هوش مصنوعی

June 1, 2025
17:39 یکشنبه، 11ام خردادماه 1404
کد خبر: 193749

افزایش چشمگیر درآمد سالانه آنتروپیک

منبع: پیوست

استارتاپ آمریکایی آنتروپیک (Anthropic)، توسعه‌دهنده سیستم‌های هوش مصنوعی از جمله چت‌بات Claude، به‌تازگی طبق گزارشی از رویترز توانسته است به درآمد سالانه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد دلار برسد؛ یک آستانه مهم درآمدی که نشانه‌ای روشن از رشد تقاضای تجاری برای فناوری هوش مصنوعی مولد در فضای سازمانی است. این رقم بر اساس برآوردهای داخلی و روند فروش فعلی شرکت محاسبه شده و به معنای پیش‌بینی درآمد در صورت ثبات عملکرد طی ۱۲ ماه آینده است.

منابع آگاه می‌گویند، آنتروپیک در ماه دسامبر ۲۰۲۴ درآمد سالانه‌ای در حدود ۱ میلیارد دلار داشته است. این عدد تا پایان مارس به ۲ میلیارد و در پایان ماه مه به ۳ میلیارد دلار رسیده است که رشدی بی‌سابقه برای یک شرکت هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

برنامه‌نویسی یک از مهمترین منابع تقاضا برای هوش مصنوعی است
یکی از مهم‌ترین عوامل این رشد چشمگیر درآمدی، افزایش تقاضا برای تولید خودکار کد با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی است. آنتروپیک که از حمایت غول‌های فناوری همچون آلفابت (شرکت مادر گوگل) و آمازون برخوردار است، به‌خاطر توسعه مدل‌هایی با توانایی بالا در تولید کدهای کامپیوتری شناخته می‌شود. محصولات موسوم به codegen که بر پایه مدل‌های آنتروپیک توسعه یافته‌اند، در ماه‌های اخیر با رشد چشمگیر پذیرش در بازار مواجه شده‌اند.

چنین روندی باعث تمایز آنتروپیک از سایر ارائه‌دهندگان بخش نرم‌افزار شده است. به گفته الکس کلیتون، شریک عمومی شرکت سرمایه‌گذاری Meritech، رشد سه‌ماهه درآمدی آنتروپیک بی‌سابقه است و تاکنون در هیچ‌یک از ۲۰۰ شرکت نرم‌افزاری بررسی‌شده در بازار عمومی مشاهده نشده است. او با وجود آنکه سرمایه‌گذار آنتروپیک نیست، تاکید دارد که حتی شرکت‌هایی مانند Snowflake برای دو برابر کردن درآمد سالانه خود از یک تا دو میلیارد دلار به شش فصل زمان نیاز داشتند.

رقابت با اوپن‌ای‌آی؛ جدال دو غول هوش مصنوعی
شرکت آنتروپیک در حال حاضر یکی از رقبای اصلی اوپن‌ای‌آی محسوب می‌شود. هر دو شرکت در زمینه ارائه محصولات هوش مصنوعی برای مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها فعالیت دارند، اما به‌نظر می‌رسد مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. در حالی که اوپن‌ای‌آی با چت‌بات ChatGPT تمرکز خود را بر بازار مصرف‌کننده گذاشته و عمده درآمدش از طریق اشتراک‌ کاربران فردی تامین می‌شود، آنتروپیک بخش قابل توجهی از درآمد خود را از ارائه مدل‌های سازمانی به شرکت‌ها کسب می‌کند.

به گفته منابع آگاه، درآمد کل اوپن‌ای‌آی در سال گذشته ۳.۷ میلیارد دلار بوده و این شرکت پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال ۲۰۲۵ این رقم را به بیش از ۱۲ میلیارد دلار برساند. البته این اعداد متفاوت از رقم‌های درآمد سالانه پیش‌بینی‌شده (Annualized Run Rate) مانند مورد آنتروپیک هستند و مقایسه مستقیم آن‌ها ممکن نیست.

بر اساس داده‌های ماه مه، محصول سازمانی ChatGPT توانسته است ۳ میلیون صندلی فعال از سوی مشتریانی همچون تی‌موبایل و مورگان استنلی جذب کند، در حالی که Claude، چت‌بات آنتروپیک، در بازار مصرف‌کننده با اقبال کمتری مواجه شده است. طبق آمار شرکت تحلیل‌گر Similarweb، ترافیک Claude در ماه آوریل تنها حدود ۲ درصد ترافیک ChatGPT بوده است.

افق سرمایه‌گذاری و ارزش‌گذاری بازار
آنتروپیک که در سال ۲۰۲۱ توسط اعضای جداشده از اوپن‌ای‌آی تاسیس شد، به تازگی با جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار، ارزش‌گذاری خود را به ۶۱.۴ میلیارد دلار رسانده است. در همین حال، ارزش‌گذاری شرکت اوپن‌ای‌آی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این ارقام و روندهای رو به رشد، نشان می‌دهند که بازار سازمانی هوش مصنوعی به سرعت در حال بلوغ است و شرکت‌هایی مانند آنتروپیک در حال تبدیل شدن به بازیگران کلیدی در عصر جدید فناوری هستند. با توجه به علاقه‌مندی روزافزون هیئت‌مدیره‌ها و مدیران ارشد شرکت‌ها به بهره‌برداری از هوش مصنوعی، به‌نظر می‌رسد رقابت میان آنتروپیک و اوپن‌ای‌آی در سال‌های پیش‌رو به شکل جدی‌تری دنبال شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.