اپلیکیشن

تلفن همراه

May 7, 2025
16:50 چهارشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 192267

رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود: با راهکارهای هوشمند، هزینه نهایی خدمات را برای کاربر پایین می‌آوریم

منبع: زومیت

اسنپ‌فود با ۴۰ هزار فروشگاه و رستوران فعالی که دارد، سال گذشته از مرز ثبت نیم میلیون سفارش روزانه عبور کرده است.
۱۵ سال از راه‌اندازی اسنپ‌فود، پلتفرم سفارش آنلاین غذا، می‌گذرد. در این ۱۵ سال تیم اسنپ‌فود از یک گروه کوچک به تیمی با بیش از ۲ هزار نفر نیروی انسانی تبدیل شده، در بیش از ۱۰۰ شهر خدمات ارائه می‌کند و با ۳۰ هزار رستوران همکاری دارد. البته اسنپ‌فود برخلاف شروع کارش که به حوزه سفارش آنلاین غذا محدود می‌شد، دیگر فقط پلتفرمی برای سفارش از رستوران‌ها نیست و سرویس‌های مختلفی مثل نانوایی، گل و گیاه، عطاری، لبنیات، شیرینی، پروتئین و… را هم ارائه می‌دهد.

مهراد عبدالرزاق، رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود، در گفتگوی اختصاصی با زومیت تعداد فروشگاه‌هایی که محصولاتی جز غذا می‌فروشند را در پلتفرم اسنپ‌فود ۱۰ هزار مورد اعلام کرده که در کنار ۳۰ هزار رستوران فعال در این پلتفرم، مجموعا حدود ۴۰ هزار فروشگاه فعال را روی اسنپ‌فود تشکیل می‌دهند. البته ۲۰ هزار رستورانی که روی اسنپ‌فود خدمات ارائه می‌دهند کسر کوچکی از همه رستوران‌هایی است که پتانسیل ارائه خدمات آنلاین را دارند. رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود می‌گوید:

تعداد کل رستوران‌های شهری که بتوان از آن‌ها سفارش دلیوری گرفت و در پلتفرم‌های آنلاین فعال‌شان کرد حدود ۲۰۰ هزار رستوران است. با توجه به این که میل به سفارش آنلاین غذا در سمت کاربر نهایی بیشتر می‌شود، طبیعی است که در بخش تامین هم این بازار رو به رشد باشد.
– مهراد عبدالرزاق، رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود

رشدی که اسنپ‌فود در مدت فعالیت خود حفظ کرده سالیانه ۳۰ درصد بوده است و عبدالرزاق درباره چگونگی تحقق این رشد این طور توضیح می‌دهد: «بخشی از این رشد به دلیل ارائه خدمات جدید است، بخشی به خاطر ورود به بازارهای جدید است و بخش کمتری هم در همان بازارها و سرویس‌های موجود است.»

گذر اسنپ‌فود از مرز نیم میلیون سفارش‌ روزانه
در تعداد سفارش‌های روزانه ثبت‌شده در پلتفرم اسنپ‌فود، که سرویس‌های مختلف غذا، نان، گل، پروتئین و… را شامل می‌شود، در سال ۱۴۰۳ رکوردشکنی کرده است. رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود در گفتگو با زومیت می‌گوید:

در پلتفرم اسنپ‌فود با همه سرویس‌هایی که داریم سال گذشته از نیم میلیون تراکنش در یک روز رد شدیم. در واقع، ۳۰ هزار رستوران و ۱۰ هزار فروشگاه مربوط به سرویس‌های دیگری که در اسنپ‌فود فعال‌اند مجموع تراکنش‌هایشان بیشتر از نیم میلیون است.
– مهراد عبدالرزاق، رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود

البته آمارها نشان می‌دهد که هنوز هم‌ بیش از ۷۰ درصد سفارش‌های ثبت‌شده در اسنپ‌فود به سرویس غذا و خوراکی مربوط می‌شود. عبدالرزاق گذر از ۵۰۰ هزار سفارش روزانه رکورد بسیار مهمی می‌داند: «به نظر من، این رکورد بسیار خوبی هم برای اسنپ‌فود است و هم برای اکوسیستم استارتاپی کشور؛ چون این آمار نشان می‌دهد که فرصت‌های زیادی در این عرصه وجود دارد.»

رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود: ساختار سازمانی چابک و آماده به تغییر داریم

عبدالرزاق در ادامه به رشد اسنپ‌فود در حوزه منابع انسانی هم اشاره کرده و توضیح می‌دهد که این کسب‌وکار کارش را با ۱۷، ۱۸ نفر آغاز کرده و امروز کل این گروه بیش از ۲ هزار و ۲۳۴ نفر نیروی انسانی دارد و در ادامه هم اضافه می‌کند: «رشد این تعداد نیرو در ۵،۴ سال اخیر مثال‌زدنی بوده است. میانگین سنی سازمان زیر ۳۰ سال است و سعی داریم ساختار سازمانی‌مان را چابک و آماده به تغییر نگاه داریم.»

با وجود شرایط تورمی هنوز تعداد سفارش‌ها رو به افزایش است؟
با وجود رشدی که کسب‌وکارهای مختلف در طول سال‌های فعالیت خود تجربه می‌کنند، شرایط تورمی می‌تواند چالشی برای توسعه هرچه بیشترشان باشد. رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود هم هرچند پیش‌تر به رشد مجموعه خود اشاره کرده اما می‌گوید:

برای نفوذ بیشتر در بازارهایی که از پیش موجود بوده‌اند یک مانع جدی وجود دارد که «شرایط اقتصادی» است. وقتی بین تورمی که در تامین غذا ایجاد می‌شود و درآمد افراد فاصله وجود داشته باشد، میل به خرید و تکرار خرید در کاربر کاهش پیدا می‌کند.
– مهراد عبدالرزاق، رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود

البته او معتقد است پلتفرم‌ها همیشه باید راهکارهایی داشته باشند که بتوانند با کاهش دادن هزینه‌های نهایی برای کاربران، هم‌چنان انگیزه و امکان خرید را برای آن‌ها فراهم کنند: «یکی از مزایایی که پلتفرم‌ها، در هر حوزه و خدمتی، می‌توانند ایجاد کنند این است که راهکارهای هوشمندی ارائه کنند که هزینه نهایی خدمات را برای مصرف‌کننده پایین بیاورند. در ایران با وضعیت اقتصادی که داریم کسب‌وکارها حتما باید این کار را انجام بدهند.»

البته رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود این وضعیت را مختص ایران نمی‌داند و درباره پلتفرم‌های آنلاین حوزه غذا در کشورهای دیگر هم این طور توضیح می‌دهد:

پرچم‌داران حوزه سفارش آنلاین غذا در کشورهای دیگر هم همین کار را می‌کنند. مثلا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس که اندازه سبد خریدشان اصلا با ما قابل مقایسه نیست هم باز تلاش می‌کنند فیچرها، امکانات و سرویس‌هایی را ارائه کنند که قیمت نهایی را برای کاربر کم کنند. ما هم یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌هایمان همین است.
– مهراد عبدالرزاق، رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود

راهکارهای اسنپ‌فود برای کاهش هزینه نهایی کاربران
اسنپ‌فود برای اجرایی کردن این اولویت خود چه می‌کند؟ عبدالرزاق پاسخ می‌دهد: «اگر یک ایده بتواند ارزشی خلق کند که قیمت را برای کاربر نهایی پایین بیاورد حتما اجرای آن ایده را در اولویت قرار می‌دهیم. یکی از نمونه‌های اخیر، همین طرح «پرو» بود که در کل گروه اسنپ انجام شد و در بخش غذا به کاربر این امکان را می‌دهد که با هزینه ارسال کمتر سفارش خود را دریافت کند و تمرکز سفارش بیشتری هم برای تامین‌کننده ایجاد می‌کند و می‌تواند فروشش را بیشتر کند.»

به گفته او، در نتیجه اجرا شدن این ایده هم فروش پلتفرم بیشتر می‌شود، هم کاربر نهایی قیمت کمتری می‌پردازد و هم حجم فروش تامین‌کننده بالا می‌رود. طرح‌هایی مثل فودپارتی، کوپن‌های متعددی که اسنپ‌فود ایجاد می‌کند، سرویس جایزه خرید بعدی و… هم نمونه‌های دیگری از ایده کم کردن قیمت نهایی برای کاربر هستند که عبدالرزاق به آن‌ها اشاره می‌کند.

رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌کند که در کنار کاهش دادن هزینه ارسال محصول، هزینه نهایی خود غذا را هم برای مصرف‌کننده کاهش بدهد:

برای کاهش دادن هزینه غذا هم ایده‌هایی را پیاده کرده‌ایم. مثلا روی اسنپ‌فود بخش «خوش‌قیمت» را داریم. در این بخش تلاش این است که بازه‌های قیمتی که منصفانه هستند را کشف کنیم. مثلا همه جوجه‌کباب‌هایی که قابل مقایسه باهم هستند و قیمت یکسانی دارند، را بررسی می‌کنیم و منصفانه‌ترین‌ها را در بخش خوش‌قیمت نمایش می‌دهیم تا کاربر غذایی با قیمت اقتصادی بخرد.
– مهراد عبدالرزاق، رییس هیئت‌مدیره اسنپ‌فود

۳۰ تا ۳۵ درصد سفارش‌های پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا در دنیا با یکی از انواع تخفیف اتفاق می‌افتد

او هم‌چنین توضیح می‌دهد که اسنپ‌فود در راهکار دیگری اگر ببیند که در یک منطقه تامین در یک بازه قیمتی خاصی کم است، از سهم کمیسیون پلتفرم مشوق‌هایی را تعریف می‌کند تا رستوران‌ها علاقمند بشوند که در آن بازه قیمتی غذا تولید کنند؛ چراکه این کار در افزایش تمایل مصرف‌کننده به خرید تاثیر دارد و فروش رستوران و پلتفرم را بیشتر می‌کند.

عبدالرزاق معتقد است مشوق‌های خرید، تخفیف‌ها و… نیز در همه جای دنیا به افزایش خرید منجر می‌شود، بنابراین: «برای کاهش قیمت غذا مشوق‌های فروش به‌صورت فصلی و لحظه‌ای یا روی محصولات خاص را سعی می‌کنیم زیاد و متنوع کنیم چون ۳۰ تا ۳۵ درصد سفارش‌های پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا در دنیا با یکی از انواع تخفیف اتفاق می‌افتد. این موضوع اهمیت قیمت در خرید را نشان می‌دهد. پس ما هم سعی می‌کنیم از ابزارهای متنوع برای کاهش دادن قیمت غذا استفاده کنیم تا تمایل کاربر به خرید بیشتر شود.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.