اینترنت و شبکه

April 18, 2025
20:25 جمعه، 29ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190753

رای دادگاه به انحصار‌گری گوگل در بازار تبلیغات و احتمال تجزیه شرکت

در یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های قضایی علیه غول‌های فناوری آمریکا، لئونی برینکما، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در شهر الکساندریا از ایالت ویرجینیا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شرکت آلفابت، مالک گوگل، به طور غیرقانونی بر دو بازار اصلی فناوری تبلیغات آنلاین مسلط شده است.

به گزارش پیوست به نقل از رویترز، این حکم هموار‌کننده راهی است که براساس آن دادستان‌های ضدانحصار وزارت دادگستری آمریکا می‌توانند خواستار تجزیه و جدا شدن بخشی از خدمات تبلیغاتی گوگل شوند، اقدامی که می‌تواند یکی از عمیق‌ترین تحولات ساختاری در صنعت فناوری ایالات متحده طی دهه‌های اخیر را رقم بزند.

بر اساس رای صادره از دادگاه، گوگل به‌طور آگاهانه و عامدانه «قدرت انحصاری» خود را در بازار سرورهای تبلیغاتی ناشران و بازار تبادل تبلیغات (ad exchanges) حفظ کرده است؛ دو بخشی که نقش حیاتی در چرخه تبلیغات دیجیتال ایفا می‌کنند و امکان اتصال بین خریداران و فروشندگان تبلیغات را فراهم می‌سازند.

قاضی برینکما در حکم خود نوشت اقدامات گوگل نه تنها رقبا را از عرصه رقابت حذف کرده است، بلکه به مشتریان، روند رقابتی بازار و در نهایت به مصرف‌کنندگان اطلاعات در جهان اینترنت، آسیب وارد کرده است.

با این حال، دادگاه ادعای دیگری مبنی بر اینکه گوگل بر بازار شبکه‌های تبلیغاتی انحصار دارد را نپذیرفت. با این وجود، رای صادره می‌تواند به تجزیه بخش‌هایی از کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل منجر شود و ممکن است دادستان‌ها خواستار آن شورند تا شرکت بخش «Google Ad Manager» که سرورهای تبلیغاتی و سیستم تبادل تبلیغات شرکت را در بر می‌گیرد، به فروش برساند. وزارت دادگستری آمریکا پیش‌تر صراحتا خواستار فروش این مجموعه برای احیای رقابت شده بود.

شرکت گوگل فورا به حکم صادره از سوی قاضی واکنش نشان داده است. لی-آن مول‌هالند، معاون رئیس امور مقرراتی گوگل، اعلام کرد که این شرکت با بخشی از حکم مخالف است و برای تجدیدنظر خواهی اقدام می‌کند. او تاکید کرد: «ما نیمی از این پرونده را بردیم و نسبت به نیمه دیگر آن درخواست تجدیدنظر می‌دهیم.» او افزود که ناشران همچنان انتخاب‌های فراوانی دارند و دلیل انتخاب ابزارهای گوگل، سادگی، مقرون‌به‌صرفه بودن و اثربخشی آنها است.

ارزش سهام شرکت آلفابت پس از اعلام این حکم ۱.۴ درصد ریزش کرد، هرچند تحلیل‌گران پیش‌تر به رویترز گفته بودند که حتی در صورت شکست، این پرونده تاثیر مالی محدوید بر گوگل دارد. اهمیت این حکم بیش از جنبه مالی، در ایجاد یک «نقطه عطف ساختاری» برای صنعت فناوری است. مایکل اشلی شولمن، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت Running Point Capital، این رای را نشانه‌ای از تمایل جدی‌ دادگاه‌های آمریکا برای استفاده از راه‌حل‌های ساختاری در پرونده‌های ضدانحصار دانست. طبق گفته او، این اتفاق می‌تواند خطرات نظارتی را برای سایر شرکت‌های بزرگ فناوری، از جمله آمازون و متا، افزایش دهد.

ایمی کلوبوچار، سناتور دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که پیشتر زیرکمیته ضدانحصار را رهبری کرده است، این رای را «پیروزی بزرگی برای مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارهای کوچک و تولیدکنندگان محتواه خواند و از آن به عنوان گامی مهم در جهت آزادسازی بازارهای دیجیتال به روی نوآوری و کاهش قیمت‌ها یاد کرد. از سوی دیگر، پاملا باندی، دادستان کل ایالات متحده، نیز رای صادره را یک پیروزی تاریخی در نبرد با انحصارطلبی گوگل در میدان عمومی دیجیتال توصیف کرد.

این حکم در ادامه مجموعه‌ای از اقدامات دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات علیه سلطه شرکت‌های بزرگ فناوری صادر شده است. علاوه بر این پرونده، شرکت متا، مالک فیس‌بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام، نیز درگیر دادگاهی دیگر به اتهام انحصار در بخش شبکه‌های اجتماعی است. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا همچنین علیه آمازون پرونده‌ای را آغاز کرده و مدعی سلطه غیرقانونی این شرکت بر بازار خرده‌فروشی آنلاین است. وزارت دادگستری آمریکا نیز در اقدام دیگری علیه اپل اقامه دعوی کرده و آن را به انحصار در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرده است.

گوگل همچنین در انتظار حکم دیگری از دادگاه مربوط به سلطه این شرکت بر بازار مرورگر‌ها است که ممکن است با حکم از این شرکت بخواهد مرورگر کروم را به فروش رساند و تغییرات دیگری نیز در مدل تجاری‌ خود اعمال کند.

سال گذشته (۲۰۲۴) طی یک دادگاه سه‌هفته‌ای پیرامون کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل، وزارت دادگستری و گروهی از ایالت‌های آمریکا استدلال کردند که گوگل با استفاده از ترفند‌های انحصارگری کلاسیک، از جمله خرید رقبا، قفل‌کردن مشتریان و کنترل روند معاملات تبلیغات، ساختار بازار را به نفع خود تغییر داده است. گوگل در پاسخ به این استدلال، تاکید کرد که این پرونده بر گذشته تمرکز دارد و رقابت شدید از سوی شرکت‌هایی مانند آمازون و کامکست را نادیده می‌گیرد، به‌ویژه در زمانی که بخش عمده‌ای از تبلیغات دیجیتال به سمت اپلیکیشن‌ها و ویدئوی استریم‌شده حرکت کرده است.

با وجود این دفاعیات، قاضی برینکما استدلال‌های مربوط به خرید شرکت‌ها توسط گوگل را رد کرد، اما تأکید کرد که گوگل استفاده از محصول تبادل تبلیغات خود را منوط به استفاده از سرورهای تبلیغاتی‌اش کرده است و با اعمال سیاست‌هایی ضدرقابتی، به زیان نشاران عمل کرده است. این حکم می‌تواند پیامدهای بلندمدتی را نه‌تنها برای گوگل، بلکه کل صنعت فناوری دیجیتال به دنبال داشته باشد و نشانه‌ای از تغییر توازن قدرت میان دولت و غول‌های فناوری آمریکا را رقم بزند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.