اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

April 26, 2025
15:32 شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 191315

مرورگر Perplexity تمام فعالیت‌های آنلاین کاربران را رهگیری می‌کند

منبع: دیجیاتو

گوگل نیز سال‌ها از همین تکنیک برای رشد سرویس‌های خود استفاده کرده است.

به نظر می‌رسد استارتاپ هوش مصنوعی Perplexity قصد ندارد فقط با گوگل رقابت کند، بلکه می‌خواهد دقیقاً رفتارهای گوگل را نیز در پیش بگیرد.

به گزارش تک کرانچ، «آراویند سرینیواس»، مدیرعامل Perplexity که در پادکست TBPN حضور یافته بود، در اظهارنظری عجیب گفت یکی از دلایلی که این استارتاپ در حال ساخت مرورگر اختصاصی خود است این است که قصد دارد دیتاهای کاربران درباره هرکاری که خارج از این اپلیکیشن انجام می‌دهند را جمع‌آوری کند. سرینیواس همچنین گفت که این کار به این دلیل است که Perplexity بتواند تبلیغات شخصی‌سازی شده و پریمیوم بفروشد.

مرورگر Perplexity می‌خواهد دیتاهای شما را جمع‌آوری کند

مدیرعامل Perplexity در ادامه گفت:

«یکی از دلایل دیگری که ما می‌خواستیم یک مرورگر بسازیم این است که می‌خواهیم حتی خارج از برنامه هم داده‌ها را دریافت کنیم تا شما را بهتر درک کنیم. زیرا برخی از درخواست‌هایی که افراد در این هوش مصنوعی‌ها انجام می‌دهند، صرفاً مربوط به کار است. این‌طور نیست که شخصی باشد.»

پرسش‌های مربوط به کار ظاهراً در ساخت پرونده‌ها و دیتاهای دقیق چندان کمکی به شرکت‌های هوش مصنوعی نمی‌کند و به همین دلیل این شرکت‌ها به دنبال جمع‌آوری دیتاهای شخصی کاربران هستند.

به گفته سرینیواس، اینکه شما چه چیزهایی می‌خرید، به کدام هتل‌ها می‌روید، به کدام رستوران‌ها می‌روید و برای گشت‌وگذار در چه چیزهایی وقت می‌گذارید، اطلاعات بسیار بیشتری در مورد شما به این استارتاپ می‌دهد. مدیرعامل Perplexity معتقد است که کاربران مرورگر این شرکت با این مسئله مشکلی نخواهند داشت؛ زیرا در نهایت تبلیغات مرتبط‌تری به آنها نمایش داده می‌شود. مرورگر استارتاپ Perplexity با نام Comet شناخته می‌شود و ظاهراً قرار است ماه آینده میلادی رسماً عرضه شود.

البته مدیرعامل Perplexity در زمینه جمع‌آوری دیتاهای کاربران کاملاً درست می‌گوید؛ زیرا گوگل باتکیه‌بر همین تکنیک توانست رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کند و به شرکتی با ارزش چند تریلیون دلاری تبدیل شود. Perplexity در کنار عرضه مرورگر اختصاصی خود در حال ارزیابی خرید مرورگر کروم از گوگل نیز هست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.