سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 23, 2025
10:06 یکشنبه، 3ام فروردینماه 1404
کد خبر: 188964

فناوری DXR 1.2 مایکروسافت برای «بهبود انقلابی» عملکرد بازی‌ها معرفی شد

منبع: زومیت

مایکروسافت نسل جدید فناوری DXR را با وعده‌ی بهبودهای چشمگیر در عملکرد رهگیری پرتو در بازی‌ها معرفی کرد.

در جریان رویداد GDC 2025، مایکروسافت از به‌روزرسانی جدیدی برای فناوری DirectX Raytracing (DXR) خبر داد.

کسی هوف، مدیر ارشد برنامه‌ی مایکروسافت، در وبلاگ توسعه‌دهندگان جزئیات نسخه‌ی DXR 1.2 را منتشر کرد. تغییرات جدید عمدتاً بر شرکت‌هایی مثل انویدیا، AMD، اینتل و کوالکام تأثیر می‌گذارد که برای به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌ها در سخت‌افزار و بازی‌هایشان از ابزارهای مایکروسافت استفاده می‌کنند.

DirectX Raytracing (DXR) افزونه‌ای برای DirectX 12 است که مایکروسافت اولین‌بار در GDC 2018 معرفی کرد. این API به کارت‌های گرافیک مدرن اجازه می‌دهد بدون تداخل با سیستم رندر سنتی (Rasterization)، از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) بهره ببرند.

در نسخه‌ی جدید DXR 1.2، دو فناوری کلیدی باعث افزایش چشمگیر عملکرد شده‌اند:

Opacity Micromaps (OMM): این فناوری در بازی‌های دارای Path Tracing، عملکرد را تا ۲٫۳ برابر بهبود می‌بخشد. OMM با مدیریت هوشمند داده‌، تعداد فراخوانی‌های شیدر را کاهش می‌دهد و بدون افت کیفیت بصری، بازده رندر را بالا می‌برد.
Shader Execution Reordering (SER): این ویژگی عملکرد رندر را تا دو برابر افزایش می‌دهد. SER با گروه‌بندی هوشمند اجرای شیدرها، بازده پردازنده‌ی گرافیکی را بالا می‌برد، از پراکندگی پردازش‌ها می‌کاهد و نرخ فریم را افزایش می‌دهد. نتیجه، اجرای روان‌تر و تجربه‌ای عمیق‌تر از بازی‌های دارای رهگیری پرتو خواهد بود.
اهمیت پیشرفت DXR زمانی مشخص می‌شود که بدانیم Path Tracing نسخه‌ای پیچیده‌تر و سنگین‌تر از Ray Tracing است و به توان پردازشی بسیار بیشتری نیاز دارد. افزایش ۲٫۳ برابری عملکرد در چنین شرایطی، تغییر بزرگی محسوب می‌شود.

انویدیا از همین حالا پشتیبانی از DXR 1.2 را در درایورهای خود برای کارت‌های سری RTX (از سری ۲۰ به‌بعد) اضافه کرده است. مایکروسافت نیز با AMD، اینتل و کوالکام برای گسترش DXR 1.2 در محصولات آن‌ها همکاری می‌کند.

ابزار PIX مایکروسافت که برای اشکال‌زدایی و بهینه‌سازی عملکرد در DirectX 12 استفاده می‌شود، از روز نخست با DXR 1.2 سازگار خواهد بود. این خبر برای توسعه‌دهندگان بازی که به‌دنبال بهبود عملکرد رهگیری پرتو هستند، اهمیت زیادی دارد.

فناوری Neural Rendering از شبکه‌های عصبی برای بهبود کیفیت تصویر و کاهش فشار پردازشی روی GPU استفاده می‌کند و Cooperative Vectors امکان مدیریت بهتر جریان‌های کاری پردازنده‌ی گرافیکی را فراهم می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.