بازار سرمایه

April 19, 2025
13:49 شنبه، 30ام فروردینماه 1404
کد خبر: 190786

درآمد عملیاتی دیجی‌شهر در یکسال مالی ۲.۷ برابر رشد کرد

منبع: پیوست

درآمد عملیاتی دیجی‌شهر در سال مالی ۱۴۰۳ با رسیدن به عدد بیش از ۲۰۷ میلیارد تومانی، به نسبت سال مالی مشابه گذشته(۱۴۰۲) رشد ۲.۷ درصدی داشته است. حدود ۶۰ درصد درآمد عملیاتی این مجموعه از بخش درآمدی «حق‌العمل دریافت تسهیلات از مشتریان حقیقی» حاصل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دیجی‌شهر، هزینه تبلیغاتی این مجموعه در سال مالی ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۶ برابر هزینه تبلیغات سال ۱۴۰۲ عنوان شده است.

صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت نوآوران تجارت گستر فرین (دیجی‌شهر) متعلق به سال مالی ۱۴۰۳ (منتهی به ۳۰ آذر) حاکی از رشد ۲.۷ برابری درآمد عملیاتی این شرکت نسبت به سال گذشته است.

در مقابل، هزینه‌های عملیاتی با افزایش ۳.۷ برابری به ۱۵۵ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان رسیده است. سود خالص دیجی‌شهر در سال مالی ۱۴۰۳ حدود ۳۵ میلیارد تومان گزارش شده که ۶۴ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۲ است.

تحلیل مدل درآمدی
بررسی مدل‌های درآمدی دیجی‌شهر نشان می‌دهد این مجموعه از ۳ مسیر اصلی کسب درآمد می‌کند. بیش از نیمی از درآمد عملیاتی (حدود ۶۰ درصد) از محل حق‌العمل دریافت تسهیلات از مشتریان حقیقی تأمین می‌شود. در این مدل، دیجی‌شهر با معرفی مشتریان به بانک شهر برای دریافت تسهیلات ویژه خرید اقساطی، بین ۴.۵ تا ۹ درصد تسهیلات دریافتی مشتریان را در قالب کارمزد دریافت می‌کند. احتمالا این درآمد همان مابه‌التفاوتی است که در سایت دیجی‌شهر برای خرید قسطی و نقدی در نظر گرفته می‌شود.

دومین منبع درآمدی، با سهم ۲۶ درصدی، شامل «فروش کالای بازرگانی» است که از فروش مستقیم کالاهایی که خود شرکت (عمدتاً موبایل و لوازم خانگی) خریده و به مشتریان فروخته به دست آمده است.

سومین منبع نیز با سهم ۱۳.۵درصدی، «حق‌العمل فروش اقساطی کالای تولیدکنندگان و فروشندگان» از طریق وب‌سایت دیجی‌شهر است. این درآمد از طریق دریافت درصدی از فروش محصولات تأمین‌کنندگان به مشتریان تأمین می‌شود و نرخ آن بین یک تا ۳۰ درصد است.

اگرچه در مقایسه با ۲ مدل درآمدزایی دیگر این مدل سهم کمتری دارد، حاشیه سود ناخالص آن بیشتر از ۲ مسیر دیگر است.

حق‌العمل دریافت تسهیلات از مشتریان حقیقی، اصلی‌ترین بخش درآمدی دیجی‌شهر است

رشد قابل توجه مشتریان با افزایش ۶ برابری هزینه بازاریابی
این شرکت همچنین از اختلاف مبلغ دریافتی از مشتریان برای فرآیند اعتبارسنجی و مبلغ پرداختی بانک شهر برای اعتبارسنجی، یک‌میلیارد و ۲۹۴ میلیون تومان درآمد کسب کرده است. این رقم در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۲ حدوداً ۹ برابر شده که نشان‌دهنده رشد قابل توجه مشتریان دیجی‌شهر است.

به نظر می‌رسد بخش اعظم این رشد ناشی از تبلیغات گسترده این شرکت است. آن‌طورکه در صورت‌های مالی دیجی‌شهر آمده، این شرکت حدود ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آگهی و تبلیغات هزینه کرده است که نسبت به سال مالی ۱۴۰۲ بیش از ۶ برابر شده است. این هزینه‌ برای تبلیغات در رسانه ملی، سایت‌های اینترنتی و تولید محتوا بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.