درآمد عملیاتی دیجیشهر در یکسال مالی ۲.۷ برابر رشد کرد
درآمد عملیاتی دیجیشهر در سال مالی ۱۴۰۳ با رسیدن به عدد بیش از ۲۰۷ میلیارد تومانی، به نسبت سال مالی مشابه گذشته(۱۴۰۲) رشد ۲.۷ درصدی داشته است. حدود ۶۰ درصد درآمد عملیاتی این مجموعه از بخش درآمدی «حقالعمل دریافت تسهیلات از مشتریان حقیقی» حاصل میشود.
به گزارش روابط عمومی دیجیشهر، هزینه تبلیغاتی این مجموعه در سال مالی ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۶ برابر هزینه تبلیغات سال ۱۴۰۲ عنوان شده است.
صورتهای مالی حسابرسیشده شرکت نوآوران تجارت گستر فرین (دیجیشهر) متعلق به سال مالی ۱۴۰۳ (منتهی به ۳۰ آذر) حاکی از رشد ۲.۷ برابری درآمد عملیاتی این شرکت نسبت به سال گذشته است.
در مقابل، هزینههای عملیاتی با افزایش ۳.۷ برابری به ۱۵۵ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان رسیده است. سود خالص دیجیشهر در سال مالی ۱۴۰۳ حدود ۳۵ میلیارد تومان گزارش شده که ۶۴ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۲ است.
تحلیل مدل درآمدی
بررسی مدلهای درآمدی دیجیشهر نشان میدهد این مجموعه از ۳ مسیر اصلی کسب درآمد میکند. بیش از نیمی از درآمد عملیاتی (حدود ۶۰ درصد) از محل حقالعمل دریافت تسهیلات از مشتریان حقیقی تأمین میشود. در این مدل، دیجیشهر با معرفی مشتریان به بانک شهر برای دریافت تسهیلات ویژه خرید اقساطی، بین ۴.۵ تا ۹ درصد تسهیلات دریافتی مشتریان را در قالب کارمزد دریافت میکند. احتمالا این درآمد همان مابهالتفاوتی است که در سایت دیجیشهر برای خرید قسطی و نقدی در نظر گرفته میشود.
دومین منبع درآمدی، با سهم ۲۶ درصدی، شامل «فروش کالای بازرگانی» است که از فروش مستقیم کالاهایی که خود شرکت (عمدتاً موبایل و لوازم خانگی) خریده و به مشتریان فروخته به دست آمده است.
سومین منبع نیز با سهم ۱۳.۵درصدی، «حقالعمل فروش اقساطی کالای تولیدکنندگان و فروشندگان» از طریق وبسایت دیجیشهر است. این درآمد از طریق دریافت درصدی از فروش محصولات تأمینکنندگان به مشتریان تأمین میشود و نرخ آن بین یک تا ۳۰ درصد است.
اگرچه در مقایسه با ۲ مدل درآمدزایی دیگر این مدل سهم کمتری دارد، حاشیه سود ناخالص آن بیشتر از ۲ مسیر دیگر است.
حقالعمل دریافت تسهیلات از مشتریان حقیقی، اصلیترین بخش درآمدی دیجیشهر است
رشد قابل توجه مشتریان با افزایش ۶ برابری هزینه بازاریابی
این شرکت همچنین از اختلاف مبلغ دریافتی از مشتریان برای فرآیند اعتبارسنجی و مبلغ پرداختی بانک شهر برای اعتبارسنجی، یکمیلیارد و ۲۹۴ میلیون تومان درآمد کسب کرده است. این رقم در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۲ حدوداً ۹ برابر شده که نشاندهنده رشد قابل توجه مشتریان دیجیشهر است.
به نظر میرسد بخش اعظم این رشد ناشی از تبلیغات گسترده این شرکت است. آنطورکه در صورتهای مالی دیجیشهر آمده، این شرکت حدود ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آگهی و تبلیغات هزینه کرده است که نسبت به سال مالی ۱۴۰۲ بیش از ۶ برابر شده است. این هزینه برای تبلیغات در رسانه ملی، سایتهای اینترنتی و تولید محتوا بوده است.