هوش مصنوعی

April 15, 2025
11:32 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190443

متا از داده‌های کاربران اروپایی برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کند

منبع: ایسنا

شرکت «متا» اعلام کرده است که قصد دارد به زودی شروع به استفاده از داده‌های کاربران اتحادیه اروپا برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود کند.

شرکت متا(Meta) اعلام کرده است که قصد دارد از داده‌های جمع آوری شده از کاربران خود در اتحادیه اروپا برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند.

این غول فناوری از این هفته شروع به اطلاع رسانی به اروپایی‌ها از طریق رایانامه و برنامه‌های خود می‌کند. آن پیام شامل توضیحی درباره نوع داده‌هایی خواهد بود که این شرکت قصد دارد به عنوان بخشی از روند آموزش خود استفاده کند.

علاوه بر این، امکان انصراف کاربران نیز فراهم است. متا می‌گوید ما یافتن، خواندن و استفاده از این برگه انصراف و اعتراض را آسان کرده‌ایم و به همه فرم‌های اعتراضی که قبلاً دریافت کرده‌ایم و همچنین فرم‌های تازه ارسال شده احترام می‌گذاریم.

این شرکت خاطرنشان می‌کند که فقط از داده‌های پست‌های عمومی و تعاملات با هوش مصنوعی متا و به منظور انجام اهداف آموزشی استفاده می‌کند.

این شرکت اعلام کرده که از پیام‌های خصوصی در مجموعه‌های آموزشی خود استفاده نمی‌کند و از هیچ گونه تعامل عمومی یا غیره که توسط کاربران زیر ۱۸ سال ایجاد می‌شود نیز استفاده نمی‌کند.

اینکه چرا این شرکت می‌خواهد از داده‌های کاربران در اتحادیه اروپا استفاده کند، به نظر به این موضوع مربوط است که این اطلاعات به آن اجازه می‌دهد مدل‌های آینده هوش مصنوعی خود را برای خدمات بهتر به اروپایی‌ها تنظیم کند.

متا می‌گوید: ما بر این باوریم که مسئولیت ایجاد یک هوش مصنوعی را داریم که نه تنها برای اروپایی‌ها در دسترس باشد، بلکه در واقع برای آنها ساخته شده باشد. به همین دلیل است که برای مدل‌های هوش مصنوعی مولد ما بسیار مهم است که بر روی انواع داده‌ها آموزش ببینند تا بتوانند تفاوت‌های ظریف و متنوعی را که جوامع اروپایی دارند، درک کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این بدان معناست که همه چیز از گویش‌ها و زبان‌های محاوره‌ای گرفته تا دانش محلی و روش‌های متمایز استفاده کشورهای مختلف از طنز و طعنه در نظر گرفته می‌شود. این امر به شکل ویژه‌ای مهم است، زیرا مدل‌های هوش مصنوعی با قابلیت‌های چندوجهی پیشرفته‌تر می‌شوند که شامل متن، صدا، ویدئو و تصاویر می‌شود.

متا اشاره می‌کند که سایر شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی از جمله گوگل و اوپن‌ای‌آی(OpenAI) به طور مشابه از داده‌های کاربران اروپایی برای تنظیم دقیق سیستم‌های خود استفاده کرده‌اند.

این اعلامیه پس از انتشار اولیه مدل‌های جدید متا موسوم به «لاما ۴»(Llama ۴) منتشر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.