هوش مصنوعی

April 8, 2025
14:28 سه شنبه، 19ام فروردینماه 1404
کد خبر: 189927

ساخت ویدئوهای ۲ دقیقه‌ای با هوش مصنوعی آمازون

منبع: ایسنا

«آمازون» مدل هوش مصنوعی مولد ویدئوی خود را با قابلیت تولید ویدئوهای تا دو دقیقه ارتقاء داده است.

«نوا ریل»(Nova Reel) که در دسامبر ۲۰۲۴ معرفی شد، اولین ورود شرکت «آمازون»(Amazon) به فضای هوش مصنوعی مولد ویدئو بود. در بازاری که به سرعت در حال شلوغ شدن است، نوا ریل با مدل‌های هوش مصنوعی شرکت‌هایی مانند «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) و «گوگل» رقابت می‌کند.

به نقل از تک کرانچ، «الیزابت فوئنتس»(Elizabeth Fuentes)، توسعه‌دهنده خدمات وب آمازون در یک پست وبلاگ توضیح داد که جدیدترین مدل نوا ریل موسوم به «نوا ریل ۱.۱» می‌تواند ویدئوهای چند شات را با سبک ثابت تولید کند. کاربران می‌توانند یک درخواست با حداکثر ۴۰۰۰ کاراکتر را برای تولید یک ویدئوی دو دقیقه‌ای متشکل از شات‌های ۶ ثانیه‌ای ارائه کنند.

نوا ریل ۱.۱ یک حالت جدید به نام «Multishot Manual» را نیز معرفی می‌کند. در این حالت، مدل می‌تواند یک تصویر را به همراه یک اعلان ارائه دهد تا کنترل بیشتری را بر ترکیب یک عکس ویدئویی فراهم کند. با توجه به تصویری با وضوح ۱۲۸۰ در ۷۲۰ و درخواست حداکثر ۵۱۲ کاراکتر، Multishot Manual می‌تواند ویدئوهایی با حداکثر ۲۰ عکس تولید کند.

نوا ریل فقط از طریق پلتفرم‌ها و خدمات وب آمازون از جمله «Bedrock» – مجموعه توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی آمازون – در دسترس است و مشتریان باید درخواست دسترسی داشته باشند. مانند بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی مولد، پرسش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که آیا نوا ریل با استفاده از روش‌های اخلاقی درست توسعه داده شده است یا خیر.

مدل‌های تولید ویدئو روی تعداد زیادی نمونه به‌دست‌آمده از ویدئوها آموزش داده شده‌اند تا الگوهای موجود در این ویدئوها را برای تولید ویدئوهای جدید یاد بگیرند. برخی از شرکت‌ها بدون کسب اجازه از صاحبان یا سازندگان، مدل‌هایی را روی ویدئوهای دارای حق نسخه‌برداری آموزش می‌دهند و زمانی که این مدل‌ها عکس‌های دارای حق نسخه‌برداری را بازمی‌گردانند، کاربران مدل‌ها در معرض شکایت‌های IP قرار می‌گیرند.

آمازون منبع داده‌های آموزشی نوا ریل را فاش نکرده و روش صریحی را برای سازندگانی که احتمالا مجموعه داده‌های مدل‌ها را با ویدئوهای خود تغذیه می‌کنند، ارائه نکرده است. با وجود این، آمازون گفته است که از هر مشتری متهم به نقض حق نسخه‌برداری از محتوای تولیدشده توسط مدل‌ها، مطابق با خط مشی غرامت خود محافظت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.