پست

May 31, 2025
17:24 شنبه، 10ام خردادماه 1404
کد خبر: 193656

مدیر عامل شرکت پست اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای استقرار نسل سوم خدمات پستی بر اساس برنامه هفتم پیشرفت

با هدف گسترش کاربست پروژه ملی جی‌نف و توسعه تعاملات میان‌دستگاهی، مدیران ارشد چند نهاد اجرایی کشور در همایش مدیران شبکه پستی، از همکاری با شرکت ملی پست در حوزه‌هایی همچون هویت‌یابی مکانی، تثبیت مالکیت، تخصیص کدپستی و توسعه خدمات مکان‌محور حمایت کردند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد احمدی مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، در مراسم افتتاحیه این همایش، گفت: رونمایی و تبیین سند و برنامه راهبردی و عملیاتی چهار ساله شبکه پستی از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد است.
وی تمرکز بر ایجاد ارزش ظرفیت‌های کلیدی پست در توسعه روابط بین سازمانی را از محورهای برنامه عملیاتی پست عنوان کرد و افزود: شرکت های پستی به واسطه ماهیت ارتباطی و نیاز جوامع برای تحقق ارتباط بین نوع بشر، سعی در برقراری ارتباط در درون و برون سازمان خود دارند.

احمدی به تجارب موفق پست در طی سالیان خدمت رسانی اشاره کرد و یادآور شد: توسعه خدمات بین دستگاهی شرکت ملی پست با هدف توسعه خدمات بین پست و سایر سازمان های خدمات رسان نظیر سازمان ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان درگاه ارتباط با مردم در حال توسعه است.

وی افزود: این همایش با هدف هم‌افزایی و توسعه همکاری بین سازمانی برگزار شده تا در گام بعدی، فاز اجرایی توافق‌نامه‌ها آغاز شود.
مدیر عامل پست در ادامه به تعهدات حاکمیتی پست اشاره کرد و گفت: وظیفه ما تحقق مأموریت‌های حاکمیتی و اجرایی شرکت پست در راستای اجرای عدالت اجتماعی و خدمات دیجیتال است.
وی، برنامه‌ریزی برای استقرار نسل سوم خدمات پستی در کشور را از اهداف مهم شرکت در برنامه هفتم توسعه خواند و گفت: رشد یک درصدی زیرساخت‌های لجستیک منجر به رشد دو درصدی اقتصاد کشور می‌شود و شرکت ملی پست با همراهی بخش خصوصی نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال دارد.

پست؛ دقیق‌تربن نهاد برای احراز هویت مکانی است
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر با شرکت ملی پست گفت: پیشنهاد ما این است که پلاک‌های وقفی با یک شناسه رنگی خاص مشخص شوند تا شناسایی آن‌ها در سراسر کشور آسان شود. این کار می‌تواند در کنار نقشه‌برداری جامع و دقیق، به تثبیت مالکیت و حفظ موقوفات کمک شایانی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی، تصریح کرد: پست به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی در شناسایی فرستنده و گیرنده و هویت‌یابی مکانی، می‌تواند در این طرح ملی یاری‌گر ما باشد.
وی با بیان اینکه سازمان اوقاف آماده تأمین هزینه‌ها و تسهیل همکاری‌هاست، افزود: «ما خواهان دقت، سرعت و تفاهم در اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با همت دو نهاد، بتوانیم در بازه زمانی یک‌ساله نقشه‌برداری جامع موقوفات را در سراسر کشور اجرایی کنیم.»

تخصیص کدپستی قشلاقی و ییلاقی به جامعه عشایری
جهانبخش میرزاوند؛ رئیس سازمان امورعشایر ایران با اشاره به نقش استراتژیک جامع عشایر کشور در حفظ و صیانت از منافع ملی تاکید کرد و گفت: با استفاده از توان شرکت ملی پست می توان در راستای افزایش اقتصاد جامعه عشایری تولیدات دامی، صنایع دستی و گیاهان دارویی به سراسر کشور ارسال کرد.
میرزاوند از راه اندازی پست سیار عشایری با کمک شرکت ملی پست در هفته دولت خبر داد و افزود: تخصیص کدپستی ییلاقی و قشلاقی جامعه عشایری از دیگر اتفاقات خوبی است که در همکاری با شرکت ملی پست صورت خواهد گرفت.

نشانی‌استاندارد لازمه‌ی توسعه دولت هوشمند و معماری نوین اطلاعات مکانی کشور
صفدر کشاورز، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به ضرورت تحول دیجیتال در حوزه اطلاعات مکانی، بر اهمیت پیوند کدپستی، نشانی استاندارد و مختصات جغرافیایی املاک در توسعه دولت هوشمند و معماری نوین اطلاعات مکانی کشور تأکید کرد.
وی راه‌اندازی سامانه ذینفع توسط وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ملی پست را گامی مؤثر در این مسیر خواند و افزود: «در صورت ثبت صحیح کدپستی، آدرس استاندارد و مختصات مکانی، می‌توانیم از این سامانه به‌عنوان ابزار کلیدی برای تحلیل‌های پیشرفته مکانی، مدیریت بحران، برنامه‌ریزی شهری و ارائه خدمات هوشمند بهره‌برداری کنیم.»
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آمادگی سازمان ثبت برای همکاری گسترده با شرکت ملی پست خبر داد و تأکید کرد: «با پیوند پلاک ثبتی و کدپستی، می‌توان به شناسه یکتای ملکی دست یافت که معادل کد ملی برای اشخاص، پایه هویت دیجیتال مکان‌ها خواهد بود و نقش مهمی در شفاف‌سازی مالکیت، مدیریت زمین و ارائه خدمات الکترونیکی ایفا می‌کند.»

ارائه خدمات بهینه به مردم با تعیین موقعیت مکانی کسب و کارها
مهدی مظهری؛ مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با تاکید بر طراحی و راه‌اندازی سامانه کدینگ خدمات بر شناسایی کسب و کارها و ارائه کدهای مربوطه در مسیر بنگاه‌داری به آنان در این سامانه اشاره کرد.
وی به اهمیت شبکه گسترده حمل و نقل پست و داده‌های پایگاه اطلاعاتی مکان محور اشاره کرد و ادامه داد: با تعیین کد موقعیت مکانی کسب و کارها می توان خدماتی بهتر با بهره‌گیری از ابزار هوشمند به مردم ارائه نماییم.
گفتنی است، همایش سراسری مدیران از شنبه به مدت سه روز در تهران در حال برگزاری است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.