فناوری اطلاعات

April 9, 2025
15:51 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190036

اپل عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان را به مایکروسافت واگذار کرد

منبع: زومیت

اپل در مواجهه با تعرفه‌های سنگین دونالد ترامپ، جایگاه باارزش‌ترین شرکت دنیا را به مایکروسافت واگذار کرد.
در میانه‌ی تلاطم‌های ناشی از تعرفه‌های سنگین ترامپ در بازار سرمایه، اپل با افت شدید ارزش سهامش به‌دلیل نگرانی‌ها از تأثیر تعرفه‌ها بر زنجیره‌ی تأمین جهانی‌اش، جایگاه باارزش‌ترین شرکت دنیا را به مایکروسافت واگذار کرد.

در زمان نگارش خبر پیش‌رو، مایکروسافت با ارزش بازار ۲٫۶۱۷ تریلیون دلار در جایگاه نخست باارزش‌ترین شرکت‌های دنیا و شرکت‌های اپل و انویدیا با ۲٫۵۶۳ و ۲٫۳۱۵ تریلیون دلار در جایگاه‌های دوم و سوم بازار قرار دارند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند از زمان اعلام تعرفه‌های جدید که چین، ویتنام و هند را هدف قرار داده‌اند؛ کشورهایی که نقشی کلیدی در زنجیره‌ی تأمین آیفون دارند، سهام اپل بدترین عملکرد سه‌روزه‌اش را از سال ۲۰۰۱ تجربه کرده و حدود ۱۹ درصد افت کرده؛ این کاهش، بیش از ۶۳۷ میلیارد دلار از ارزش بازار اپل را از بین برده و تردیدهایی جدی درباره‌ی توانایی کوپرتینونشین‌ها برای مدیریت تبعات تعرفه‌های جدید در میان سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

تحلیلگران معتقدند اپل در مواجهه با تعرفه‌های سنگین ترامپ، با انتخابی دشوار مواجه است: یا باید قیمت محصولاتش را افزایش دهد که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد یا خود بار هزینه‌ها را به دوش بکشد که حاشیه‌ی سود شرکت را کاهش می‌دهد. این وضعیت با اقدامات تلافی‌جویانه‌ی چین و تهدید ایالات متحده به اعمال تعرفه‌های بیشتر، پیچیده‌تر هم می‌شود.

در همین بحبوحه، مایکروسافت توانسته در برابر نوسانات بازار مقاومت کند و ارزش بازار آن تا ۱۹ فروردین بین ۲٫۶۰ تا ۲٫۷۴ تریلیون دلار در نوسان بوده؛ هرچند که در روزهای ابتدایی فروردین گزارش‌هایی از افت کلی سهام فناوری منتشر شد؛ اما برخلاف اپل، ارزش بازار مایکروسافت نسبتاً ثابت مانده است.

تفاوت عملکرد سهامی اپل و مایکروسافت، میزان آسیب‌پذیری این دو غول فناوری در برابر تعرفه‌ها را به‌خوبی نشان می‌دهد. وابستگی بالای اپل به تولید در کشورهای آسیایی، آن را در برابر افزایش هزینه‌ها و اختلالات زنجیره‌ی تأمین آسیب‌پذیر کرده است؛ در مقابل، مدل کسب‌وکار مایکروسافت که تمرکز بیشتری بر نرم‌افزار و خدمات ابری دارد، کمتر در معرض مستقیم تعرفه‌های مربوط به کالاهای فیزیکی قرار دارد.

کارشناسان بازار به‌دقت در حال رصد واکنش مایکروسافت و اپل به فضای تجاری در حال تغییر هستند. اپل باید راهی برای کاهش اثر تعرفه‌ها بر هزینه‌های تولید و حفظ تقاضای مصرف‌کننده پیدا کند. در سوی دیگر، مایکروسافت اگرچه اکنون در موقعیت خوبی قرار دارد؛ اما همچنان با ریسک‌های ناشی از رکود و بی‌ثباتی اقتصادی جهانی روبه‌رو است.

این رویدادها بار دیگر نشان می‌دهند که چگونه سیاست‌های تجاری می‌توانند بر ارزش حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان تأثیر بگذارند و چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای ایجاد کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.