مهارتهای نیروی کار جهانی برای هوش مصنوعی چگونه باید ارتقا یابد
با گسترش روزافزون هوش مصنوعی و تاثیر آن بر مشاغل، جهان در آستانه تحولی اساسی و نیروی کار جهانی در نقطهای حساس قرار گرفته است. مهارتهای لازم برای موفقیت در بازار کار با سرعتی بیسابقه در حال تغییر هستند و سازمانها باید با سرمایهگذاری در آموزشهای نوین، نیروی کار خود را برای آیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی آماده کنند. در حالی که شکاف مهارتی عمیقی را که بسیاری از نیروی کار عملیاتی با آن مواجه هستند، تشدید میکند.
سازمانها باید کارکنان خود را برای آیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی آماده کنند تا زمینه رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی و نوآوریهای فناوری فراهم شود. اگر نیروی کار مهارتهای لازم را نداشته باشد، ممکن است با مشکلاتی مانند افزایش نابرابری درآمدی، عدم تعادل در بازار، رکود فناوری، چالشهای اجتماعی و حتی تهدیدات امنیتی روبهرو شویم. اکنون زمان مناسبی است تا با تغییر روشهای آموزشی و تقویت مهارتها، این شکاف را برطرف کرده و نیروی کار را برای آینده آماده کنیم.
وضعیت مهارتها و فرصتهای شغلی در سطح جهان
بر اساس گزارشی از کنسرسیوم نیروی کار ICT مبتنی بر هوش مصنوعی در ژوئیه ۲۰۲۴، پیشبینی میشود که ۹۱.۵ درصد از مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل پیشرفتهای هوش مصنوعی دستخوش تحولات قابلتوجهی شوند. اتوماسیون در حال متحول کردن بسیاری از صنایع است و مهارتهایی مانند علم داده، یادگیری ماشین و امنیت سایبری بیش از گذشته مورد تقاضا هستند. در مقابل، نیاز به مهارتهایی مانند برنامهنویسی پایه و کدنویسی رو به کاهش است. با این حال، بسیاری از کارکنان در اقتصادهای در حال توسعه و جوامع کمدرآمد به آموزشها و منابع لازم برای یادگیری این مهارتهای جدید دسترسی ندارند. این شکاف دیجیتال موجب افزایش نیاز به برنامههای ارتقای مهارت شده است که باید مقیاسپذیر و در دسترس باشند.
تقویت مهارتهای دیجیتال نقش کلیدی در کاهش این فاصله و توسعه نیروی کار جهانی دارد. مهارتهایی در زمینههایی مانند هوش مصنوعی، فناوری ابری و شبکه میتوانند به رفع این شکاف کمک کنند و افراد را برای پذیرش فناوریهای جدید آماده سازند. آموزش این مهارتها نهتنها باعث افزایش مشارکت نیروی کار میشود، بلکه به همه فرصت میدهد تا از مزایای پیشرفتهای فناوری بهرهمند شوند. این چالش، نیاز فوری به همکاری میان رهبران کسبوکار و دولتها را برجسته میکند تا نیروی کار را برای آیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی آماده و توانمند سازند.
سهم بخش خصوصی در توسعه مهارتهای دیجیتال
با توجه به نیاز گسترده جهانی به ارتقای مهارتها، همکاری هماهنگ میان بخشهای دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی برای کاهش شکاف مهارتی امری ضروری است. زمانی که این بخشها تجربیات، ابزارها و توانمندیهای خود را به اشتراک بگذارند، میتوانند تأثیر عمیقتر و گستردهتری در توانمندسازی نیروی کار ایجاد کنند. دولتها میتوانند با سیاستگذاریهای حمایتی در زمینه آموزش، سواد دیجیتال و برنامههای بازآموزی نقش کلیدی ایفا کنند. شرکتهای خصوصی نیز با نوآوری، توسعه ابزارهای آموزشی و ارائه محتوای تخصصی برای صنایع مختلف، میتوانند پیشگام این تحول باشند. در این میان، سازمانهای غیرانتفاعی و مؤسسات آموزشی میتوانند شکافهای دسترسی را پر کنند و اطمینان حاصل کنند که آموزشها به جوامع محروم و کمبرخوردار نیز میرسد. این تلاشها در کنار هم به ایجاد نیروی کاری ماهرتر و توسعه مهارتهای کلیدی در اقتصاد مدرن کمک خواهد کرد.
شرکت سیسکو یکی از نمونههای موفق در این زمینه است که همکاریهای میانبخشی را به عنوان ابزاری ارزشمند برای ارتقای مهارت جهانی به کار گرفته است. برنامه Networking Academy (NetAcad) این شرکت، با مؤسسات آموزشی و سازمانهای غیرانتفاعی در سراسر جهان همکاری میکند تا آموزشهای رایگان IT و گواهینامههای معتبر را در ۱۹۱ کشور ارائه دهد. این برنامه به افراد کمک میکند تا مهارتهای لازم برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال جدید را به دست آورند. تاکنون، برنامه NetAcad به بیش از ۲۴ میلیون نفر آموزش داده است و آنها را برای ورود به حوزههایی مانند هوش مصنوعی، علم داده، شبکه، امنیت سایبری و سایر بخشهای فناوری آماده کرده است.
قدرت توسعه نیروی کار
سازمانها علاوه بر جذب نیروی کار جدید، میتوانند با سرمایهگذاری در ارتقای مهارت کارکنان فعلی، نقشی مهم در توسعه نیروی کار ایفا کنند. برنامههایی مانند دورههای تخصصی و گواهینامههای هوش مصنوعی به کارکنان این فرصت را میدهند تا مهارتهای موردنیاز برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال را کسب کنند. این رویکرد نهتنها باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی میشود، بلکه تضمین میکند که کارکنان برای همگام شدن با پیشرفتهای فناوری و تغییرات شغلی آماده هستند.
ما تجربه مشابهی را با اجرای یک برنامه موفق گواهینامه هوش مصنوعی داشتیم که به کارکنان کمک کرد مهارتهای پایهای هوش مصنوعی را بیاموزند. استقبال از این برنامه بسیار فراتر از حد انتظار بود. پس از دریافت گواهینامه، از شرکتکنندگان خواستیم نظرات خود را درباره کاربرد این مهارتها در شغلشان و انتظاراتشان از تأثیر هوش مصنوعی بر آینده شغلیشان به اشتراک بگذارند. کارکنان بیش از ۲۸۰ ایده جدید ارائه دادند که نشان میداد چگونه میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، نقش خود را بهبود بخشند. بسیاری از آنها معتقد بودند که هوش مصنوعی میتواند بهرهوری و کارایی آنها را افزایش دهد.
حرکت بهسوی جامعهای مبتنی بر مهارت
برای پاسخگویی به نیازهای اقتصاد دیجیتال، باید از یک جامعه مبتنی بر شغل به جامعهای مبتنی بر مهارت گذر کنیم. همگام شدن با پیشرفتهای هوش مصنوعی فرصتی بینظیر برای دموکراتیزه کردن آموزش و آمادهسازی نیروی کار برای چالشهای آینده ایجاد کرده است، اما تحقق این چشمانداز نیازمند تلاش جمعی است.
دولتها، کسبوکارها و سازمانهای غیرانتفاعی باید همچنان در برنامههای آموزشی سرمایهگذاری کرده و بر دسترسی برابر و شمولیت تأکید کنند. تنها فراهم کردن آموزش کافی نیست، بلکه باید مطمئن شویم که این آموزشها کاربردی و متناسب با نیازهای آینده هستند. ایجاد جامعهای مبتنی بر مهارت، کلید پرورش نیروی کاری مقاوم و سازگار است و همکاریهای بینبخشی یکی از مؤثرترین ابزارهایی است که برای تحقق این هدف در اختیار داریم.
آینده کار از همین حالا آغاز شده است. ما این فرصت و مسئولیت را داریم که اطمینان حاصل کنیم هر فرد، در هر نقطهای از جهان، به مهارتهای موردنیاز برای موفقیت دسترسی داشته باشد.