بازار سرمایه

خبر اول

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

May 26, 2025
12:24 دوشنبه، 5ام خردادماه 1404
کد خبر: 193257

شیائومی اپل را در بازار گجت‌های پوشیدنی پشت سر گذاشت

ICTna.ir – داده‌های جدید تحلیلگران نشان می‌دهد که شیائومی با افزایش تقاضا، در سه‌ماهه اول سال جاری بیشترین تعداد دستگاه‌های پوشیدنی را عرضه کرده و از اپل پیشی گرفته است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طبق تحقیقات Canalys، تعداد ساعت های فروخته شده، از بندهای معمولی گرفته تا ساعت‌های هوشمند، که در طول سه ماه منتهی به پایان ماه مارس در سطح جهان عرضه شده‌اند، به ۴۶.۶ میلیون رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

جایگاه شماره یک به شیائومی رسید که با فروش ۸.۷ میلیون دستگاه، ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۱۹ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اپل، رهبر قبلی بازار، با ۱۶ درصد از سهم بازار و فروش ۷.۶ میلیون اپل واچ، که ۵ درصد نسبت به سه‌ماهه اول سال گذشته افزایش یافته، فاصله چندانی با این شرکت نداشت.

جک لیتم، تحلیلگر Canalys در این خصوص گفت: شیائومی برای اولین بار از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱، بیشترین تعداد بندهای پوشیدنی را عرضه کرد که این امر به لطف سبد محصولات گسترده و بهبود یکپارچه‌سازی از طریق HyperOS محقق شده است.

لیتم افزود: شیائومی سری Mi Band و Redmi Watch خود را با طراحی‌های جدید و قابلیت‌های داده پیشرفته ارتقا داده است و ویژگی‌های جامعی را در بخش‌های قیمتی پایین آورده و ارزش پیشنهادی خود را افزایش داده است. رشد آن همچنین با هماهنگی مؤثر چندبخشی و قیمت‌گذاری رقابتی، به‌ویژه در اقتصادهای نوظهور، پشتیبانی شده است.

کانالیس خاطرنشان کرد که بازارهای نوظهور هنوز هم محرک‌های اصلی رشد برای بسیاری از فروشندگان گجت‌های پوشیدنی هستند. او به شرکت چینی Transsion اشاره کرد که اگرچه در بین پنج شرکت برتر قرار نگرفت، اما از طریق ارائه محصولات هدفمند و با ارزش در برابر قیمت، در جنوب شرقی آسیا جایگاه خود را پیدا کرده است.

این شرکت تحلیلی همچنین اشاره کرد که سامسونگ تمرکز بیشتری بر روی دستبندهای پوشیدنی ساده خود برای افزایش رشد در بازارهای نوظهور قرار داده است. از سوی دیگر، این شرکت همچنین سخت تلاش می‌کند تا با ساعت‌های هوشمند خود، حضور خود را در اقتصادهای توسعه‌یافته در بخش محصولات لوکس بازار حفظ کند.

آمار کانالیس نشان می‌دهد که استراتژی متعادل جواب داده است. سامسونگ در جایگاه چهارم بازار قرار دارد، اما قوی‌ترین رشد را در بین پنج شرکت بزرگ تجربه کرده و میزان عرضه گوشی‌های هوشمند خود را با ۷۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۴.۹ میلیون دستگاه رسانده است.

البته اپل فقط در بخش محصولات پریمیوم فعالیت می‌کند، به این معنی که بازار هدف کوچک‌تری نسبت به رقبای خود دارد. با این حال، Canalys انتظار دارد که در نیمه دوم سال دوباره به اوج خود بازگردد. امسال دهمین سالگرد اپل واچ است، از این رو مطمئناً به‌روزرسانی بزرگی در سبد محصولات این شرکت در راه است.

اوایل این هفته، وقتی بلومبرگ گزارش داد که اپل در حال افزایش تلاش‌ها برای عرضه عینک‌های هوشمند خود قبل از پایان سال ۲۰۲۶ است ، این سازنده آیفون خبرساز شد. این خبرگزاری به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که اپل تعداد زیادی نمونه اولیه را در اواخر امسال رونمایی خواهد کرد.

عینک‌های اپل، که ممکن است با نام دیگری شناخته شوند، مطمئناً دستگاه‌های رده بالای گران‌قیمتی خواهند بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که این عینک‌های مجهز به هوش مصنوعی با دوربین، میکروفون و بلندگو خواهند بود که آنها را قادر می‌سازد تا جهان اطراف کاربر را تجزیه و تحلیل کنند، از طریق دستیار صوتی سیری دستورالعمل بگیرند و دنیای کاربرانشان را عوض کنند. همچنین وظایفی مانند تماس‌های تلفنی، پخش موسیقی، جهت‌یابی و ترجمه را فهرست می‌کند و خاطرنشان می‌کند که احتمالاً مشابه عینک‌های هوشمند فعلی متا و دستگاه‌های آینده‌ای خواهند بود که سیستم عامل اندروید XR را اجرا می‌کنند .

همکاری اخیر بین OpenAI و io جانی آیو، تنها گمانه‌زنی‌ها را تشدید می‌کند. طبق گزارش‌ها، OpenAI بیش از ۶ میلیارد دلار برای io پرداخت کرده است که قرار است به بازوی سخت‌افزاری آن تبدیل شود و دستگاه‌هایی با قابلیت هوش مصنوعی با ماهیتی که هنوز مشخص نشده است، بسازد.

بدون شک این موضوع بر بازار دستبندهای پوشیدنی تأثیر خواهد گذاشت. آمار کانالیس می‌تواند در چند سال آینده بسیار متفاوت به نظر برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.