن است به‌دلیل پذیرش سایر ابزارهای هوش مصنوعی مولد یا سیاست‌های شرکتی باشد که به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به امنیت داده‌ها و محرمانگی، استفاده از چت جی‌پی‌تی را ممنوع یا محدود کرده‌اند؛ برای مثال، شرکت‌هایی مانند اپل، آمازون، و بانک آمریکا ازجمله نام‌های بزرگی هستند که محدودیت‌هایی برای استفاده از این ابزار اعمال کرده‌اند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.