هوش مصنوعی توانست یکی از بازیهای قدیمی پوکمون را به پایان برساند
هوش مصنوعی گوگل اینبار در یکی از بازیهای کلاسیک سری پوکمون قدرتنمایی کرده است.
گوگل با مدل هوش مصنوعی پیشرفتهی خود یعنی Gemini 2.5 Pro، گام جدیدی در تعامل ماشین با بازیهای کلاسیک برداشت. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل با افتخار اعلام کرد که این مدل موفق شده است بازی Pokémon Blue را بهطور کامل به پایان برساند. بازی مذکور اولینبار در سال ۱۹۹۶ برای کنسول GameBoy منتشر شده بود.
پروژهی بهپایان رساندن بازی Pokémon Blue را گوگل بهطور رسمی انجام نداده است. درواقع مهندس نرمافزار مستقل به نام Joel Z پروژهی مذکور را توسعه داده است. بااینحال، مدیران گوگل ازجمله مدیر محصول Google AI Studio، این پروژه را دنبال و از پیشرفت آن حمایت کردهاند. حتی پیچای با شوخی این موفقیت را API: Artificial Pokémon Intelligence نامید.
رقابت میان مدلهای هوش مصنوعی برای تعامل با بازیهای کلاسیک از مدتها پیش آغاز شده بود. شرکت آنتروپیک نیز مدل Claude را روی بازی Pokémon Red آزمایش میکند، اما هنوز موفق به تمام کردن آن نشده است. Joel Z هم از پروژهی مشابه Claude در توییچ الهام گرفت و پروژهی Gemini Plays Pokémon را راهاندازی کرد.
برای اجرای پروژههای مشابه آنچه Joel Z انجام داده است، مدلهای زبانی به ابزارهای کمکی مانند Agent harness نیاز دارند. ابزار مورد اشاره با ترکیب تصویر بازی و اطلاعات اضافی، تصمیمگیری مدل را برای انجام مراحل بازی ممکن میکنند. Joel Z تأکید کرد که این کمکها بهمعنای تقلب نیست و صرفاً تصمیمسازی و استدلال مدل را بهبود میدهند.
طبق گفتهی Joel Z، تنها راهنمایی نزدیک به مداخلهی مستقیم در پروژهی او، اشاره به باگی در بازی بوده است.