اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 18, 2025
12:21 سه شنبه، 28ام اسفندماه 1403
کد خبر: 188623

بریتانیا قوانین سخت‌گیرانه محتوای آنلاین را اجرایی می‌کند

منبع: پیوست

آفکام، رگولاتور رسانه‌ای بریتانیا، از هفته آینده اجرای قوانین جدیدی را آغاز می‌کند که براساس آن پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان باید برای حذف محتوای غیرقانونی و کاهش خطر انتشار چنین محتوایی دست به کار شوند. طبق گزارشی از فایننشال تایمز، این اقدام براساس چارچوب قانون ایمنی آنلاین (OSA) است که هدف آن محافظت از کاربران اینترنتی در برابر محتوای غیرقانونی و فعالیت‌های مضر در فضای مجازی عنوان شده است.

این اقدام یکی از اولین محدودیت‌های سخت‌گیرانه محتوایی بریتانیا برای محتوای شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است و می‌تواند جریمه‌های سنگینی را برای پلتفرم‌ها و شرکت‌های به دنبال داشته باشد.

بر اساس قانون OSA، شرکت‌های فناوری باید تا پایان هفته جاری (امروز یکشنبه ۱۶ مارس) ارزیابی‌های اجباری در مورد ریسک انتشار محتوای غیرقانونی در سرویس‌های خود را به پایان برسانند. این ارزیابی‌ها موضعاتی مثل احتمال مواجهه کاربران با محتوای غیرقانونی در پلتفرم‌ها، از جمله سرویس‌های پیام‌رسانی همتا به همتا، و نحوه استفاده از آن‌ها برای ارتکاب یا تسهیل جرایم را شامل می‌شوند.

براساس این قانون ۱۷ دسته از محتوای غیرقانونی در اولویت حذف قرار دارند. این دسته‌ها موضوعاتی همچون تروریسم، سواستفاده جنسی از کودکان، تشویق یا کمک به خودکشی، تعقیب و آزار، جرایم مربوط به مواد مخدر، کلاهبرداری و سایر جرایم مالی را شامل می‌شوند. آفکام از هفته آینده (که روز آغازین آن فردا ۱۷ مارس است) روند نظارت بر میزان تبعیت پلتفرم‌ها از تعهدات جدید قانونی را آغاز می‌کند و در صورت مشاهده تخلفات، اقدامات اجرایی در دستور کار قرار می‌گیرند.

قانون ایمنی آنلاین به صورت تدریجی به اجرا گذاشته می‌شود
قانون OSA که سال ۲۰۲۳ به تصویب پارلمان بریتانیا رسید، به‌صورت مرحله‌ای در سال جاری و سال آینده اجرایی می‌شود. بر اساس این قانون، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها باید اقدامات ایمنی جدیدی را برای کاهش خطرات ناشی از محتوای غیرقانونی به اجرا بگذارند. به عنوان بخشی از این اقدامات، شرکت‌ها و ارائه دهندگان باید مدیر ارشدی را برای تضمین رعایت مقررات معرفی کنند، سازوکارهای نظارت و تعدیل محتوا را بهبود بخشند، فرآیندهای گزارش‌دهی را تسهیل کنند و از با ارزیابی‌های داخلی به تضمین امنیت بپردازند.

طبق مقررات جدید، شرکت‌های فناوری باید منابع و آموزش‌های لازم کافی را در اختیار تیم‌های نظارت و تعدیل محتوای خود قرار دهند. همچنین، پلتفرم‌ها باید اهداف عملکردی مشخصی را برای حذف سریع محتوای غیرقانونی تعیین کنند و الگوریتم‌های خود را برای کاهش انتشار این نوع محتوا مورد آزمایش قرار دهند.

گفتنی است که آفکام در مراحل ابتدایی اجرای این قانون بر پلتفرم‌های بزرگ تمرکز می‌کند. این پلتفرم‌ها به دلیل تعداد بالای کاربران یا ماهیت خاص محتوای منتشرشده در آن‌ها، با خطرات بیشتری برای انتشار محتوای غیرقانونی همراه هستند.

سوزان کاتر، مدیر اجرایی بخش اجرای مقررات آفکام، در این خصوص گفت: «پلتفرم‌ها باید به‌سرعت برای رعایت تعهدات قانونی خود اقدام کنند و دستورالعمل‌های ما برای کمک به آن‌ها در این مسیر طراحی شد‌ه‌اند. اما اشتباه نکنید، زیرا هر ارائه‌دهنده‌‌ای که در معرفی محافظت‌های لازم کوتاهی کند با قدرت تمام و کمال اقدام قانونی روبرو می‌شود.»

جریمه‌های سنگین در انتظار متخلفان
بریتانیا در قانون جدید نظارتی جریمه‌های سنگینی را برای متخلفان در نظر گرفته است، مساله‌ای که ممکن است به دردسری بزرگ برای شرکت‌های ارائه دهنده که عمدتا غول‌های آمریکایی هستند، تبدیل شود. شرکت‌های متخلف براساس قانون OSA ممکن است تا سقف ۱۸ میلیون پوند یا ۱۰ درصد از درآمد جهانی خود (هرکدام که بیشتر باشد) جریمه شوند.

بن پکر، شریک حقوقی در شرکت حقوقی لینکلیترز (Linklaters) در بریتانیا، می‌گوید: «خیلی زود متوجه می‌شویم که چه کسی به درستی کارش را انجام داده و ارزیابی‌های خطر کاملی را به اجرا گذاشته است. من احتمال می‌دهم که برخی شرکت‌ها ممکن است کار چندانی نکرده باشند.»

همچنین به گفته او مداخله آفکام ممکن است حتی از جریمه‌های مالی اهمیت بیشتری داشته باشد و این رگولاتور می‌تواند به شرکت‌ها دستور دهد که «در زمینه نظارت محتوایی یا گزارش کاربر یا فناوری مورد استفاده برای شناسایی محتوا، تمهیدات اضافی را اتخاذ کنند.»

پکر افزود: «تجربه ما در سایر بخش‌ها نشان می‌دهد که این نوع مداخلات در عملکرد شرکت‌ها معمولا تاثیرگذارتر [از جریمه‌های مالی] است.»

قانون OSA و مقررات سخت‌گیرانه آفکام را می‌توان تغییر مهمی در نحوه تنظیم‌گری و نظارت بر محتوا فضای مجازی در بریتانیا دانست.این قوانین، مسئولیت شرکت‌های ارائه دهنده که عمدتا شرکت‌های فناوری آمریکایی هستند را افزایش می‌دهد و امکان جریمه‌های سنگینی را در شرایطی فراهم می‌کند که دولت ترامپ پیش از این از اتحادیه اروپا به دلیل جریمه‌های مشابه به شدت انتقاد کرده است. آمریکا جریمه‌های اتحادیه اروپا را نوعی مالیات غیرمستقیم برای شرکت‌های بزرگ خود می‌داند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.