هوش مصنوعی

March 16, 2025
17:50 یکشنبه، 26ام اسفندماه 1403
کد خبر: 188487

چت‌بات‌ها رفتار خود را تغییر می‌دهند تا دوست‌داشتنی‌تر به‌نظر برسند

منبع: دیجیاتو

تحقیقی جدید نشان داد چت‌بات‌ها زمانی که بدانند درحال آزمایش تست شخصیت هستند، پاسخ‌های خود را تعدیل می‌کنند.

تحقیق جدید محققان نشان می‌دهد مدل‌های زبانی بزرگ عمدتاً رفتار خود را هنگام بررسی تغییر می‌دهند. این مدل‌ها در زمان پاسخگویی به سؤالاتی که برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی طراحی شده‌اند، معمولاً پاسخ‌هایی می‌دهند که از لحاظ اجتماعی مطلوب هستند تا دوست‌ داشتنی به‌ نظر برسند.

به گزارش نشریه Wired، «یوهانس ایششتات» (Johannes Eichstaedt)، استادیار دانشگاه استنفورد که این تحقیق را رهبری کرده، می‌گوید گروه او بعد از اینکه فهمید مدل‌های زبانی بزرگ پس از مکالمه‌های طولانی‌مدت بی‌روح و گستاخ می‌شوند، به بررسی آنها با تکنیک‌های روان‌شناسی علاقه‌مند شد. نتایج این تحقیق در PNAS چاپ شده است.

چت‌بات‌ها پاسخ‌هایی می‌دهند که از نظر اجتماعی مطلوب هستند
ایششتات و تیم تحقیقاتی او 5 ویژگی شخصیتی را که معمولاً در روان‌شناسی استفاده می‌شوند، روی مدل‌های هوش مصنوعی کلود 3، GPT-4 و Llama 3 امتحان کردند. این 5 ویژگی عبارت‌اند از تجربه‌پذیری یا تخیل، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، توافق‌پذیری و روان‌رنجوری.

محققان دریافتند زمانی که به مدل‌های زبانی بزرگ گفته می‌شود تست شخصیت انجام می‌دهند، پاسخ‌های خود را تعدیل می‌کنند. زمانی که این موضوع واضح به آنها گفته نمی‌شود، نیز این مدل‌ها پاسخ‌هایی می‌دهند که نشان‌دهنده برون‌گرایی و توافق‌پذیری بیشتر و روان‌رنجوری کمتر است.

این رفتار مدل‌های زبانی بزرگ دقیقاً مشابه رفتار برخی انسان‌هاست که برای دوست‌داشتنی‌تر جلوه‌کردن، پاسخ‌های خود را تغییر می‌دهند اما به نظر می‌رسد بروز این رفتار در مدل‌های هوش مصنوعی شدیدتر است. «آدش سالچا»، دانشمند داده در استنفورد، دراین‌باره می‌گوید درصد برون‌گرایی در مدل‌های هوش مصنوعی گاهی از ۵۰ به ۹۵ درصد می‌رسد.

این واقعیت که مدل‌های هوش مصنوعی وقتی متوجه می‌شوند تحت آزمایش تست شخصیت قرار دارند، می‌توانند رفتارشان را تغییر دهند، پیامدهایی برای ایمنی هوش مصنوعی در پی دارد؛ زیرا این نکته را اثبات می‌کند که این مدل‌ها می‌توانند رفتاری دوگانه در پیش بگیرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.