هوش مصنوعی

March 16, 2025
16:52 یکشنبه، 26ام اسفندماه 1403
کد خبر: 188473

گوگل مدل‌های جدید جمینای 2.0 را منتشر کرد

منبع: دیجیاتو

مدل جدید Flash Thinking 2.0 در جمینای، کارایی بیشتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

براساس گزارش‌های اخیر، گوگل جدیدترین مدل‌های جمینای 2.0، ازجمله Flash Thinking 2.0 (آزمایشی) را به‌صورت گسترده در وب، اندروید و iOS منتشر کرد.

طبق روال همیشگی، این مدل‌ها ابتدا در gemini.google.com عرضه شده و چند روز بعد در اپلیکیشن‌های موبایل در دسترس قرار می‌گیرند. از عصر شنبه، کاربران بیشتری به این مدل‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند.

مدل Flash Thinking 2.0 (آزمایشی) اکنون برای تمام کاربران رایگان جمینای در دسترس است. این مدل نسبت به نسخه قبلی که فوریه معرفی شد، سریع‌تر و بهینه‌تر شده است. همچنین مدل 2.0 Pro (آزمایشی) همچنان بدون تغییر عمده ارائه می‌شود.

این مدل اکنون به کاربران امکان می‌دهد مستقیم از برنامه‌هایی مانند جیمیل، یوتوب و سایر سرویس‌های گوگل در جمینای استفاده کنند. با این تغییر، گوگل مدل جداگانه «with apps» را که ماه گذشته معرفی شده بود، حذف کرده و تمامی قابلیت‌ها را در تجربه‌ای یکپارچه ارائه داده است. علاوه‌براین، آپلود فایل برای همه کاربران فعال شده اما مشترکان Advanced به پنجره متنی یک‌میلیون توکنی دسترسی دارند.

عرضه قابلیت Deep Research برای همه کاربران جمینای
ویژگی تحقیق عمیق اکنون برای تمامی کاربران جمینای فعال شده است. این قابلیت بر پایه Flash Thinking 2.0 (آزمایشی) اجرا می‌شود اما گوگل دیگر به‌طور مشخص مدلی را که از آن استفاده کرده، اعلام نمی‌کند. در نسخه وب، کاربران می‌توانند از دکمه «Deep Research» در نوار ورودی یا گزینه انتخاب مدل برای دسترسی به این قابلیت استفاده کنند اما کاربران رایگان محدودیت‌هایی در میزان تحقیق دارند و مشترکان پیشرفته از امکانات گسترده‌تری بهره‌مند خواهند شد.

گوگل مدل جدید شخصی‌سازی (Personalization) نیز معرفی کرده که پاسخ‌های هوش مصنوعی را براساس تاریخچه جستجو بهینه می‌کند. این ویژگی برای ایده‌پردازی و دریافت پیشنهادهای شخصی‌شده کاربرد دارد. برخی نمونه‌های استفاده شامل موارد زیر است:

بهترین مقصد سفر برای تابستان کجاست؟
می‌خواهم کانال یوتیوب راه‌اندازی کنم، چه موضوعاتی مناسب است؟
چه مهارتی برای شغل یا سرگرمی یاد بگیرم؟
در آینده، این قابلیت علاوه‌بر تاریخچه جستجو، اطلاعاتی از یوتوب و گوگل فوتوز را نیز تحلیل خواهد کرد تا جمینای را به دستیار هوش مصنوعی شخصی‌تر تبدیل کند.

اکنون در جمینای مدل‌های جدید زیر در دسترس قرار دارند:

2.0 Flash: برای کارهای روزمره با امکانات گسترده‌تر
2.0 Flash Thinking (آزمایشی): ارائه استدلال‌های پیشرفته
Personalization (آزمایشی): پیشنهادهای متناسب با علایق و جستجوهای قبلی
2.0 Pro (آزمایشی): مناسب برای کارهای پیچیده و تحلیلی
با این به‌روزرسانی‌ها، گوگل تلاش می‌کند جمینای را به دستیار هوش مصنوعی شخصی و کارآمد تبدیل کند که علاوه‌بر برخورداری از قابلیت پاسخ به سؤالات عمومی کاربران را بهتر درک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.