لبه تکنولوژی

March 11, 2025
14:25 سه شنبه، 21ام اسفندماه 1403
کد خبر: 187992

شارژ کامل خودرو برقی در ۱۰ دقیقه

منبع: زومیت

شرکت چینی فاراسیس موفق شده است با سیستم باتری جدیدش، شارژ کامل خودروهای برقی را در حد نوشیدن یک نوشیدنی کاهش دهد.

شرکت چینی Farasis Energy فناوری جدیدی از باتری‌ها را معرفی کرده است که کاهش چشمگیر زمان شارژ را وعده می‌دهد. درصورت تجاری‌سازی این فناوری، دغدغه‌ی شارژ‌کردن سریع خودروهای برقی از بین خواهد رفت.

فاراسیس اعلام کرد که فناوری جدیدش شامل هر دو سیستم باتری لیتیوم فسفات آهن (LFP) و لیتیوم سه‌تایی (NMC) است که هر دو برای شارژ فوق‌سریع طراحی شده‌اند. سیستم LFP از شارژ 6C پشتیبانی می‌کند که ازنظر تئوری می‌تواند تنها در ۱۰ دقیقه به طور کامل شارژ شود.

در آزمایش‌های واقعی، این سیستم در کمی بیش از ۸/۵ دقیقه توانست باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ کند. سیستم لیتیوم سه‌تایی نیز عملکرد بدی ندارد و از شارژ 5C پشتیبانی می‌کند. این سیستم توانست در ۱۰٫۲ دقیقه باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد شارژ کند.

زمان مورد نیاز برای شارژ خودروهای الکتریکی پس‌از دسترسی به زیرساخت شارژرهای خودرو برقی، دومین نکته‌ی منفی است که اغلب درباره‌ی این خودروها مطرح می‌شود. توانایی شارژ باتری درحدود ۸ دقیقه، ما را به سطحی مشابه پرکردن باک بنزین می‌رساند. رساندن باتری به ۵۰ درصد از ظرفیتش تنها در ۵ دقیقه دیگر رویای دست‌نیافتنی نیست.

کلید فناوری شارژ سریع توسعه‌یافته در طراحی نوآورانه‌ی فاراسیس نهفته است. این شرکت بر بهبود انتشار حرارت تمرکز کرده که عامل مهمی در شارژ سریع است. ساختار Super Pouch Solution (SPS) این شرکت سطح انتشار حرارت را برای باتری‌های لیتیوم سه‌تایی 5C به چهار برابر و برای باتری‌های LFP با قابلیت 6C به ۴٫۸ برابر افزایش داده است. این طراحی گرمای تولیدشده در بخش‌های اتصال باتری هنگام شارژ با سرعت زیاد را به‌خوبی مدیریت می‌کند و باتری‌ها را در محدوده دمایی ایمن نگه می‌دارد.

برای دستیابی مدیریت بهتر دما و سرعت شارژ، فاراسیس مدل شبیه‌سازی جدیدی توسعه داده است. این مدل به شرکت اجازه می‌دهد تا طراحی‌های باتری را با سرعت بیشتری تحلیل و بهینه‌سازی کند. انجام شبیه‌سازی‌ها فقط ۱۰ ثانیه طول می‌کشد که پیشرفت بزرگی در مقایسه با ۸ تا ۱۰ ساعت مورد نیاز نرم‌افزارهای سنتی محسوب می‌شود. این امکان به فاراسیس اجازه می‌دهد تا طراحی‌های مختلف باتری، از‌جمله باتری‌های لیتیوم سه‌تایی و LFP و حتی باتری‌های سدیمی را به‌سرعت آزمایش و بهبود بخشد.

پیشرفت‌های فاراسیس در زمینه‌ی شارژ سریع، به‌ویژه برای باتری‌های LFP، مهم است؛ زیرا این باتری‌ها به‌دلیل هزینه کمتر و ایمنی بیشتر، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. توانایی Farasis در دستیابی به شارژ 6C با فناوری LFP می‌تواند خودروهای الکتریکی را برای طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان جذاب‌تر کند.

بر‌اساس گزارش اتحادیه نوآوری باتری خودرو چین (CABIA)، Farasis Energy تنها ۰٫۴۸ درصد از سهم بازار باتری را در اختیار دارد و در رتبه چهاردهم چین قرار گرفته است. پیشرفت‌های فناوری این شرکت نشان‌دهنده‌ی سرعت چشمگیر نوآوری در بخش باتری‌های خودروهای الکتریکی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.