امنیت

تلفن همراه

خبر اول

May 23, 2025
17:19 جمعه، 2ام خردادماه 1404
کد خبر: 193201

کاربران آیفون و اندروید با این شماره‌ها تماس نگیرند

منبع: ایسنا

داده‌های شرکت گواردیو نشان داد کلاهبرداری‌های خطرناک پشتیبانی فنی، در چند ماه گذشته، بیش از دو برابر شده است.

گوگل و مایکروسافت پلتفرم‌هایشان را برای محافظت بهتر از کاربران به‌روز کرده اند، اما این امر، هنوز نتوانسته است موج حملات مذکور را متوقف کند. اف بی آی، هشدارهای متعددی را برای کاربران صادر کرده است تا از اشتباه ساده ای که می‌تواند باعث سرقت داده‌ها، پول و حتی اطلاعات هویتی آنها شود، اجتناب کنند.

طبق هشدار تیم امنیتی شرکت گواردیو، افزایش ۱۳۷ درصدی کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی در فاصله نوامبر ۲۰۲۴ تا آوریل ۲۰۲۵ مشاهده شده است. طبق داده‌های این شرکت، این کلاهبرداری‌های خطرناک در چند ماه گذشته بیش از دو برابر شده است. چنین کلاهبرداری‌هایی جدید نیستند؛ مجرمان سایبری برای رفع مشکلات ساختگی رایانه‌های شخصی یا تلفن‌ها، به سراغ قربانیان می‌روند. نکته جدید این است که این کلاهبرداران از ابزارهای هوش مصنوعی برای تشدید حملاتشان استفاده می‌کنند و این امر، به آنها امکان می‌دهد کلاهبرداری‌های متقاعدکننده‌ای را در مقیاس وسیع انجام دهند.

موج افزایش این نوع کلاهبرداری، یک خطر جدید هوش مصنوعی است. مورد دیگر این است که چنین کلاهبرداری‌هایی اکنون قانع‌کننده‌تر، شخصی‌تر و بسیار موثرتر هستند و افراد بیشتری را غافلگیر می‌کنند. این کلاهبرداری‌ها، به خسارت مالی قابل توجهی منجر می‌شود و معمولا نمی‌توان پول را بازیابی کرد.

گواردیو پی برده که ترفند این کلاهبرداران هر چه باشد مانند یک مرورگر خراب یا یک پنجره هشداردهنده، کاربران را به برقراری تماس تلفنی با یک شماره ۱-۸۸۸ که ظاهرا تماس مستقیم با پشتیبانی مایکروسافت، گوگل یا اپل است، ترغیب می‌کند. در آنجا قربانی متقاعد می‌شود که نرم افزار را نصب کند، یا به اطلاعات شخصی یا مالی خود دسترسی مستقیم بدهد.

کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی، در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند و گوگل خطرات را برجسته کرده و پلتفرم‌هایش را برای کمک به کاربران برای شناسایی فوری آنها، به‌روزرسانی کرده است.

گوگل هشدار داده است کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی، یک شکل فزاینده از جرایم سایبری هستند که با هدف اخاذی پول یا دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساس انجام می‌شود.

کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی در وب، اغلب از پنجره های هشدارهای که یکباره ظاهر می‌شوند استفاده می‌کنند که هشدارهای امنیتی قانونی را تقلید می‌کنند. این حملات کلاهبرداری از کنترل تمام صفحه استفاده کرده و حرکت کیبورد و ماوس را غیرفعال می‌کنند تا حس بحران ایجاد کنند. گوگل، «مرور ایمن» خود را به‌روز کرده است تا سیگنالهایی را کنترل کنند که این نوع حملات را به صورت لحظه ای نشان می‌دهند. اگر «مرور ایمن»، نشان دهد که این صفحه احتمالا یک کلاهبرداری است، کروم یک هشدار نشان می‌دهد.

گوگل به کاربران هشدار می‌دهد که برای حل مشکلات فنی یا حساب، تماس نمی‌گیرد یا به طور فعال با کاربران تماس نمی‌گیرد. مایکروسافت هم این هشدارها را تکرار کرده است.

کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی، یک مشکل گسترده هستند. اگر به آنها اجازه دهید از راه دور به رایانه شما برای انجام یک «اصلاح» دسترسی یابند، اغلب بدافزار، باج‌افزار یا سایر برنامه‌های ناخواسته را نصب می‌کنند که می‌تواند اطلاعات شما را بدزدد یا به داده‌ها یا دستگاه شما آسیب برساند.

مایکروسافت به کاربران هشدار داده است که پیامهای خطا و هشدار این شرکت، هرگز شامل شماره تلفن نمی شود.

بر اساس گزارش فوربس، در همین حال این موج کلاهبرداری همچنان ادامه دارد. گواردیو اعلام کرد تصور می‌کنیم که افزایش شدید کلاهبرداری‌های پشتیبانی فنی که شاهد آن هستیم، واقعا نگران‌کننده است و ارزش برجسته کردن دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.