فناوری اطلاعات

May 21, 2025
15:00 چهارشنبه، 31ام اردیبهشتماه 1404
کد خبر: 193102

الفت‌نسب: فعالین اقتصاد دیجیتال از مالیات غافل نباشند

منبع: زومیت

فشار مالیاتی ناعادلانه و ناآگاهی ممیزان، به‌گفتهٔ رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، بزرگ‌ترین تهدید برای بقای استارتاپ‌ها و نوآوری دیجیتال ایران است.
رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با زومیت از فشار مالیاتی ناعادلانه و ناآگاهی ممیزان به‌عنوان تهدیدی جدی برای کسب‌وکارهای کوچک دیجیتال پرده برداشت. او هشدار داد که این چالش، کارآفرینان جوان را که اغلب فاقد ساختار مالی حرفه‌ای‌اند، در تله جریمه‌های سنگین گرفتار می‌کند و نوآوری دیجیتال ایران را به خطر می‌اندازد.

«رضا الفت‌نسب» ناآگاهی ممیزان را ریشه مشکل دانست: «وقتی به اداره مالیات می‌روم و هزینه‌های کسب‌وکار را توضیح می‌دهم، باورشان نمی‌شود. می‌گویند: شما یک سایت راه‌اندازی کردید، دو نفر هم پشتش هستند، صد میلیون هزینه چطور معنا دارد؟ در حالی‌که من توضیح می‌دهم که کسب‌وکارهایی داریم با ۱۵۰ نفر پرسنل!» او افزود که این سوءتفاهم به جریمه‌های غیرمنصفانه منجر می‌شود: «ممیزهای مالیاتی حساب‌ها را رصد می‌کنند، به شما اجازه می‌دهند فعالیت کنید و بعد از چند سال می‌آیند و می‌گویند: ما سه سال است که دارید رصد می‌شوید.»

این مشکل با تغییرات مداوم ضرایب مالیاتی تشدید شده است. الفت‌نسب تجربه قبلی خود را یادآوری کرد: «در انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، این موضوع را موشکافانه بررسی کردیم و متوجه شدیم ممیزان مالیاتی شناخت دقیقی از این حوزه ندارند.» برخلاف کشورهایی مثل هند که با معافیت‌های مالیاتی هدفمند، رشد استارتاپ‌ها را ۳۵٪ افزایش داده، در ایران نبود آموزش مالیاتی برای کسب‌وکارها و ممیزان، اکوسیستم دیجیتال را شکننده کرده است.

الفت‌نسب راهکار را در آموزش دوجانبه می‌بیند: «اتحادیه باید هم روی آموزش مدیران مالیاتی کار کند و هم روی آگاه‌سازی اعضای صنف.» او نقش اتحادیه در کاهش جریمه‌ها را برجسته کرد: «من شخصاً نماینده اتحادیه در تهران هستم. وقتی کسب‌وکاری به مالیات اعتراض دارد، می‌تواند درخواست دهد که نماینده صنف در جلسه حاضر باشد.» الفت‌نسب همچنین از کسب‌وکارها خواست از ابتدای فعالیت خود به‌طور مستند عمل کنند: «بدانند بسیاری از هزینه‌های‌شان ممکن است از نظر مالیات پذیرفته نشود.» بدون اصلاح این روند، ایران در رقابت با اکوسیستم‌های دیجیتال منطقه، مثل دبی که مالیات صفر برای استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد، عقب خواهد ماند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.