هوش مصنوعی

April 27, 2025
13:24 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 191414

کاربران ویندوز به کوپایلت علاقه ندارند

منبع: زومیت

بر اساس گزارشی جدید، هوش مصنوعی کوپایلت مایکروسافت چندان مورد استقبال کاربران ویندوز قرار نگرفته است.
با وجود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی، به نظر می‌رسد کوپایلت همچنان نتوانسته است جایگاهی در حد رقبایش به‌دست آورد.

طبق گزارشی از خبرنامه‌ی تخصصی Newcomer، شمار کاربران هفتگی کوپایلت طی یک سال گذشته روی ۲۰ میلیون نفر ثابت مانده، درحالی‌که ChatGPT از مرز ۴۰۰ میلیون کاربر هفتگی عبور کرده است.

آمار یادشده در نشست سالانه‌ی مدیران مایکروسافت در ماه مارس (اسفند و فروردین) ارائه شد و نشانه‌ای از نگرانی‌ها درباره‌ی آینده‌ی کوپایلت را بروز می‌دهد؛ آینده‌ای که مایکروسافت مدت‌ها است برایش تبلیغ می‌کند.

با وجود بهره‌گیری از مدل‌های OpenAI، دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت هنوز نتوانسته است جذابیتی در حد ChatGPT ایجاد کند.

کوپایلت در بخش‌هایی مانند ویندوز ۱۱، مجموعه‌نرم‌افزارهای Microsoft 365 و مرورگر اج ادغام شده، اما تأثیر چشمگیری بر رشد کاربران نداشته است.

مایکروسافت برای تحول در مسیر کوپایلت و کاهش وابستگی‌اش به OpenAI، تیم مصطفی سلیمان را از شرکت Inflection AI جذب کرد. سلیمان، حالا به‌عنوان مدیرعامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت، بازطراحی رابط کوپایلت و انتشار قابلیت‌های جدیدی را در دستور کار قرار داده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به امکان انجام خودکار برخی کارها در وب‌سایت‌ها اشاره کرد.

اگرچه اقدامات تیم سلیمان می‌تواند شروعی برای شکل‌گیری یک چشم‌انداز منسجم باشد، هنوز نتوانسته است مخاطبان سیستم‌عامل ویندوز یا سایر کاربران را با خود همراه کند.

مایکروسافت میلیاردها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است تا ضمن تسریع تحقیقات، دسترسی اختصاصی به مدل‌هایش داشته باشد و بتواند در رقابت با گوگل دست بالا را پیدا کند؛ اما به‌نظر می‌رسد انتشار زودهنگام ChatGPT، نقشی کلیدی در جذب کاربران به سمت هوش مصنوعی ایفا می‌کند؛ چراکه برای بسیاری از مردم، نخستین تجربه‌ی آن‌ها با هوش مصنوعی، استفاده از ChatGPT بوده است و هنوز مشخص نیست که چه ویژگی منحصربه‌فردی در کوپایلت می‌تواند آن‌ها را به مهاجرت ترغیب کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.