بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 8, 2025
17:03 سه شنبه، 19ام فروردینماه 1404
کد خبر: 189958

دیجی‌پی ۱۱ همت تسهیلات خرد به کاربران تخصیص داده است

آمار و ارقام دیجی‌پی از تسهیلات خرد پرداخت‌شده به کاربران نشان می‌دهد: در سه ماه پاییز سال ۱۴۰۳، ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به کاربران از طریق دیجی‌پی تخصیص داده شده است و در سال ۱۴۰۳، به بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار کاربر، سرویس‌های اعتباری شامل اعتبار تک‌قسطه و چهارقسطه (BNPL) و وام به واسطه دیجی‌پی تخصیص یافته است.

روابط عمومی دیجی‌پی در گزارشی که به پیوست ارائه کرده، اعلام کرده است در سه ماه پاییز سال ۱۴۰۳، ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به کاربران از طریق دیجی‌پی تخصیص داده شده است و در سال ۱۴۰۳، بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار کاربر فعال، از سرویس‌های اعتباری شامل اعتبار تک‌قسطه و چهارقسطه (BNPL) و وام به واسطه دیجی‌پی استفاده کرده‌اند.

روابط عمومی دیجی‌پی می‌گوید تعدد شرکت‌های لندتکی حجم اعتبارات را بالا برده اما در صورت هماهنگ نبودن این شرکت‌ها با همدیگر، این تعدد می‌تواند نرخ نکول یا عدم پرداخت اقساط را بالا ببرد، چراکه کاربران می‌توانند از سرویس‌دهنده‌های اعتباری متعدد که ارتباط دیتایی با یکدیگر ندارند استفاده کنند و تعامل و هم‌افزایی بین شرکت‌های لندتک، یکی از ملزومات توسعه این صنعت در سال‌های پیش رو است.

بنابر اعلام این شرکت، تنها در فصل پاییز مبلغ تراکنش‌های پردازش‌شده در دیجی‌پی بالغ بر ۵۵ همت بوده است که این تراکنش‌ها مربوط به دریافت اعتبارات خرد، سرویس‌های کسب‌و‌کارها، کارت‌های اعتباری، دیلی‌فین‌تک‌ها، خرید بیمه، مدیریت ثروت و… بوده است. که در واقع این اعداد نشاندهنده تغییر رفتار کاربران به سمت استفاده از فناوری‌های نوین مالی و کمرنگ‌تر شدن شیوه‌های ستنی در ارائه خدمات مالی و بانکی است؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد استفاده از سرویس اعتباری یا همان BNPL در سال جاری، بیش از ۲۹۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

افزایش پذیرش فناوری‌های مالی، همزمان با بهبود زیرساخت‌ها و تغییر نگرش کاربران نسبت به رفتار مالی کم‌ریسک مبتنی بر رتبه اعتباری، زمینه مناسبی برای توسعه بیشتر سرویس‌های اعتباری و لندتک را فراهم می‌کند. ساده‌سازی فرایندهای استفاده از سرویس‌های مالی مبتنی بر فناوری‌های نوین هم در توسعه این صنعت موثر بوده است. امکان استفاده از این سرویس‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری و کاغذبازی‌های مرسوم، به توسعه لندتک‌ها کمک کرده است. آمار و ارقامی که دیجی‌پی اعلام کرده نیز نشاندهنده تمایل روزافزون افراد به استفاده از این سرویس‌ها است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.