هوش مصنوعی

May 11, 2025
18:47 یکشنبه، 21ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 192523

سهم OpenAI از بازار مشتریان سازمانی درحال افزایش است

منبع: دیجیاتو

رشد سریع کاربران تجاری نشان می‌دهد OpenAI درحال تبدیل‌ شدن به انتخاب اول شرکت‌ها برای خدمات هوش مصنوعی است.

گزارش جدیدی از شرکت فین‌تک Ramp نشان می‌دهد سرعت پذیرش ابزارهای هوش مصنوعی OpenAI در میان کسب‌وکارهای آمریکایی به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته و این شرکت را در رقابت با رقبایی همچون آنتروپیک و بخش هوش مصنوعی گوگل، به جایگاه برتر بازار سازمانی رسانده است.

رشد سریع OpenAI در بازار سازمانی
طبق داده‌های منتشرشده از شاخص هوش مصنوعی Ramp AI Index، تا آوریل 2025 (اردیبهشت 1404)، حدود 32.4 درصد کسب‌وکارهای آمریکایی از مدل‌ها، پلتفرم‌ها و ابزارهای OpenAI اشتراک فعال داشته‌اند؛ این عدد ژانویه (دی) 18.9 درصد و مارس (فروردین) 28 درصد بوده است که نشان‌دهنده روند رشد پرشتاب OpenAI در بازار مشتریان سازمانی است.

در مقایسه، رقبای OpenAI رشد بسیار کندتری را تجربه کرده‌اند. فقط 8 درصد شرکت‌ها تا آوریل (اردیبهشت) اشتراک محصولات آنتروپیک را داشته‌اند که نسبت به 4.6 درصد در ژانویه (دی)، رشد کمی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، اشتراک محصولات هوش مصنوعی گوگل نیز از 2.3 درصد در فوریه (بهمن) به فقط 0.1 درصد در آوریل کاهش یافته است.

اقتصاددان شرکت Ramp می‌گوید OpenAI با سرعتی بیشتر از هر شرکت دیگر در پلتفرم Ramp مشتریان جدید جذب می‌کند. او تأکید دارد OpenAI در شاخص آنها، نرخ پذیرش بالاتری از سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده مدل‌های هوش مصنوعی دارد.

عقب‌نشینی آنتروپیک و Google AI
اگرچه شاخص AI Ramp نمای کاملی از بازار نیست و فقط از داده‌های حدود 30 هزار شرکت استخراج شده اما همچنان تصویری قابل‌اتکا از روند فعلی ارائه می‌دهد. به‌دلیل نوع طبقه‌بندی هزینه‌ها، ممکن است برخی هزینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی شناسایی نشده باشند. البته آمارها نشان می‌دهد OpenAI مداوم جایگاه خود را در بازار درحال رشد هوش مصنوعی سازمانی تقویت می‌کند.

در گزارشی که OpenAI آوریل منتشر کرد، اعلام شد تعداد کاربران تجاری این شرکت از یک‌میلیون در سپتامبر، به بیش از ۲ میلیون رسیده است. همچنین، طبق اطلاعات بلومبرگ، OpenAI پیش‌بینی کرده درآمدش امسال به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برسد و تا سال 2026، به رقم قابل‌توجه ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

با افزایش قابل‌توجه تعداد کاربران تجاری و برتری در شاخص‌های پذیرش سازمانی، OpenAI اکنون در صدر رقابت شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی قرار دارد. این شرکت نه‌فقط از نظر تعداد مشتریان، بلکه از منظر رشد درآمد نیز مسیر قدرتمندی را طی می‌کند و به‌ نظر می‌رسد رقبا فاصله زیادی برای جبران دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.