رسانه‌های اجتماعی

April 16, 2025
13:06 چهارشنبه، 27ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190546

زاکربرگ به جدایی اینستاگرام از متا فکر می‌کند

منبع: ایسنا

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت «متا» در سال ۲۰۱۸، به دلیل نگرانی از تحقیقات ضد انحصارطلبی، به فکر جداسازی اپلکیشن اشتراک گذاری عکس اینستاگرام از این غول شبکه اجتماعی افتاد.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به دنبال وادار کردن شرکت «متا» برای فروش اینستاگرام و واتس‌اپ است. اسناد منتشره در دادگاهی در واشنگتن و در دومین روز توضیحات زاکربرگ در جایگاه شهود، نشان داد که مدیرعامل این غول شبکه اجتماعی، در سال ۲۰۱۸، برای اجتناب از تحقیقات ضد انحصارطلبی، به جدا کردن اینستاگرام از این شرکت، فکر کرده بود. در آن زمان، «متا» در حال بررسی طرح‌هایی برای سازماندهی مجدد و مرتبط کردن نزدیک‌تر اپلیکیشن‌هایش بود.

در نهایت، «متا»، اینستاگرام را جدا نکرد و در عوض، طرح یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌هایش را به اجرا گذاشت. اما این حقیقت که زاکربرگ حتی به چنین ایده‌ای فکر کرد، نشانه مبهوت‌کننده از این است که وی تا چه اندازه، تهدید محاکمه ضد انحصارطلبی را جدی گرفته است.

کمیسیون تجارت فدرال، در نهایت، در سال ۲۰۲۰ و در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ، از «متا» شکایت کرد. رگولاتورهای ضد انحصارطلبی آمریکا، در همان سال، از گوگل هم شکایت کرده و این شرکت را به انحصارطلبی در فضای موتور جستجوی متهم کردند.

اسناد ارائه شده در دادگاه، نشان داد زاکربرگ در آن زمان، تاثیر جدایی اینستاگرام بر «متا» را کم اهمیت شمرد اما «متا»از آن زمان، استدلال کرده که تلاش برای تجزیه این شرکت، آسیب‌رسان خواهد بود.

کمیسیون تجارت فدرال، شرکت «متا» را متهم کرده که در پلتفرم‌های مورد استفاده برای اشتراک‌گذاری محتوا میان دوستان و خانواده، انحصاری را ایجاد کرده است. این پرونده، آزمونی برای وعده‌های دولت ترامپ برای مقابله با نفوذ روزافزون شرکت‌های بزرگ فناوری است.

بر اساس گزارش رویترز، زاکربرگ در اظهاراتش در دادگاه، گفت: «متا»، اینستاگرام را خریداری کرد زیرا دوربینی «بهتر» از دوربینی داشت که شرکتش در آن زمان سعی در ساخت آن داشت. به نظر می‌رسد که این اقرار، همچنین از ادعاهای کمیسیون تجارت فدرال حمایت می‌کند که «متا» از استراتژی «خرید یا دفن» برای از بین بردن رقبای بالقوه، دور نگه داشتن رقبای کوچکتر و حفظ انحصار غیرقانونی استفاده کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.