هوش مصنوعی

April 27, 2025
17:52 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 191484

تمرکز آژانس‌های تبلیغاتی بر بهینه‌سازی هوش مصنوعی

منبع: پیوست

شهرت روز افزون ابزارهای هوش مصنوعی به نظر باعث تغییر رویکرد به تبلیغات و نگاه آژانس‌های تبلیغاتی به چیزی فراتر از «بهینه‌سازی موتور جستجو» یا SEO شده است. گزارشی از فایننشال تایمز می‌گوید استارت‌آپ‌ها و گروه‌های تبلیغاتی در جستجوی روش‌های تازه‌ای برای تقویت جایگاه‌ خود در نتایج چت‌بات‌های هوش مصنوعی و چندین شرکت ابزارها و پلتفرم‌های ویژه‌ای را برای ارزیابی عملکرد و بازدهی برند‌ها در نتایج هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند.

شرکت‌هایی همچون Profound و Brandtech نرم‌افزاری را توسعه داده‌اند که دفعات نمایش برند‌ها در خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله ChatGPT شرکت اوپن‌ای‌آی، Claude از انتروپیک و قابلیت چکیده هوش مصنوعی گوگل را زیر نظر می‌گیرد.

علاوه بر این گزارش فایننشال تایمز نشان می‌دهد که شرکت‌هایی خارج از حوزه تبلیغات به استفاده از این نرم‌افزار روی آورده‌اند. برند‌هایی همچون شرکت فین‌تکی Ramp، شرکت جستجوی شغلی Indeed و Chivas Brothers، تولیدکننده ویسکی متعلق به شرکت Pernod Ricard، از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. آنها امیدوارند تا میلیون‌ها کاربر محصولات هوش مصنوعی مولد که از این روش برای جستجوی اطلاعات خود کمک می‌گیرند را تحت پوشش قرار دهند و این تغییر در نگاه برند‌ها و شرکت‌ها ممکن است کسب‌وکار اصلی گوگل را در بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد.

جک اسمیت، شریک شرکت فناوری بازاریابی Brandtech، که رابط کاربری خاص خود را برای برند‌های ایجاد کرده است، می‌گوید: «در اینجا مساله فراتر از ایندکس کردن وبسایت در نتایج است. مساله شناخت مدل‌های بزرگ زبانی به عنوان اینفلوئنسر نهایی است.»

ابزارهای جدید بهینه‌سازی چطور کار می‌کنند
ابزارهای جدیدی که هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها را هدف می‌گیرند برخلاف ابزارهای سئو که از داده‌های گوگل و دیگر ارائه دهندگان پلتفرم‌های بهینه‌سازی موتور جستجو استفاده می‌کردند، خودشان در جایگاه کاربر به آزمایش می‌پردازند.

این ابزارهای جدید به گفته فایننشال تایمز برای اینکه بتوانند جایگاه شرکت‌ها را در مدل‌های هوش مصنوعی مشخص کنند، حجم زیادی پرامپت متنی را در اختیار چت‌بات‌ها می‌گذارند و سپس نتایج پاسخ‌های این پرامپت را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سپس از این فناوری برای رده‌بندی برند‌ها استفاده می‌شود تا آژانس‌های مشاوره و تبلیغاتی بتوانند درمورد بهترین راهکار نفوذ به مدل‌های هوش مصنوعی و ارجاع داده شدن توسط آنها به مشتریان خود مشاوره دهند.

این اقدام در حالی انجام می‌گیرد که خریداران تبلیغات به دلیل افزایش استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت و هدف‌گیری این بازارها تحت فشار قرار دارند. متا و گوگل هردو ابزارهای داخلی را برای تزریق کمپین‌های تبلیغاتی به طور مستقیم ارائه کرده‌اند که ممکن است به تهدیدی برای آژانس‌ها و خریداران رسانه تبدیل شود.

منابعی که ابزارهای مختلف هوش مصنوعی در مورد جستجو‌های مربوط به کارت اعتباری به عنوان منبع اطلاعاتی به آن ارجاع می‌دهند

کمرنگ‌تر شدن SEO و اهمیت هوش مصنوعی
با این حال به گفته فایننشال تایمز برخی از آژانس‌های تبلیغاتی از تغییر شرایط به عنوان فرصتی برای ارائه خدمات جدید به برند‌ها استفاده می‌کنند. براساس این روند، بهینه‌سازی موتور‌های جستجو از اهمیت کمتری نسبت به قبل برخوردار است و هوش مصنوعی در جایگاه مهم‌تری قرار می‌گیرد.

تحقیقات شرکت مشاوره Bain در این باره نشان می‌دهدکه ۸۰ درصد از مشتریان در حال حاضر برای حداقل ۴۰ درصد از جستجو‌های خود به نتایج نوشته شده توسط هوش صمنوعی اتکا می‌کنند و همین مساله باعث شده تا ترافیک واقعی وب تا ۲۵ درصد کاهش یابد. این تحقیقات نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از جستجو‌ها بدون کلیک کردن کاربر روی یک وبسایت دیگر به پایان می‌رسند.

با این حال آلفابت، شرکت مادر گوگل، روز پنجشنبه اعلام کرد که کسب‌وکار اصلی این شرکت یعنی بخش جستجو و تبلیغات با رشد ۱۰ درصدی در اولین سه ماهه سال به درآمد ۵۰.۷ میلیارد دلاری رسیده است.

عملکرد قدرتمند باعث اطمینان خاطر سرمایه‌گذارانی شد که نگران شهرت چت‌بات‌های رقیب از جمله گراک ایلان ماسک بودند و همچنین به دنبال شواهدی می‌گشتند که پاسخ‌های چت‌بات جمنای گوگل و چکیده‌های هوش مصنوعی نیز کسب‌وکار جستجو را تحت تاثیر قرار داده و کلیک‌های کاربران روی تبلیغات را کاهش داده باشد.

اما با این وجود آژانس‌های تبلیغاتی همچنان برای نمایش مشتریان خود در نتایج تولید شده با خدمات هوش مصنوعی تلاش می‌کنند و رقابتی تازه را در این بشاهد هستیم.

شرکت Brandtech محصولی به نام «Share of Model» را در اختیار مشتریان خود قرار داده است که برند‌ها از طریق آن می‌توانند تجزیه تحلیلی و راهنمایی‌هایی را مشاهده کنند و متون و تصاویر خود را برای نمایش بهتر در جستجوهای هوش مصنوعی بهینه‌سازی کنند.

شرکت Profound که در ماه آگوست در مرحله جذب سرمایه بذری خود ۳.۵ میلیون دلار را جذب خود کرد نیز یک پلتفرم تجزیه تحلحیل داده در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که برند‌ها با استفاده از آن می‌توانند جستجو‌های رایج مربوط به صنایع خود را زیر نظر بگیرند و عملکرد خود را در جستجوهای هوش مصنوعی متوجه شوند.

جیمز کدوالر، هم‌بنیان‌گذار شرکت Profound، می‌گوید: «جستجوی سنتی یکی از بزرگترین انحصارهای تاریخ اینترنت است و برای اولین بار، به نظر می‌رسد که دیوارهای این قلعه در حال ترک خوردن است. این همان لحظه تبدیل CDها به استریم است.»

برای استفاده و ساخت چنین نرم‌افزاری، باید نحوه نمایش برند‌ها در مدل‌های مختلف را به صورت جداگانه درک کرد. برای مثال ChatGPT از جستجوی سنتی اینترنت استفاده می‌کند و سپس منابع مختلف را براساس اطلاعات مرتبط با درخواست کاربر مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در این بخش اعتبار و سلطه وبسایت نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

آدام فری، رهبر بخش جستجوی ChatGPT در اوپن‌ای‌آی، می‌گوید کاربران ظریف‌کاری و دقت بیشتری در سوالات خود دارند و برای مثال به جای اینکه از عبارت «رستوران‌های نیویورک» استفاده کنند، پرامپت خود را به صورت «آیا می‌توانی یک رستوران آرام برای خانواده پنج‌ نفره‌ در نیویورک پیدا کنی؟» تنظیم می‌کنند.

فری می‌گوید: «چیز واقعا جدیدی که در اینجا داریم یک لایه از مدل ChatGPT است، یک لایه هوشمند برروی جستجوی سنتی.»

در همین حال، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی Perplexity نیز در حال ارائه خدمتی به نام «سوالات» اسپانسری است که یک دنبال پیشنهادی برای پرسش کاربران خواهد بود.

دنیس یاراتس، هم‌بنیان‌گذار Perplexity، در این باره می‌گوید:‌ «مدل‌های بزرگ زبانی محتوای بیشتری را درک می‌‌کنند و قدرت ظرافت بیشتری را دارند. آنها می‌توانند تناقض‌ها را پیدا کنند یا اگر اطلاعات گمراه‌کننده است، متوجه آن شوند… درنتیجه این فرایند بسیار کامل‌تر از بررسی لینک‌ها است. اینکه هدف SEO قرار بگیرید بسیار سخت‌تر است، زیرا تنها استراتژی واقعی این است که تا حد ممکن مرتبط باشید و محتوای خوبی ارائه کنید.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.