خبر اول

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 27, 2025
17:45 پنجشنبه، 7ام فروردینماه 1404
کد خبر: 189360

معاون وزیر ارتباطات: ۷۷ درصد از خدمات دستگاه‌ها رتبه‌بندی الکترونیک و شناسه‌دار شده‌اند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره پیشرفت دولت الکترونیک و پیوستن دستگاه‌ها گفت: اکنون وضعیت دستگاه‌ها به پنجره واحد خدمات دولت بد نیست؛ ارزیابی سالیانه ما نشان می‌دهد اکنون ۹۵.۵ درصد دستگاه‌ها متصل و ۷۷ درصد از خدمات دستگاه‌ها رتبه‌بندی الکترونیک و شناسه‌دار شده‌اند.

یکی از تکالیف عمده‌ وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات دولت الکترونیکی و البته در بخش بعدی هوشمندسازی خدمات دولت است که در برنامه هفتم پیشرفت به آن اشاره شده است و بر مبنای آن هر سال باید ۲۰ درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمندسازی شود و در پایان احکام برنامه این عدد به ۱۰۰ درصد برسد.

محمد محسن صدر رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با ایرنا در این باره اظهار داشت: قبلا هم در سازمان فناوری اطلاعات گام‌هایی در این خصوص برداشته شده اما در این دوره در حال باز تعریف دولت الکترونیک با کمک سازمان امور استخدامی هستیم که همکار اصلی ما در این بخش به حساب می‌آید.

معاون وزیر ارتباطات افزود: فرایندهای دستگاه‌ها باید بازبینی شود و خدمات به سمت شناسه‌دار شدن حرکت کنند. پس از این‌که خدمات ۱۰۰ درصد الکترونیکی شوند، باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنند. این برنامه اصلی است که در حال کار کردن روی آن هستیم. یکی از اقداماتی که در این بخش انجام خواهیم داد این است که فرایند دریافت خدمات از دستگاه‌ها توسط مردم را تا مرحله آخر از طریق پنجره واحد خدمات دولت دنبال کنیم و مطمئن شویم مردم خدمت را به درستی دریافت کنند.

وی یکی از محورهای نظرسنجی از مردم را رضایت از خدمات ارایه شده دانست و گفت: در بخش هوشمندسازی دستگاه‌ها باید اکوسیستم دستگاه را در نظر بگیریم و ببینیم خدمات ۱۰۰ درصد هوشمندسازی شده و بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود یا نه؛ مثلا اگر فردی درخواست گذرنامه دارد، تمامی این فرایند از ابتدا تا انتها باید هوشمند باشد و اگر نیست باید ببینیم مشکل کار کجاست و آن را رفع کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: نکته دوم برای تکمیل پنجره واحد خدمات دولت، این است که مرجعیتی درست کنیم تا مردم از طریق یک کانال واحد با کد ملی به راحتی بتوانند تمام خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. به این شکل که با یک بار احراز هویت در آن پنجره واحد، تمامی خدمات را بگیرند.

تلاش برای امکان بارگذاری مدارک مردم در پنجره واحد خدمات دولت

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد؛ در روش تازه، علاوه بر کد پیامکی، احراز هویت با زنده‌سنجی را نیز انجام خواهیم داد. موضوع دیگر مربوط به مدارک مراجعان به دستگاه‌ها است. الان هر فردی از هر دستگاه به دستگاه دیگر مراجعه کند باید همراه خود مدارک جدید ببرد. سعی داریم امکانی به وجود بیاوریم تا مردم یا دستگاه‌ها بتوانند مدارک خود را از طریق وب سرویس در پروفایل مربوط به هر فرد در پنجره واحد خدمات دولت الکترونیک بارگذاری و تکمیل کنند.

صدر افزود: هر فرد پنج مدرک هویتی شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، مدرک تحصیلی و سابقه بیمه دارد که اگر یک‌بار در پروفایل فرد بارگذاری شود دیگر نیازی نباشد مدام مدارک خود به صورت فیزیکی بین دستگاه‌ها حمل کند. باید شرایط طوری باشد که خیال مردم از بابت اینکه می‌توانند کلیه خدمات‌شان را از طریق پنجره واحد دریافت کنند، راحت باشد. بر همین اساس باید شاخص‌های عملکردی دستگاه‌ها را قدری مرتب‌تر کنیم تا هوشمندی ۲۰ درصدی سالیانه به شکل واقعی در دستگاه‌ها عملیاتی شود.

معاون وزیر ارتباطات درباره همکاری دستگاه‌ها در هوشمندسازی فرایندها گفت: اکنون دستگاه‌ها همکاری بهتری در خصوص هوشمندسازی فرایندها دارند. نخست اینکه این مسئله جز احکام برنامه هفتم پیشرفت است و دستگاه‌ها مکلف به انجام آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه البته موانعی سر راه برخی دستگاه‌ها وجود دارد که باید رفع شوند، افزود: برای رفع این موانع برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته؛ نخست بحث تجمیع پایگاه‌های داده و ایجاد زیرساخت یکپارچه تحت «ابر دولت» است که در دستور کار قرار دارد. بحث بعدی امن‌سازی خدمات دستگاهی است که این کار نیز به موازات زیرساخت بکپارچه در حال انجام است. زمانی که این‌ها کنار یکدیگر شکل بگیرند می‌توان موانع متعددی را رفع کرد.

صدر درباره وضعیت پیوستن دستگاه‌ها به دولت الکترونیک گفت: در بحث اتصال دستگاه، الان اوضاع بد نیست. ارزیابی سالیانه ما نشان می‌دهد اکنون ۹۵.۵ درصد دستگاه‌ها متصل و ۷۷ درصد از خدمات دستگاه‌ها رتبه‌بندی الکترونیک و شناسه‌دار شده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.